Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag brukar nog mest tänka "vilken söt bebis". Om det är ett stort och tungt barn kan jag tänka att det ser obekvämt ut, men jag brukar å andra sidan få frågan om det inte är tungt och gör ont när jag bär i sjal eller ergo.
No_ skrev:Jag brukar inte störa mig så mycket på folk men jag märker nu att människor som bär sina barn i babybjörn triggar mig på något sätt.
Jag börjar bli knäpp, jag vill gå fram till dem och förklara att det inte är ergonomiskt för barnet, att barnet "borde" vara inåtvänt, att det finns mycket bättre selar och att sjalar finns.

Blir man såhär av sjalbarn? :hmm:
Min man är värre än mig, han brukar komma hem och berätta hur ledsen han blir då han ser en babybjörn. :shock:
"De förstår ju inte."

Känner ni igen er?
Vill ni också "antasta" folk med babybjörnar?
Kan man gå fram och visa dem en bättre sele? :lol:

Jag hoppade på en tjej på Skansen i veckan, hon bar sitt barn i BB, men "rätt"vänt, alltså med ansiktet inåt bröstet på mamma :tumup:
Jag frågade hur gammal barnet var och berättade hur glad jag blir av att se folk bära sina barn, och så förstås att det såg så fint ut att hon bar barnet inåt och inte utåt :love: . Jag berättade också att jag hade burit mina ganska mycket, men tyvärr mindre nu, dock bar jag faktiskt L den dagen (fast just under pratstunden satt han med bror och farbror i karusellen vi stod bredvid).

Hon såg inte arg ut iallafall :)

EDIT: glömde säga att jag väldigt ofta VILL prata med folk, men sällan GÖR det.... Just BB drar igång nåt inom mig, och jag vill bara ösa över folk mina fina selar och sjalar!
Jag hajjar till när jag ser en pyttebebis, som knappt orkar hålla upp huvudet, bäras framåtvänd i en folksamling. Med skulle inte dyka på främlingar för en sådan sak. Det finns ju i så fall massa saker man skulle dyka på folk för (pyttebebis i julhandeln på i Ikea, barn utan vantar på vintern, förälder som skäller på trött barn i mataffären osv osv). Sen finns det såklart barn somtrivs i bb och som vill bäras framåt (jag har ett sånt).

När det gäller att bb är obekvämt för föräldern så är det lite samma där... Folk går i obekväma eller för varma/kalla skor, utan mössa när det är kallt osv.

Däremot kan jag rent allmänt tycka att det är lite synd att bb har stor andel av bärselsmarknaden.
sjalgalen skrev: Jag hoppade på en tjej på Skansen i veckan, hon bar sitt barn i BB, men "rätt"vänt, alltså med ansiktet inåt bröstet på mamma :tumup:
Jag bara sett ett barn sitta ansikte mot ansikte på bäraren en gång. :shock: Det var härom veckan i stan och det var en man som såg ut att spricka av stolthet. :loving:
Fina skrev:Jag har jättesvårt att se när barn blir burna i BB. Det känns i hela mig. Men jag säger ingenting. Det är ju bra att barnet blir buret i alla fall.

Samma här... och speciellt framåtvända som ju de flesta tyvärr verkar vara nu :( Jag reagerar dock inte om dom bär i den nya egonomiska BBn. Ellar, jo... om barnet sitter framåt i den :-P
Jag jobbar på ett ställe som drar många turister och där ser jag varje dag bebisar som bärs i BB. Men jag säger inget om det på något sätt, tänker mest att det är mysigt att de bär, om än obekvämt i BB. Sen blir jag lite avis eftersom de har småbebisar... :loving:

Jag såg dock en kvinna som bar i vävd sjal, det var lite oväntat!
Å, vad kul att så många nämner det där med "nyfrälsningshysterin" som jag uppenbarligen är drabbad av. Som ensam sjalbärare i vänkretsen är det så oerhört lätt att jag börjar varje mening med "allt är tipptopp när jag sjalar barnen" :)

