Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Eller snarare kan jag vänja henne vid att tycka om att bli buren trots att hon inte ser något. Alltså hon är ju bara 3 månader så när hon sitter i ergon är hon så kort att hon inte kan se sig omkring, axelbanden är ivägen och det gillar hon inte. Hon älskar att bli buren utan sele och se sig runt i vårt hem men jag orkar inte bära så mycket utan hjälpmedel. Tror ni hon kan vänja sig eller är det kört. Är det bara att vänta på att hon blir större så hon ser mer? Behöver ju nåt att bära i under tiden i så fall. HAr testat moby wrap men det var för bökigt och dottern var arg. Sjalar som ska knytas är inte min grej. Samtidigt har jag inte råd att behålla ergon (får återlämna den om jag vill) OCH köpa ett annat "bärredskap"?

Hur skulle ni gjort?

Jag har inget inlägg till min ergo (sånt för nyfödda) men tror ni att det skulle gå att prova med hennes täcke? Inlägget ser ju inte så avancerat ut??
Användarens profilbild
Av Snurrfian
Du kan inte prova att sy en mei tai?Det behöver inte kosta så många kronor och är väldigt enkelt att knyta på sig, det finns flera olika varianter på gör det själv. Till och med jag som man klara av rak söm och sicksack har lyckats, okej de är inte snygga att titta på, men fungera utmärkt att bära med!
Användarens profilbild
Av milimani
Jodå, jag har funderat på att sy en meitai (eller snarare be min mamma om hjälp) men det enda mönstret jag hittat är det som finns här (Knyttet & K's) men jag fattar det inte riktigt. Skulle vilja ha en tydligare bild där man ser hela banden.
Användarens profilbild
Av Snurrfian
Hur menar du hela banden? För det är ju bara vikning vid selen, sen är ju banden bara helt raka, med fållar, längden beror ju lite på hur lång man vill ha dem...
Användarens profilbild
Av milimani
Ja, just lite hur långa det ska vara... kanske svårt att sy en när man aldrig sett nån i verkligheten...
Användarens profilbild
Av Snurrfian
Men ni är ju rätt så många sjalare i Göteborg, det måste ju vara någon av dem som har en MT... :) Kolla om det inte är någon sjalträff på gång och fråga om det är någon som har någon slags MT som du kan få titta på! Gärna hemmasydd... ;)
Och skulle inte det fungera så är mitt tips att gör banden hellre lite för långa och sedan ta av dem om det känns som det är för mycket tyg, det är enkare att fålla om än sy på mera! :lol: Det beror ju lite på hur kraftig man är själv osv. Den sista jag sydde var nog banden dryga två meter, men då har jag mycket tyg över... Och jag är rätt så kraftig, typ 44/46 i storlek.
Användarens profilbild
Av Veronikak
Det finns massor med mei taier i Göteborg. Men de är jätteenkla egentligen, bara en fyrkant och i underändan är ett band fastsytt som avlastarbälte och i överändan är två långa band fastsydda, inget mer. Den liknar Ergon väldigt när man bär, fast utan alla finesser och spännen, men i gengäld gör man den ju hur liten man vill och behöver.
Användarens profilbild
Av milimani
Skrev så här på familjeliv idag:

"Har provat ergon med lillan i idag igen. Det gick mycket bättre. Testade den vanliga positionen mage mot mage men jag la hennes vagnskudde under rumpan på henne så hon kom upp en bit, och se så satte jag hennes ben i grodställning inne i ergon. Hon protesterade lite just när jag satte i henne men sen somnade hon direkt så då borde hon väl suttit ok? Annars skulle hon väl fortsätta protestera och inte somna? När hon sov låg hennes huvud mot mitt bröst och jag såg till att det inte kunde ramla bakåt, låter det också ok tycker ni? "

Tror ni också att det låter som att hon har det skönt i ergon? Vill ju inte göra henne illa!
Användarens profilbild
Av Snurrfian
Jag tycker att det låter som om hon trivdes! Behåll ergon, gå på någon sjalträff och be att få titta på deras MT och sy en, man kan aldrig få för många bärredskap... :roll: :lol: Ergon har varit en god kamrat från Freddan var runt fem månader och jag har även burit stora syrran ibland när hon har behövt lite mammanärhet!
Användarens profilbild
Av April
Min tjej är nu 5 månader och kan titta sig omkring i Ergon. Innan hade vi en period, när hon liksom din flicka, inte trivdes då hon inte kunde ha sina armar ute och inte se något.

Jag gjorde faktiskt precis som du, vid något tillfälle, dvs. satte henne på en kudde i Ergon - så att hon kom upp 8)

Men fram tills nu har jag istället använt sjalen (gör det fortfarande för att det är bekvämare) eller MeiTai.

Mitt råd är att du köper/syr en MeiTai - gärna med breda axelband (= jätteskönt). I en MeiTai kan du vika upp midjebandet när barnet är litet - då kommer dottern högre upp... när hon blir äldre kan du vika ner det.

Det finns några som syr upp MeiTaier efter dig och din dotters mått - kanske det vore något för er - om ni inte vill sy själv.

Lycka till!
Kram
Användarens profilbild
Av Elly
Jag har ingen erfarenhet av att använda Ergon till så små barn, men en tanke som slår mig är att det går att ha den på höften oxå. Kanske skulle det funka?

Annars går det kanske att få tag i en billig, begagnad (kanske hemmasydd) ringsjal. Jag sydde en egen av ett vanligt lakan. Den blev skitful, men den funkar. 8)

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?