Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag är helt novis inom sjalområdet, det närmsta jag har kommit en sjal är min egensydda Mei Tai... Har läst nånstans att det är lite lättare med trikåsjal än långsjal, och eftersom jag hittade sjalvärlden för sent (lilleman är ganska tung)så känns inte trikåsjal aktuellt, men har fått för mig att det är alldeles för avancerat med långsjal... Är det så??
OM jag nu skulle skaffa mig en långsjal, vilken ska man ha?? Förstår att det är en smaksak så klart, men vad ska man tänka på som nybörjare? Hur lång ska man ha? Finns ju hur mycket olika färgkombinationer som helst, men jag skulle helst vilja ha någonting i brunt eller dovt grönt om man ska önska... Hoppediz Costa Rica tycker jag e väldigt snygg t.ex.

Tar tacksamt emot tips och råd från mer erfarna! :P
Senast redigerad av Kallesmamma den mån nov 19, 2007 12:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Cayenne
Trikåsjal har man ju till små barn, så en vävd är att rekommendera om barnet är lite större. Huruvida det är krångligt eller inte, är nog en individuell fråga. Jag tycker att det är jättesmidigt med långsjal och föredrar det framför selar av olika slag.

Vilken längd beror ju på din egen storlek. Hoppe är en prisvärd sjal, så om du tycker om en sådan, tycker jag att du ska välja den.

Läs runt här lite på resenssioner och beskrivningar, och fråga på om du undrar över något mer.....
Användarens profilbild
Av Sarai
Nej, inte särskilt mycket mer avancerat, möjligtvis skulle det vara för att det går att knyta på så många sätt med långsjal. Välj ett sätt och träna på det! Då blir det inte svårare än trikå. (Jag har i och för sig aldrig ägt en trikå, men klarade långsjalen med en nyfödd.) Hoppediz är en bra, prisvärd och stadig sjal, och de har ett jättebra instruktionshäfte! Kolla om du kan få med ett sådant även om du köper begagnat. Annars tror jag att de går att köpa separat av sjalförsäljarna som själer Hoppisar.
Längden, tja, det beror på hur lång och omfångsrik du är, men 4,6 borde räcka till det mesta om du är av normalstorlek.
Användarens profilbild
Av zingo
Jag var inte heller så jättevan knytare av långsjal, det enda du behöver ju lite övning. Köp en du tycker om färgen å priset på,eller så köper du ett tyg du tycker om. Om man som jag har XL i tröjstolek så behöver man minst 4,6m. Jag brukar knyta omslutetX med knuten på ryggen. :D Lycka till!
Användarens profilbild
Av Kallesmamma
Tack för era inlägg! :tumsup:

Känns som en stooooor djungel det här med sjalar... Jag kikar runt en hel del och kollar, men det är svårt! Alla har ju sina favoriter och så är det ju med allt!
Jag är ganska normalstor (typ M) så jag har förstått att en sjal på 4,6 m borde räcka?

Läste nånstans att en del tycker att Hoppediz är lite i tjockaste laget och därför lite svårare att knyta... Nån som har nån åsikt om det???
Blev också förtjust i den bruna gåsen... men det är ett helt annat material vad jag kan förstå...

Hmmm, jag klurar vidare! :lol:
Användarens profilbild
Av zandrama
Nuförtiden ska inte Hoppediz-sjalarna vara tjockare eller hårdare än andra vävda sjalar eftersom de inte längre är handvävda. Jag kan intyga att de nya Hoppdiz-sjalar jag klämde på på Underbarabarn-mässan inte var ett dugg hårda eller tjocka.
Användarens profilbild
Av Sarai
Jag har också haft god erfarenhet av Hoppediz, inte tjocka och stela, utan mjuka! Och stadiga, vilket är bra till ett lite större barn som väger mer. Däremot är de inte de svalaste sjalarna, vilket däremot gåsen anses vara. Men svalkan betalar du med sämre avlastning.. Ja, inte är det lätt att välja inte..
Jag håller med de andra, runt 4,6 meter borde räcka.
Användarens profilbild
Av Siania
Kan inte annat än instämma med de andra. Det är inte så svårt att lära sig knyta en vävd långsjal. Välj en du tycker är snygg så blir du säkert nöjd. Gåsen avlastar något sämre än t ex Hoppendiz och Didymos så det får du ta i beräkningen om du vill ha en jättetunn och sval sjal.

För övrigt började jag inte använda sjal förrän dottern var 10 mån och gick då direkt på en Bebina på 4,6 m. Innan körde jag med Ergo. Tyckte inte att det var svårt att lära mig knytningarna. Sjalbarns knytinstruktioner är ju jättebra och lätta att följa.

Lycka till med ditt sjalande och välkommen hit! :D
Användarens profilbild
Av Kallesmamma
Siania skrev:Lycka till med ditt sjalande och välkommen hit! :D
Tack :loving:
Användarens profilbild
Av zingo
Kolla upp om det inte är någon sjalträff i närheten av dig snart.
Där brukar man kunna känna på några olika.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?