Jag tycker att instruktionerna på babybodens hemsida är bland de bättre...
http://www.babyboden.nu/Mias/Websidor/k ... tioner.htm
Den som heter X-omslut är lättast med en vävd sjal. Men jag knyter ofta min gauze (som väl är rätt lik mimmis krinklade?) som en vanlig trikåsjal (X-omslut 2). Det underlättar dock om man knytit X-omslut några gånger först och vet ungeför hur mycket tyg man ska ha över på ändarna när man knyter, eftersom man måste knyta mycket mer exakt med en vävd sjal än med en trikåsjal.
Jag ska försöka förklara hur jag gör... Jag tar på mig sjalen med mittmärket fram, ser till att det inte är helt knölat utan går från precis under brösten ner till naveln iaf. Korsar bak genom att hålla med ena handen i överkanten i sidan och fånga upp med andra handen bakom axeln liksom... för att inte sno till sjalen. I med barnet i lagom höjd, rumpan i höjd med min navel, ta tag i sjaldelarna över mina axlar och dra samtidigt som jag hoppar lite för att få det riktigt tajt (manövern kallas i hoppediz instruktioner för "chacka-chacka griff" har jag för mig!

) Den ena klämer jag sedan fast mellan mina knän medan jag brer ut den andra ordentligt över bebis rygg och rumpa, ner mellan benen och runt min rygg. Se till att båda kanterna är spända, det är lätt att den ena blir för slapp. Sedan byter jag och klämmer fast den utbredda mellan knäna och brer ut den andra och för den bakom min rygg och fram. Sist knyter jag (om jag inte har en jättelång sjal för då drar jag ett varv till runt midjan).
Det blev långt och utförligt, hoppas du fattade...