Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av sjaltokan
Viskar: Jag tror det var Tiz som hade sommarstuga eller nåt sådant utåt ditt håll.. Hon kanske kan hjälpa dig??

Annars får du väl bjuda ut oss sjalare på en vårfika ute i skärgården.. 8)
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag brukar (i omslutet kryss) göra en korv på varje sida (som i hoppedizinstruktionerna) när jag gör krysset. sen breder jag ut tyget när knytningen är klar, från knäveck till knäveck. har du provat det?
Användarens profilbild
Av mica
Jag viker sjalen längsmed till halva bredden. Enda sättet för mig.
Av belinda
det kan verkligen vara knöligt! förstår frustrationen! men du verkar ha fattat att det är envishet som gäller, det är rätta takter! :wink: lycka till
Användarens profilbild
Av annikar
Tycker du att det är lättaremed trikåsjalen? Isåfall tycker jag att det är lättare att öva knytningarna med den tills man kan själva tekniken.
Och så kan det vara lättare att öva med en docka eller nalle i början och inte med ett barn som tröttnar på en så besvärlig mamma.

Jag vet ju att endel viker sjalen på mitten, men jag brukar inte göra det. Jag gör också en korv som Diddeli pratade om. Alltså samla ihop sjalen till en korv, men var noga med att den inte snurrar sig.

Ja, och så är det som sagt bara att öva, öva och öva igen... :roll:

Lycka till! och fråga på om du undrar nåt. Du kan ju också lägga ut bilder på dina knytningar så kan vi komma med goda råd!
Användarens profilbild
Av Tiz
Äsch! Jag kommer ju aldrig ut! Det är så mycket helger emellan :?

Har du kollat den här instruktionen på omslutet kryss? http://www.stjarnbarn.se/xomslut.htm
Jag tar det som ett exempel bara. När du knyter som Jenny gör på bilden kan man samla ihop tyget som i en korv, man veckar det liksom så man har koll på vilken kant som är vilken. Dra åt kanterna ordentligt och sedan mittentyget. Man kan ta en sida i taget, drar åt, fäster under bäbisens ben och tar den andra sidan, drar åt, fäster under andra benet, tar bakom kroppen och knyter eller tar fram och knyter på magen. Sedan breder man ut tyget, från knäveck till knäveck. Efter det kan man med fördel vika upp tyget man har som en spänd sjal över armarna. Jag viker upp det så det blir som ett par breda axelremmar.

Likandant med dubbelkryss, tricket heter spänn!!! Knyt på dig sjalen sätt i bäbis och justera i efterhand. Spänn så mycket du kan, bara ni kan andas ;) Knyter man omslutet kryss brukar jag göra chacka-chacka greppet som man gör i Hoppediz knytinstruktioner. Man sätter alltså i barnet innanför smokingbältet efter att ha lagt den över magen och korsat i ryggen. Sedan tar man tyget och samlar ihop det i vardera handen, drar åt allt vad man kan och gör som jag beskrivit här ovanför.

Bild

Jag kände mig såhär den första tiden när jag var ny på det här med sjal ;) Den här stripen kan inte visas ofta nog :lol:

Bild
Användarens profilbild
Av frida
Likandant med dubbelkryss, tricket heter spänn!!! Knyt på dig sjalen sätt i bäbis och justera i efterhand. Spänn så mycket du kan, bara ni kan andas
:iagree: Försök få sjalen som en tajt, men skön tröja på er! heja, heja!
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Tiz skrev:Bild

Jag kände mig såhär den första tiden när jag var ny på det här med sjal ;) Den här stripen kan inte visas ofta nog :lol:
[/img]
:D Vilken fantastiskt söt strip! Den hade jag inte sett förut, men du har rätt i att den kan inte visas för ofta! :D
Av sjaltokan
Tiz skrev:Bild

:rofl:

Underbar bildserie.. har hellre aldrig sett den?!
Användarens profilbild
Av annalys
Du har fått en del tips, jag har lite tankar om omslutet-X, hur jag gör.

Jag viker inte sjalen, lägger den över magen helt utbredd, korsar bak och lägger över axlarna. Detta i lugn och ro. Sjalen ganska tätt över magen, inte massa luft. Jag har det inte utbrett över axlarna, utan hopsamlat, men inte vridet.

Nu är det dags att jaga fatt på barnet. Öppnar bara en liten glipa fram på magen och låter honom glida ner. Friktionen mot tyget gör att han inte glider för långt, snarare måste jag lirka ut fötterna där nere. Och sätter honom i något grodartat som känns bra. Detta är nyckeln för mig, att det är så liten glipa att han knappt får plats. Jag gör sällan några extra chaka-chaka-grepp.

Så ena tyget över rumpan, och mellan mig och hans ben. Likadant med andra. Korsar bak och knyter fram.

Nu sitter han fast, då kan man antingen bre ut tyget över rumpan, eller samla ihop det till korvar längs sidorna. (Eller så har han tröttnat och vill ner :wink: )

Bas-X och dubbelt X gör jag inte jätteofta, och framför allt med Bas-X har jag inte riktigt fått till ryggkorsningen så bra, men barnet ska ju sitta ungefär som i omslutet X, så det har jag lite koll på iallafall. Det kanske är bra att börja med en och öva tills den känns bra.

Det finns ju filmer som kanske ger mer tips än bildserierna? Jag har en på dvd som följde med min Didymos, men jag har sett att det finns både att ladda ner, och att köpa längre filmer också.
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?