- lör maj 21, 2011 00:24
Emellanåt kan jag bli lite mätt bara på att inte ens en sympatisk och respektfull plats som denna kan klara sig utan att skapa hierarkier utifrån - i det här fallet - bärdon. BB - fy skäms, stackars barn osv. Ellevill Zara - ooh, aah, wow. Om jag fick reda på att folk tyckte synd om mina barn utifrån vilka bärdon jag hade då jag bar dem hade jag bett dem fara och flyga, så länge barnet inte for direkt illa av mitt bärande. Sedan gör jag genast den hypotetiska spekulationen: Folk som ideligen ifrågasätter andras (eller påpeka förträffligheten i sitt eget val av) bärdon/kostval/avföringshantering hos sitt barn eller vad det nu är - vad händer med dem när de tänker på barn som svälter, blir sexuellt utnyttjade, i princip aldrig får närhet av sina crackpundande föräldrar eller drabbas av cancer? De exploderar/imploderar/begår rituell seppuku över hur fel världen är? Proportioner, folk. Och förlåt för det ackumulerade tuppjucket. </rant>
Emma_oh skrev:Jag tycker mest att det är olustigt att du, när du köpte er BB, liksom skämdes/bad om ursäkt över att ni bar i den. Jag gissar att BB ändå är mer avlastande än t ex ett par armar och folk tycker väl inte synd om föräldrar på stan som måste bära omkring sitt barn i famnen?Clee skrev: Själv tycker jag synd om folk som gör vad de kan för att ha sina barn nära och bära dem - eftersom det ju är ännu mer synd om barn som får åka i barnvagn - för att de, sannolikt helt ovetande, får sneda blickar av "bättre vetande". Men så tycker jag också att hela den här babybjörnshetsen på SB tycks handla mer om självgott ryggdunkande SB:are emellan än någon genuin medkänsla om BB-förälder och barn.Oj det var ord och inga visor.
Jag tror faktiskt inte att det är det som det handlar om. Jag tror att det är som med tex dieter att det är lätt att bli lite frälst när man hittar något som fungerar och då kan man bli lite "men seeeer ni inte att det här som funkar så bra för mig finns!"
Jag kan erkänna att jag ibland blir besatt av någon sorts sjal/ergonomisk sele-missionär som bara vill springa ikapp BB-mammor och frälsa dem. Jag lyckas ju alltid lägga band på mig men jag tycker ärligt att det ser obekvämt ut för både bärare och barn.
Jag har ju faktiskt själv en BB hemma och jag tyckte att den funkade tills man var tvungen att förstora den ett steg första gången. Nu funkar den fint till min ena katt
För att sammanfatta, jag tror i alla fall själv att det är genuin medkänsla från min sida... men du har absolut en poäng i att de får sitta hos sina föräldrar.
Emellanåt kan jag bli lite mätt bara på att inte ens en sympatisk och respektfull plats som denna kan klara sig utan att skapa hierarkier utifrån - i det här fallet - bärdon. BB - fy skäms, stackars barn osv. Ellevill Zara - ooh, aah, wow. Om jag fick reda på att folk tyckte synd om mina barn utifrån vilka bärdon jag hade då jag bar dem hade jag bett dem fara och flyga, så länge barnet inte for direkt illa av mitt bärande. Sedan gör jag genast den hypotetiska spekulationen: Folk som ideligen ifrågasätter andras (eller påpeka förträffligheten i sitt eget val av) bärdon/kostval/avföringshantering hos sitt barn eller vad det nu är - vad händer med dem när de tänker på barn som svälter, blir sexuellt utnyttjade, i princip aldrig får närhet av sina crackpundande föräldrar eller drabbas av cancer? De exploderar/imploderar/begår rituell seppuku över hur fel världen är? Proportioner, folk. Och förlåt för det ackumulerade tuppjucket. </rant>