tessan75 skrev:Har en liten tjej som jag tänkte bära i sjal, problemet är att jag har ingen aning om vad jag ska välja. Har burit de andra barnen i baby björn, men Lovisa väger nu bara 2,5 kg och måsta vänta.
Helst vill hon ligga som en liten groda på mitt bröst.
Men med två killar att jaga är det lite svårt. Lovisa är prematur.
Finns det någon som kan hjälpa mig?
I en elastisk sjal kan hon ligga precis som en liten groda på ditt bröst, barnet kommer fantastiskt nära och det känns otroligt mysigt och gott. Jag tror också att det är väldigt bra för den lilla, finns ju många landsting som förordar just känguruvård för prematurer - att bära i elastisk sjal är nästan samma sak! Om du vill kan du till och med ha henne naken mot din bara hud i sjalen så blir det som att ligga i magen, vilket främjar utvecklingen och viktuppgången för såna småisar. Med en stor tröja utanpå både henne och dig behöver ingen av er frysa.
Jag har själv en Sino, och kan varmt rekommendera den. Den är lätt att knyta, lätt att sätta i barnet när man bara övat någon gång och ändå skön att bära i. den är lite tunnare än andra elastiska sjalar, så den passar bra nu till våren och sommaren när det blir varmt ute. Ändå stabil och avlastande. Det känns också tryggt och säkert, inte en chans att barnet ramlar ur. Den är lite dyrare än andra elastiska sjalar, men personligen tycker jag att det var värt det. (Nu låter jag som om jag fått betalt av tillverkaren... men den är faktiskt väldigt bra!)
Lycka till! Och har du fler frågor så vet du ju vart du ska vända dig!
* jazoo *
Johanna, med brallisen Alice okt -05

och vackraste Vincent okt -08