Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av doc
Hälsade på två kompisar idag de fick en liten flicka för två veckor sedan. Jag hade sjalen med mig. :)

De tyckte att det var en bra idé att bära i sjal men flickan har höftledsluxation och ligger i en von Rosen skena. :(

Kan man sjala då eller måste man vänta tills man tar bort den?
Av Tiaramoll
Von rosen skena ska ju hålla barnet i konstant grodposition, vilket även en korrekt knuten sjal gör.

Jag har läst om läkare i tyskland som hellre rekommenderar sjal än skena, ska leta efter lite konkreta länkar.

Be föräldrarna fråga läkarna annars, fast det är ju då viktigt att förklara att barnet sitter i grodpostion i sjalen.

Jag syftar alltså på att barnet ska bäras i sjalen utan skenan.
Användarens profilbild
Av Nova
Eller bära bebisen i sjal fast låta skenan sitta kvar?
Går inte det? :mitvit:
Användarens profilbild
Av glis
Det var en tråd om detta tidigare i våras. Det finns någon här som sjalade sitt barn med von Rosenskena, man får ju knyta fast barnet som man gör i en vävd och inte stoppa i som i en elastisk, annars går det bra.
Av doc
Tack för länkarna. Jag visste inte att man kan bära även om bebisen har problem med höften. KOmmer att visa dessa sidor till kompisarna.
Användarens profilbild
Av lillvilda
jag kan inget om sånt här men spontant tänker jag att positionen i sjalen ska ju vara snarlik den som de har i skenan så det borde ju gå utmärkt. Förutom att man då får knyta in barnet om man har ex trikåsjal eftersom det nog är bökigt att få ner barnet annars.
Av Tiaramoll
Jag tror också att det är viktigt att knyta in barnet i sjalen för att inte "rucka" för mycket på benen och höften.

Här finns bra info om grod positionen
http://www.storchenwiege.com/babycarrierresearch.htm

Kort info från en tysk forskare:
http://www.abctidning.se/x0206h.html

Det är nog viktigt att tänka på hur barnets egen luxation är, om den är allvarlig eller måttlig, fråga läkarna vad som är bäst för höften vid sjalandet.
Av linsav
Vår dotter hade vonrosen skena och vi bar henne i sjal. Det gich hur bra som helst!
Användarens profilbild
Av Cillan
Så det är alltså grodposition som är bra för ett barn att sitta i....? Det är då därför inte bärselar är bra eller?

Kan någon översätta det här jag fattar inte (är urkass på engelska):
How do you prevent it?

It is difficult to prevent something the cause of which is still quite elusive. However, it is well known that in cultures that practice infant swaddling and using cradle boards to carry their babies, the incidence of hip dysplasia is very high. On the other hand, cultures that carry their babies astride the mothers=s backs have a low incidence of hip dysplasia. Hence it appears logical to discourage putting the baby=s legs in the extended position, and encourage keeping the baby=s hip spread apart. This latter position places the head of the femur (the ball) agains the acetabulum (the socket), and encourages deepening of the socket.

Snälla
Användarens profilbild
Av Helen
Cillan skrev:Så det är alltså grodposition som är bra för ett barn att sitta i....? Det är då därför inte bärselar är bra eller?

Kan någon översätta det här jag fattar inte (är urkass på engelska):
How do you prevent it?

It is difficult to prevent something the cause of which is still quite elusive. However, it is well known that in cultures that practice infant swaddling and using cradle boards to carry their babies, the incidence of hip dysplasia is very high. On the other hand, cultures that carry their babies astride the mothers=s backs have a low incidence of hip dysplasia. Hence it appears logical to discourage putting the baby=s legs in the extended position, and encourage keeping the baby=s hip spread apart. This latter position places the head of the femur (the ball) agains the acetabulum (the socket), and encourages deepening of the socket.

Snälla
Inte ord för ord och det är sent, men i stora drag.

Hur du förebygger det.

I kulturer där man lindat barn eller använt "vaggbrädor" för att bära barn är höft dysplasi hög. I kulturer där man bär barnen på ryggen med benen brett isär där höftledskulan hamnar inne i höftledshålan (eget ord, vet ej det latinska) vilket gör att hålan djupnar har en låg andel barn med höft dysplasi.

Någon som har en bättre översättning av " cradle boards"? cradle = vagga, board = bräda.... ?
Användarens profilbild
Av Cillan
Aha då har jag fattat. Det var det jag inte hängde med på att det var de som var lindade som hade ökad frekvens av höftledsluxation. Brukar förstå det övergripande men inte den här gången.

Tack :P
Av doc
linsav skrev:Vår dotter hade vonrosen skena och vi bar henne i sjal. Det gich hur bra som helst!
Känns bra att ni bar barnet i sjal även om lillan hade skenan.
Av linsav
Ja, jag är glad att vi inte var tvugna att missa det mysiga med att sjala pga skenan, det var jobbigt nog ändå :(

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?