Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av LillaO
Jag är nybörjare här och bär Julian (sex veckor) i en Marimekko Brun/Turkos. Det funkar ganska bra hemma men jag har inte burit honom ute nån gång - dels för att jag har en bra vagn som jag sätter bilstolen i när vi åker och handlar och dels för att jag fortfarande tycker att det är lite krångligt att få i honom i sjalen. Ställer mig gärna framför spegeln för att se att jag fått i fötterna rätt - och det är ju utan ytterkläder. Tänker mig att det blir knöligt att knyta honom under min jacka när han dessutom har overallen på. Det är väl en träningssak, men ändå...

Tycker ni att jag ska välja någon ny sort eller bara öva på den jag har? Tänker mig nånting som går snabbt att stoppa honom i när jag typ ska handla lite eller hämta brorsan på dagis...

Tacksam för tips!
Användarens profilbild
Av Mia
Jag tror du kan vara nojd med den ett tag till!
Jag foreslar att du koper ett barskydd. Titta tex pa www.edenbaby.se under ovrigt. Eller sa har du honom under en jacka bara. Da ar det enda som behovs en mossa och ev en fuskpolo el liknande for att skydda nacken lite.
Att forsoka knola pa overall och sa kanns bara onodigt. :lol: :wink:
Användarens profilbild
Av glis
Jag gjorde som du, men jag hade ingen så fin vagn. Nu när jag gar övergått till vävd sjal har jag kommit på att man kan knyta dubbelt X utan omslut och stoppa barnet i när man som du säger bara skall handla lite. Man måste ju vara lite förberedd nu när han snart vuxit ur babyskyddet...
Av LillaO
Jo, OK då... Jag är väl bara lite sugen på nåt nytt redan...

Mia: Men jag måste ju ha overallen på i bilen (bor på landet så både att åka och handla och hämta på dagis innebär en biltur) så jag kan tyvärr inte klä honom smidigare ännu i allafall.

glis: Ska se om min expertkompis Tisse kan visa hur hur du menar med dubbelt X... :?

Ingen mer med tips, då??? *köpsugen*
Användarens profilbild
Av glis
Jamen, när han blivit lite större måste du ju ändå skaffa en vävd sjal, så det gör ju inget om du skaffar en redan nu, då kan du öva knytningar och sådant i god tid. :D
"dubbelt X" hittade jag i knytinstruktionerna under långsjal på Sjalbarn. Jag har också sett att folk här hittar fräsiga filmer på U-tube med folk som knyter in sina barn, jag har inga tips på hur man söker, men filmerna är ofta tydliga och bra.

Känner igen overallproblemen också, men eftersom bilen ganska fort blir varm låter jag ibland bli att klä på kisen så mycket utan har bara en filt över honom när vi går till bilen. Har han overall måste jag ju öppna den efter tio minuter och då är vi bara ute på stora vägen och har lång väg kvar... Om det inte är skitkallt tror jag att han klarar av lite kyla. Så har jag gjort sedan han var nyfödd, men det har ju heller inte varit någon vidare vinter här i Småland.
Användarens profilbild
Av mica
Vilken fin sjal du har redan!
Passa på att köpa många olika tråksjalar nu medans han är liten.

Skämt åsido så föreslår jag att du övar på den du har. Vanan är din bästa vän. Det löser sig med oron när man kommer igång mer att vara ute bland folk.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Vi hade en Easyhug då M var liten (eller vi har den kvar än men den används hemskt sällan numera) och den kan man ha på sig under jackan och stoppa ur och i vid snabbärning, handling och sånt. Inte så mycket tyg heller på den så det blir inte så varmt. En easyhug (finns en elastisk vaiant också som heter tri-cotti) kan man lätt sy själv om man vill.

Jag vet inte om det finns nån bra sele eller om man kan ha på sig en MT påknyten på nåt sätt under en jacka och enkelt stoppa ner bebis i den utan för mycket meck. Annars kan man ju bära utanpå jackan eftersom han ändå har en overall på sig :wink:
Av LillaO
Har spanat in knytningarna nu! :wink:

Är det så att dubbelt X anses som lättare att stoppa ner barnet i för att man inte har något smokingbälte att dra upp??
Användarens profilbild
Av glis
Precis, det är jättemycket enklare, särskilt när sjalen inte är av trikå. Men jag skulle nog inte burit kisen så om han inte hade bra kontroll på nacken redan.
Användarens profilbild
Av Mia
LillaO skrev: Mia: Men jag måste ju ha overallen på i bilen (bor på landet så både att åka och handla och hämta på dagis innebär en biltur) så jag kan tyvärr inte klä honom smidigare ännu i allafall.
Ett barskydd (funkar kanon att ha over bilstolen) och en elefantluva ar topp-losning! :wink:
Jag kor ocksa bil.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag instämmer med övriga, klä på med mössa, vantar och tossor, kanske en tröja om det är riktigt kallt, filt över (och kanske också under rumpan) i bilen, och sedan i sjalen. Det finns också åkpåsar i fleece som passar i bilen, minns inte var jag såg dem, men det var i någon av butikerna som gör reklam här på sidan --->

Och sjalen knyter du ju klart innan, så det går ju fort att få ner honom när ni väl står på parkeringen. Det kanske känns lite osäkert nu, men det kommer, jag lovar. Övning ger färdighet, du vet! :)

När han blir för stor för trikåsjalen så rekommenderar jag sele eller mei tai för utfärderna, tycker det är smidigare och går fortare än långsjal. Du kan förstås skaffa en redan nu, men ärligt talat är nog trikåsjalen lika smidig just för att du kan ha den färdigknuten på dig.
Användarens profilbild
Av April
Eventuellt kan du kompletera trikåsjalen med en ergonomisk sele. Jag änvände min trikåsjal, inne som ute, men Ines är född på sommaren, så det blir ju inte riktigt samma sak då ;-)

Sele kommer du kanske ändå att köpa längra fram och då gör det ju inget om du köper en redan nu.

Jag använde faktiskt mest mina selar, utomhus, när den säsongen kom. Inomhus har jag alltid föredragit mina sjalar.

Det har kommit en ny sele nu, som man ska kunna bära i från start. Jag har inte själv testat den, men den verkar vara riktgit bra, av det lilla jag hört om den. Selen heter Manduca. Vill du kan du ju som sagt köpa den som ett komplement till din trikåsjal...

Kram

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?