Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av kajsaj80
"BABYBJÖRN Bärsele håller barnet i en behaglig position samtidigt som den ger barnets ryggrad och höfter ett säkert stöd."

"När kan jag börja bära mitt barn framåtvänt i bärselen?
Vi rekommenderar, efter råd från de barnläkare vi samarbetar med, att ditt barn bärs inåtvänt i bärselen fram till ungefär fyra månaders ålder - eller tills barnets nackmuskulatur är stark nog för att hålla upp barnets huvud."

Så här står det på Babybjörns hemsida. Det låter väl jättebra?! :lol: I min bekantskapskrets är det bara babybjörn som gäller. När någon frågar varför jag har en manduca brukar jag svara att den är mer ergonomisk, och man kan inte bära framåt för barnet får så mycket intryck ändå, men det är ju bara att läsa sig till att babybjörn också är bra för barnet! Det är svårt att övertyga vännerna om att det jag kallar ergonomiska selar är bättre! Får babybjörn marknadsföra sig så eller är den inte så dålig som jag trott? :hmm:
Användarens profilbild
Av Jemmah
Jag är inte så bra på sånt så jag kan inte svara på din fråga direkt. Men vänta tills bebisarna/barnen är över 6 månader och de andra tycker att det är tungt att bära. Då låter du dem prova manducan istället :vågen:
Användarens profilbild
Av Victoria P.
man kan ju fråga sig vad de själva skulle tycka var bekvämast, hänga med kroppstyngden i ett gren-sele med rak rygg utan ögonkontakt med trygga mamma/pappa eller sitta med stöd för ben o rumpa (som på en stol) o ha mammas/pappas trygga kropp o lukt att luta sig mot...
alla produkter har ju såklart text om varför man ska ha just den o varför den är så bra, så man får väl använda sitt sunda förnuft o känna efter vad man vill uppnå med sitt bärande?
och varför lägga pengar på ett sele man bara kan använda en så begränsad tid? manduca o de andra kan man ju bära i många år om man skulle vilja/behöva + att de är så mycket snyggare! :tumup:
Användarens profilbild
Av Ezder
Jag skulle tro att de där texterna har uppkommit som ett försvar sedan Babybjörn börjat få kritik och konkurrens av ergonomiska selar. (Ursäkta syftningsfelet, ni förstår nog ändå.) Vet inte dock, jag vet inte hur deras hemsida såg ut förut.

Tycker att det är lite tråkigt att folk sätter större tilltro till de läkare mm som Babybjörn betalat för att göra reklam, än till sidor som t ex pepplon eller sleepy wrap's text (har inte länkarna på den här datorn). Men det är ingen vits att bråka med dem. De bär ju iaf, och förhoppningsvis hinner inte barnen ta skada. Det du kan göra är att visa på alternativ, och fortsätta bära timme efter timme långt efter att de bryter ryggarna med sina Babybjörn. :P Då slipper de i a f ifrån villfarelsen om att man inte kan bära längre när man inte kan bära med BB längre. (Som t ex en person på Familjeliv, i liknande diskussion: Babybjörn är inte alls urkass. Det gör inget att man inte kan bära länge, för stora barn ska ändå inte bäras. De ska åka vagn. Annars lär de sig aldrig gå. Och det är ingen vits att lägga pengar på en bättre sele, för man använder ändå inte sele så mycket. Iaf inte om man inte är dum, för vill man förstöra ryggen på att bära så får man såklart det.)
Användarens profilbild
Av emindy
Ezder skrev: för vill man förstöra ryggen på att bära så får man såklart det.)
Håller med! Trist att standarden skall behöva sättas av en svensk, kass, bärsele.

Men den är väl inte helt skitdålig, jag såg någon som menade på att precis i början sitter bebisen faktiskt mer eller mindre i grodposition då sittdelen fortfarande är stor i jämförelse med barnets bäcken. Men det är ju då i en väldigt kort period och vem vill egentligen lägga så mycket pengar på något som används så kort tid då andra selar kan användas minst 6 ggr så lång tid och kostar lika mycket eller till och med mindre. Förutom att ergonomin för bäraren är bättre!
Användarens profilbild
Av mari_tres
Måste bara få kommentera
Ezder skrev:(Som t ex en person på Familjeliv, i liknande diskussion: Babybjörn är inte alls urkass. Det gör inget att man inte kan bära länge, för stora barn ska ändå inte bäras. De ska åka vagn. Annars lär de sig aldrig gå. Och det är ingen vits att lägga pengar på en bättre sele, för man använder ändå inte sele så mycket. Iaf inte om man inte är dum, för vill man förstöra ryggen på att bära så får man såklart det.)
Läste det där jag med tror jag :hellu: hon undviker att bära för att barnet/barnen ska bli självständiga typ :roll: och det är bara om de ska gå en hel dag som de har med vagnen :roll: eller nåt sånt.
Hur bemöter man det, likssom. Jag har inte orkat ge mig in i den diskussionen för hon vet ju redan vad som är bäst för hennes barn :roll:

Och till TS säger jag som någon ovan nämde: Vänta tills deras barn börjar bli tunga i BB:n :wink: och du fortfarande kan bära utan problem! :tumup: Men bättre att bära i BB än att inte bära alls!
Användarens profilbild
Av visslan
Ezder skrev: Babybjörn är inte alls urkass. Det gör inget att man inte kan bära länge, för stora barn ska ändå inte bäras. De ska åka vagn. Annars lär de sig aldrig gå.
Ja, för om de sitter i vagnen går de mycket mer.

