Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tinaw
En vagnsufflett kan aldrig skydda barnet lika bra mot blåst och regn som man kan med sjalen och sina egna ytterkläder. Det funkar inte så med luftflöden, och tro mig, det här kommer från en expert :lol:, luftflöden är sånt som kemiingenjörer håller på med. (Men kanske inte BVC-sköterskor :P :wink: :lol:)
Användarens profilbild
Av Annika80
Vi har ju vagn och använder den mest för jag måste ha nåt att packa maten i när jag handlar mm.
Men på vintern är väl då det minst behövs vagn, i somras däremot var det skönt att ha den.
För när temperaturen låg på runt 30 grader var det så svettigt för både lillan och mig att försöka bära jämnt.
Användarens profilbild
Av Bönan
Gör som det passar dig!
Jag skulle önska att jag orkade bära mer, men det gör jag inte.
Jag vill inte bära på ryggen ute, och då blir det för tungt att bära långa sträckor.
Men för den som orkar, bär på bara!
Sjalv älskar jag både min vagn och min sjal, båda är viktiga i vår familj.

En sak dock, om det var riktigt slirigt och halt ute skulle jag inte bära i sjal pga risken att halka och skada barnet, det går ju inte att trilla och ta emot sig på samma sätt som när man är själv. Men det är jag det.
Användarens profilbild
Av Foxan
little_me skrev:Ni som använder overall i sjalen.. blir inte det knöligt? Och för varmt under jackan (om det inte är 20 minus såklart)??

Jag brukar ha vanliga innekläder och så fleeceoverall och ordentligt på fötter och huvud!
Han verkar aldrig vara för kall snare tvärtom när jag tar ur honom.
Blåst är dock ett problem, när det blåser i ansiktet på honom kan han "inte andas".
Jo, det kan vara lite för varmt med overallen om det är värmare än några minus grader...
Jag brukar bära terroristen under kappan om det är riktight kallt och blåsigt, annars finns också bärskydd att köpa, vilket jag kan varmt rekommendera.

Vi bär bara i sjalar, går hur bra som helst. Har använt vagnen bara två gånger när det var riktigt halt... Annars vagnen står hos svärföräldrar, de fortfarande föredrar den fram för våra fina sjalar (trots all propaganda) ;)
Användarens profilbild
Av diddeldi
Bönan skrev: En sak dock, om det var riktigt slirigt och halt ute skulle jag inte bära i sjal pga risken att halka och skada barnet, det går ju inte att trilla och ta emot sig på samma sätt som när man är själv. Men det är jag det.
broddar är bra om det är halt :D
Av Tigermilk
broddar är bra om det är halt Very Happy
Ja, har man bra broddar och går försiktigt tror jag risken att göra en vurpa är väldigt liten.

Jag kan nog komma på ett tillfälle där vagn känns bättre (för mig) - när man är och fikar på cafeer. Kändes inte så bra att dricka heta drycker med spädisen i sjalen, då hade jag hellre henne sovandes i vagnen. (Ja, under förutsättning att bebisen vill sova i vagnen,förstås! :) )
Användarens profilbild
Av emelie
little_me skrev:Ni som använder overall i sjalen.. blir inte det knöligt? Och för varmt under jackan (om det inte är 20 minus såklart)??

Jag brukar ha vanliga innekläder och så fleeceoverall och ordentligt på fötter och huvud!
Han verkar aldrig vara för kall snare tvärtom när jag tar ur honom.
Blåst är dock ett problem, när det blåser i ansiktet på honom kan han "inte andas".
Nä, det är ju ingen vinter, så särskilt klumpig overall är det ju inte.
Oliver har på sig en vindtät fleeceoverall eller en våroverall, beroende på temperatur o väderlek i övrigt o sen har jag min dunjacka öppen, för den går inte runt honom.
I övrigt har han varma tossor, vantar ev. o en varm mössa.
Fast lika smidigt som en varm sommardag är det ju inte ifs :roll:
Användarens profilbild
Av Sporttjejen
Alltså, vi handlade en mjuklift på rea, tvättade sittvagnen, hängde på massa fina saker för lillan att titta på... och hur många gånger har vi använt vagnen på 5 veckor?
3 gånger har jag använt vagn för promenader på 10 min åt gången. Det berodde bara på att det var snorhalt och för bökigt att ta på och av broddarna för så kort stund.

