Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ia
Går just nu i kluriga funderingar kring att byta ut våra vagnar samt skaffa nya sjalar, och mycket rör sig kring våra två resor som vi ska göra i år.

Första resan går till Umeå för att gå på bröllop och då stannar vi ca 4 dagar. Funderar på om vi klarar oss helt utan vagn då. Ludvig kommer att vara 8 månader och Lovisa 2 år äldre. De väger nog typ 10 resp 15-16 kg då. Hade man klarat sig med ett par sjalar, tror ni? På flygplatserna måste det ju vara kanon att ha vars en ringsjal till barnen istället för vagn?

Sen ska vi en längre tur till Rom (ett bröllop till :) ) i oktober-november då barnen fyllt 1 resp 3 år precis. Där vill vi säkert ha nån vagn med men man klarar sig kanske med en liten? Jag funderar också på om t ex Ergon är bättre än en ringsjal om stora dottern blir trött? Vi kommer ju garanterat att ha med en lånsjal också, men den är ju inte lika lätt att knyta på sig ute på stan eller så.

Nån som har varit ute och rest så här som kan hjälpa mig lite i mina lösa funderingar? Kanske ska säga att maken verkar tycka det är helt OK att bära i ringsjal. *glad*[/u]
Användarens profilbild
Av Tabby
Nej har inte rest med liten, men jag tycker det verkar bra som ni planerat med sjalar och vagn.
Användarens profilbild
Av April
Om jag varit som du hade jag i så fall satsat på en ringsjal och en bärsele. Saga är som bekant 2 år (ok, lättviktare på 11,5 kg) och jag tycker inte att jag kan bära henne i ringsjal under längre stunder. Då föredrar jag Ergon... Med Ergon känns det som jag kan bära hur länge som helst.

När er lille kille blir trött, kan han åka långsjal/ringsjal och när er stora tjej blir trött kan hon åka Bärsele. Vid den 2:a resan när barnen är äldre, kanske tjejen vill gå själv och då kan ni skiftas om med Ergon.

Att ha en långsjal, en sele och en ringsjal - tror jag blir den bästa "resegarderoben"

Ha det så underbart på era resor!
Kram
Användarens profilbild
Av April
Glömde säga... jag tror personligen att jag lämnat vagnen hemma...

Kram
Användarens profilbild
Av mia75
Fördelen med sjalar är också att de inte så lätt blir skadade i flyget. Barnvagnen ligger däremot risigt till. Risken är väl ungefär 50/50 på att vagnen är skadad efter resan. Det ersätter ju flygbolaget, men det är ändå lite jobbigt med att lämna in på reparation osv.
Användarens profilbild
Av Ia
Så ni är alltså flera som tycker att man gott kan skippa vagn helt även på en lite längre storstadsresa. Det tål att funderas på. Man är ju framförallt så himla van vid att ha vagnen att lasta grejer på. Men å andra sidan så kanske man inte gör så mycket såna utflykter som kräver massor med packning när man har två barn i ressällskap ändå. Och dessutom så vill vi ju inte släpa med oss den vanliga vagnen på flyget, utan då skulle det bli nån mindre som inte klarar lika mycket last. Har ju hört just om hur ofta vagnarna skadas.

Bra att höra hur ni andra tänker! Själv är jag inte speciellt resvan alls och sjalfrälst sen typ ett halvår bara. :) Vi har nog inte heller varit iväg på nån mer spännande utflykt än köpcentran, IKEA och liknande med båda barnen. *ler*
Användarens profilbild
Av mojsan
...kan jag berätta att vi var på tenerife i februari, när bella blev 1 år. Vi hade en gammal sittvagn med, som jag fått köpa billigt begagnad, och lång hoppis o en bärabarnsjal o en ergo. BB-sjalen hade jag klarat mig utan, men de andra var vi glada över. Vår dotter sover ju bra i vagn, dock, och den funkade ju som solskydd osv. Hoppisen lekte vagnsmadrass mellan bärningarna. Ergon var OUMBÄRLIG, suveränt på flygplatsen, med fickor. Men tur att vi inte hade dyrare vagn, på landvetter var ju en av pinnarna man sätter hjulet på böjd, så det fick vi ordna med. Men får ni tag på billig sulky eller sittvagn, så skulle jag nog ta med det. EN vagn, alltså. En vagn har även fördelen attt man kan lasta exv. matvaror i den, det gjorde vi. (Nu har jag talat om Rom, Umeå låter sig nog göras även utan vagn)
Användarens profilbild
Av Ingrid
Ia skrev: Första resan går till Umeå för att gå på bröllop och då stannar vi ca 4 dagar. Funderar på om vi klarar oss helt utan vagn då. Ludvig kommer att vara 8 månader och Lovisa 2 år äldre. ... På flygplatserna måste det ju vara kanon att ha vars en ringsjal till barnen istället för vagn?