Just det.
Användarens profilbild
Av amani
visslan skrev:
Ezder skrev: Babybjörn är inte alls urkass. Det gör inget att man inte kan bära länge, för stora barn ska ändå inte bäras. De ska åka vagn. Annars lär de sig aldrig gå.

Just det.
:roll: jag har fått just den kommentaren för att min 1 åring inte går än, "det är för att du har burit henne så mycket"...
:x

Joo hellre BB än inget alls, jag vet flera som inte ens visste om något annat och kanske tack vare BB blev intresserade av att bära mer och oftast bytt till nåt annat (tack o lov)
Användarens profilbild
Av emelie
visslan skrev:

Just det.
Jo, men visste du inte det?
Mina barn har minsann lärt sig gå av att åka vagn!
Av kajsaj80
Jag var ute och handlade igår och såg nog tre stycken som bar sina barn - i babybjörn förstås! Som andra har påpekat - det är jättebra att de bär, men "våra" selar borde marknadsföras bättre och där har ju vi själva en stor roll. Jag vet inte, men de ergonomiska selarna borde ju också ha stöd av läkare och forskare, så det borde ju inte vara några problem för BVC att marknadsföra dem också (jag ska fråga min BVC-tant nästa gång!). Själv så ifrågasätter jag inte mina vänners val (om det redan är gjort) - det är i princip det enda bärsättet många känner till - men om någon frågar mig varför jag har en så annorlunda sele brukar jag dra mina argument.
Användarens profilbild
Av Ezder
Väldigt många föredrar att gå in i en butik, som de litar på, och köpa det som expediten rekommenderar. I butiker som t ex Babyland finns oftast typ bara alla varianter av Babybjörn uppsatta på visningsdockor, Bärabarn-sjalar i kartonger på någon hylla, och ev något mer. (Det verkar dock vara på bättringsvägen, så att de ibland har någon trikåsjal också. :tumup: ) När man frågan expediten, får man höra att Babybjörn är den bästa selen. Klart att folk har Babybjörn då!

Jag tror att det skulle se helt annorlunda ut om t ex Beco och Manduca (En dyr och snygg och en billig och bra) såldes på Babyland och Babyproffsen.

I väntan på det lånas i a f mina bärdon ut till höger och vänster och provas för att sprida vetskap om att det finns bättre alternativ än babybjörn. Och häromkring verkar det falla i god jord. :mrgreen:
Användarens profilbild
Av ericah
Ezder skrev:Väldigt många föredrar att gå in i en butik, som de litar på, och köpa det som expediten rekommenderar. I butiker som t ex Babyland finns oftast typ bara alla varianter av Babybjörn uppsatta på visningsdockor, Bärabarn-sjalar i kartonger på någon hylla, och ev något mer. (Det verkar dock vara på bättringsvägen, så att de ibland har någon trikåsjal också. :tumup: ) När man frågan expediten, får man höra att Babybjörn är den bästa selen. Klart att folk har Babybjörn då!

Jag tror att det skulle se helt annorlunda ut om t ex Beco och Manduca (En dyr och snygg och en billig och bra) såldes på Babyland och Babyproffsen.

I väntan på det lånas i a f mina bärdon ut till höger och vänster och provas för att sprida vetskap om att det finns bättre alternativ än babybjörn. Och häromkring verkar det falla i god jord. :mrgreen:
Här finns nu faktiskt Ergo hos babyproffsen tillsammans med bärabarn, tricotslen, tricotti och BBslen. Blev glatt överraskad när jag såg det (tidigare har jag bara sett bärabarn där)
Användarens profilbild
Av Ezder
ericah skrev:
Ezder skrev:Väldigt många föredrar att gå in i en butik, som de litar på, och köpa det som expediten rekommenderar. I butiker som t ex Babyland finns oftast typ bara alla varianter av Babybjörn uppsatta på visningsdockor, Bärabarn-sjalar i kartonger på någon hylla, och ev något mer. (Det verkar dock vara på bättringsvägen, så att de ibland har någon trikåsjal också. :tumup: ) När man frågan expediten, får man höra att Babybjörn är den bästa selen. Klart att folk har Babybjörn då!

Här finns nu faktiskt Ergo hos babyproffsen tillsammans med bärabarn, tricotslen, tricotti och BBslen. Blev glatt överraskad när jag såg det (tidigare har jag bara sett bärabarn där)
Wow! Det var ju ett lyft! :tumup:

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?