- tor mar 08, 2007 13:51
Pratade med en kollega som är psykolog. Hon undrade hur länge jag tänker bära mitt barn i sjal, varpå jag svarade:
-"så länge han vill".
Då menade hon att jag riskerar att göra mitt barn ängsligt för att jag binder det för hårt till mig (symboliskt alltså). För att barnet inte får krypa, gå och upptäcka som han vill.
-"Men såklart får han gå om han vill", svarade jag och fortsatte:
-"jag tvingar ju inte honom att sitta i sjalen, han älskar det.
Men genom att jag undermedvetet visar att jag blir besviken när han vill kliva ur sjalen kan han ändå bli ängslig av det, tyckte hon.
Va? Jag håller verkligen inte med och tänker såklart bära honom i sjal så länge han vill. Men jag blev ändå besvärad av hennes kommentar.
-"så länge han vill".
Då menade hon att jag riskerar att göra mitt barn ängsligt för att jag binder det för hårt till mig (symboliskt alltså). För att barnet inte får krypa, gå och upptäcka som han vill.
-"Men såklart får han gå om han vill", svarade jag och fortsatte:
-"jag tvingar ju inte honom att sitta i sjalen, han älskar det.
Men genom att jag undermedvetet visar att jag blir besviken när han vill kliva ur sjalen kan han ändå bli ängslig av det, tyckte hon.
Va? Jag håller verkligen inte med och tänker såklart bära honom i sjal så länge han vill. Men jag blev ändå besvärad av hennes kommentar.

Mamma till V född 060504 och D född 080205