Igår var vi på traktorpulling (något som verkar vara populärt här inne) och möttes av en bb-bärare som bar lilla skrutten utåt, dock log hon så vänligt mot mig när hon fick se skruttan i trikåsjalen, så jag hoppas bara hon tyckte det såg mysigare ut och införskaffar sig en sjal istället, men vad vet jag. Har nog inte modet att antasta folk, även om man bra gärna skulle vilja :)
Jag känner också igen mig men har kommit på att jag har en annan taktik. I eftermiddags gick jag och mina sambo med barnen i stan, Lillan i min supersnygga Melkaj. På avstånd ser jag två tjejer komma varav den ena hade ett ganska stort barn framåtvänt i BB. Då öppnar jag upp koftan jag hade runt mig och Lillan så det blev extra tydligt! Min sambo påpekade när de gått förbi att de hade stirrat jättemycket på oss. Då kom jag på vad jag hade gjort :Hahaa: Önskar nog att det ser så bekvämt ut att de tar kontakt istället.

Men för att svara på TS och med tanke på tidigare svar så skulle jag nog kunna en mamma/pappa på lekplatsen att testa min sjal/sele om de bar i BB. Men inte som en inledningsfras och jag skulle framfört det med argumentet att det blir skönare att bära för DIG när barnet blir större. Å hoppas att det gick hem direkt :tumup:
Jag vill, men gör det inte.
Min första tanke är "Vad mysigt att bära" men tanke två blir helt klart irriterade-baby-björn tankar.
Och hand-i-hand, en tanke om vilken tur att mitt barn slipper bli buret så/ att jag hittade bra selar/sjalar istället!
Det finns en vilja i mig att på nåt sätt få informera och berätta om andra bärsätt, men jag gör det aldrig just för att jag är rädd att någon ska ta illa upp.
När jag idag såg en mamma bära ett barn på ca 9-12 månader framåt länge i en BB idag var jag snarast imponerad, tänk att hon bär!? Så jobbigt som det ändå måste vara i en sån enkel sele som BBs enklaste, då måste hon verkligen gilla att bära och tycka att det är praktiskt! :)
Nej, jag tycker nog mest att det är härligt att de bär sina barn :love:

Vi har just kommit hem från några dagars semester med mycket gående på ställen där det inte funkar med vagn. Massor med Babybjörn såg jag, men bara en enda framåtvänd, resten satt åt rätt håll :tumup:
Oftast ser bebisarna jättenöjda ut tycker jag, men det måste bli TUNGT när barnen är större.

Jag har reagerat negativt två gånger på bärande i Babybjörn, en gång på ett stort köpcentrum där det var en framåtvänd bebis som storgrät (då ville jag bara ropa "vänd på bebisen", men det gjorde jag inte) och en gång på promenad i Malmö när bebisen satt framåtvänd med solen rakt i ansiktet. Dock hade den bebisen solhatt och solglasögon, men jag tyckte ändå att det såg lite obehagligt ut.
Men det är enda gångerna, ser bebisarna nöjda ut så är jag nöjd :wink:

Kan fö tillägga att min vän har en bebis som är jämngammal med Arve, han vägrar sitta i sjal eller vänd mot sin mamma i sele, men stormtrivs framåtvänd i BB och somnar ofta då han bärs så.... Så många bebisar verkar ju trivas utmärkt!

"Sjalmissionerar" gör jag när jag blir tillfrågad, eller när det pratas bärande i allmänhet.

/Bianca
Nu måste jag fråga, med risk för trådkapning, vad är det för fel med att bära framåtvänt? Eller köra vagn med barnet framåt för en delen? Det dyker upp här och var i olika trådar som något givet dåligt och det stör mig inte eller så, jag bara fattar inte riktigt? I vissa sammanhang fattar jag ju, som om det är jobbigt väder, väldigt trångt, om barnet vill sova osv. men varför det skulle vara sämre rent allmänt? Jag har bara erfarenhet av ett barn, vi vände lite olika olika dagar, både i vagn och när vi bar, och jag kände mer att det handlade om hans dagsform och vilket håll det blåste/var sol från för utom när han var alldeles pytteny (typ första två månaderna kanske). Jag vill inte säga att det är helt fel, undrar bara vad jag har missat?

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?