Sen ska vi en längre tur till Rom (ett bröllop till :) ) i oktober-november då barnen fyllt 1 resp 3 år precis. Där vill vi säkert ha nån vagn med men man klarar sig kanske med en liten?
Jag reste ensam till London med Anton när han var ca 8 månader och hälsade på en god vän där. Jag var där en vecka och hade bara med mig min långa Storchenwiege samt just nysydda ringsjal. Eftersom jag reste själv, ville jag ha så lite bagage som möjligt att kånka på och hade bara en stor ryggsäck och en liten ryggsäck som jag bar som handväska. Det gick jättebra och var väldigt smidigt. Den långa sjalen använde jag mest och den var tex jättebra när jag skulle åka buss långt efter flygningen. Då satt Anton jättestadigt när vi satt på bussen. Sedan klarade jag mig alldeles utmärkt hela resan utan att ens tänka på att jag inte hade vagn utom vid ett tillfälle och det var vid incheckningen på väg hem igen. Jag hade dragit på mig en rejäl förkylning och hade ganska hög feber när jag skulle åka hem - och det hade Anton också. Vi åkte med Ryanair från Stanstead hem, och de tar ju så himla lång tid på sig där. Man skulle vara där långt innan, och pga busstiderna fick jag lov att vara där 4 timmar innan avgång. När vi skulle checka in ropade de upp att vi skulle gå till incheckningen en viss tid, och när vi väl var där dröjde det en halvtimme innan personalen kom! Så där stod jag bara rakt upp och ner med Anton i en halvtimme på magen, med säkert 38 graders feber helt svimfärdig- tur att det finns alvedon ibland - och sedan var det massa krångel i kön för att folk hade tagit med sig mer bagage än de fick. Så sammanlagt stod vi i den där incheckningskön i en timme! Rekord måste jag säga. Då önskade jag att jag hade haft vagn, men det var faktiskt enda gången. Till saken hör förresten att London inte alls är barnvagnsvänligt, så jag hade nog inte haft mycket för att ha en barnvagn.

Ja, det var mina erfarenheter! Till Umeå tror jag ni klarar er utmärkt utan vagn. Till Rom tror jag det skulle vara bra att kanske ta med en liten enkel sulky till Lovisa. Ludvig kommer nog att trivas bättre att få sitta i sjal eller sele. Ringsjal och två långa sjalar/selar eller en långsjal + en sele tror jag på eftersom ni har två barn. Om ni behöver bära båda en längre stund, är det bra att ha en långsjal/sele till hands tycker jag. Eftersom ni åker till Rom i oktober/november behöver ni inte oroa er för att det ska bli för varmt med en lång sjal heller.

Ha det så trevligt! Det låter jättekul!
Hälsningar
Ingrid
www.babydesign.se
Användarens profilbild
Av Alven
Jag tycker lite tvärtom... :)

Till Umeå skulle ni kunna ta vagnen, svenska städer är överlag rätt barnvagnsvänliga vilket inte alltid utländska städer är. Dessutom är ju barnen mindre då. Till Rom skulle jag nog skippat vagnen helt och hållet...

Jag har rest en del med ETT barn utan vagn, och det har funkat kanonbra. Långsjal, Ergo och ringsjal klarar man sig långt med!
Av LL
... är härligt, men barnovänligt. Väldigt mycket trafik. Vi var där i höstas med en tvååring och en halvårsbebis och hade sulky och elastisk sjal med oss. Skulle göra på samma sätt idag när barnen är äldre - alltså en robust, men smidig vagn, till den store och en sjal till den lilla. Jag skulle inte vilja låta mina barn gå själva särskilt mycket i Rom (annat än i de riktigt turistiga, lågtrafikerade områdena eller i parker och så) eftersom det är trångt och det är skönt att veta "var jag har dem" om man säger så. Vill ju se mig omkring i Den Eviga Staden och inte bara hålla reda på barnen. :o

Om ni är vana att bära ert stora barn längre tider så går det förstås utmärkt att bära i Rom. Det är bara det här med "gå själv" som jag är tveksam till.

Umeå har jag varit ofta i och där klarar man sig galant utan vagn och kan låta barnen springa en hel del fritt, vågar jag påstå.
Användarens profilbild
Av Helena
Tänkte på det här, ifall det stora barnet skulle somna, kan ju hända ifall de blir trötta av alla upplevelser, även fast de inte brukar somna annars dagtid. Då kanske det är skönt med en vagn.
Användarens profilbild
Av Louise
Jag reste själv till Wien med båda barnen när Isabelle var 2,5 år och Amanda 6 mån. Jag var ute mycket själv på dagarna eftersom min man jobbade och då var det nödvändigt med en vagn till Isabelle, Amanda bar jag. I storstäder där man ofta promenerar mycket och trafiken är hektisk så tycker jag en smidig vagn till det större barnet är suveränt. Å andra sidan, om ni är två som kan bära så funkar ju det lika bra.
Användarens profilbild
Av Ia
Så skönt att få höra lite olika erfarenheter och infallsvinklar, så att vi kan tänka lite mer på hur vi ska göra för att få det så smidigt som möjligt.

Just nu lutar vi åt att åka utan vagn till Umeå. Tror nog att det ska funka jättebra. I Rom vill vi nog ha en liten vagn som barnen kan turas om att ligga i - känns rätt bra. Ska fundera på om vi rentav kan låna en vagn där nere eller om vi kanske ska köpa en på plats.

Sen återstår bara frågan om vilka olika sjalar man ska ha med sig. Kärt besvär. :) Tycker det låter som om det får bli i varje fall en långsjal och en ringsjalar. Sen verkar många vara så himla nöjda med Ergon, så den har jag blivit sugen på. Ska nog försöka prova en på en sjalträff nån gång framöver. :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?