Däremot är lillan supervarm varje gång vi kommer till BVC när hon suttit i sjalen och det har sköterskan alltid kommentarer om. Alltså, jag tycker det är lika svårt att klä på småttingar i vagn och hon hade varit lika varm ändå om jag tagit vagnen.
Dessutom gråter hon alltid jättemycket när jag stoppar ner henne i sjalen och innan vi kommer ut. Dels blir hon varm, dels får hon vänta när jag tar hand om brorsan hennes också.
Dock känns det som jag gör lite negativ sjalreklam....
Användarens profilbild
Av jullan
Vi har klarat oss utan vagn med Judith. Saknade den inte en gång. Däremot gillade katten att ligga i den, så nån nytta var den ju till innan den gavs bort. (Hade en vagn till Olle) Vi har också en snålbillig paraplysulky som står i hallen och som vi skickat med nån gång när vi haft barnvakt. Men den har så små hjul att den inte går att använda här ute på landet där jag bor.
Användarens profilbild
Av amöba
Vi har inte tänkt ha vagn till K utan planen är att bära henne i vinter. Om det blir riktigt smällkallt får hon väl ha overall på under min jacka. Hon kommer inte att frysa utan det är nog snarare jag som får problem att klä mig varmt nog under jackan. MaM-jackan är inte speciellt varm. Däremot är barnet väl skyddat mot vind tack vare den höga kanten på panelen och huvan, tycker jag. Skor med broddar är införskaffade också.
Användarens profilbild
Av Asereht
Min egen spontana reaktion på din fråga "måste man ha vagn" är i mitt fall JA!

Men det är mitt svar i dagsläget. Jag har tre barn under 5 år varav den yngste just fyllt ett. Jag kan omöjligt bära mer än ett barn någon längre sträcka så ja, ska man ut på en längre utflykt så är vagn ett måste för oss. För oss har vagnen och sjal/sele/mt kompletterat varandra. Ibland åkte två i vagnen och jag bar den tredje, en stund senare gick en och två åkte, efter det så gick två och en satt i sjal medan vagnen rullade tom osv. *s*

Hade jag däremot bara haft en liten så skulle svaret inte vara lika självklart, då skulle jag nog kunna överväga att skippa vagn om jag ansåg att vagnen var mer en belastning än en hjälp. Nu gillar ju jag vagn så personligen hade jag nog inte valt bort den men inte är den ett måste.

Ärligt talat så är ju barnet mer ombonat (varmt, tryggt och nära) när man bär än vad det är i vagnen när det är busväder. Jag har burit min minsting innanför jackan i 10 minusgrader utan betänkligheter och det funkade så bra så.

"bvc-tanter" med åsikter finns det gott om. Den ena säger si och den andra så. Vår här ute på bonnlandet är 60 års åldern och hon är helt fascinerad av sjalarna och är väldigt positiv och nyfiken. Varför i hela friden skulel ett barn vara mer skyddat under en öppen sufflett än nära mammas kropp med värme, trygghet och hjärtslag???

Men som sagt, gällande vagn som nödvändig i allmänhet så är den det för mig/oss som avlastning och transportmöjlighet. Sen är den praktisk att sova middag i också. Då pratar jag alltså syskonvagn i mitt fall. :D
Användarens profilbild
Av little_me
Tack för alla svar!!!
Jag känner inte själv att jag absolut behöver en vagn.. men jag tror jag ska köpa en sittvagn iaf. Skulle vilja ut och gå mer och jag går som en snigel när jag bär M. :roll: :oops:
Men jag vill ju inte ge min pappa rätt! :wink: Han tycker att jag "håller på" som inte kan vara som alla andra och ha vagn och spjälsäng och barnvakt! :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?