Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Clee
CrazyMagpie skrev:
diddeldi skrev:de kände sig nog påhoppade, att du hade kritiserat deras föräldraskap. de flesta föräldrar är ganska känsliga för sånt.
:iagree:

Sen vill jag också föra till handlingarna att det:
1.) finns barn som trivs alldeles förfärligt bra i sin vagn och sover väldigt bra där.
2.) finns barn som inte alls vill ha kroppskontakt när de ska sova

...och så finns det de som älskar att bäras och hatar att inte vara nära, nära - så tja, barn är som folk är mest, rätt olika på många sätt och vis! :heart:

Ang. skeptism mot att bära så upplever jag ofta att det är grundat i okunskap, inte elakhet. Både okunskap gällande att det ju faktiskt inte alls behöver vara tungt bara man har rätt bärdon och missförståndet att barn kan bli bortskämda av att bäras/att de aldrig kommer att lära sig gå/för beroende av föräldern.
:iagree:

Jag får också mest illgloende blickar som ser förskräckta ut men har dragit slutsatsen att det nog är för att jag inte ser svensk ut (och folk då tror att jag är något slags inföding som inte kan ta seden dit jag kommer) samt att jag bor i Malmö/Skåne. Jag upplever också att många inte är villiga att fortsätta med bärande ifall det innebär någon som helst tröskel eller ansträngning, typ att lära sig knyta vävd sjal eller om barnet verkar missnöjt i sjalen när man stressat försöker sig på det de första gångerna. Medan acceptansen för att barn inte trivs i barnvagn är så mycket större.

Hursomhelst, jag hade nog också fräst ifrån ifall någon hade kommenterat min typ av föräldraskap med "så är det väl ändå inte tänkt".
Ja, det var därför jag lite tog upp det hela, att det är SÅ sällan man ser föräldrar som bär! Var är alla ? däremot känns det som om det anses att det mest normala är att lägga ifrån sig sitt barn, ..

Jag har fått stora ögon på mig när jag bär, men även tanter som suckat lyckligt och sagt "åå, varför ska man ha barnvagn när man kan ha bebisen sådär!!" ,..

Det finns väl till och med studier som visar på alla fördelar som burna barn får , som kanske de som alltid ligger ner i inte får ? ( och kanske föräldrar också!? )
Jag åkte tåg för ett tag sen och hade loppan i sjalen på magen. Konduktören började prata och tyckte loppan var sååå söt, men herregud jag hade ju henne åt fel håll! "Du vet, när barnen är sådär gamla vill de sitta framåt, du måste vända på henne!". Lite senare kommer hon förbi igen ocg då sitter loppan i mitt knä framåtvänd för hon äter, och konduktören "ja precis sååå, framååååt". Undrar vem som har gått på nån reklam... :Hahaa:
diddeldi skrev:
husmodern skrev:Men hur många sjalföräldrar känner sig påhoppade i sitt föräldraskap om någon skriver att de har varit ute på en mysig promenad och att deras barn sov så gott i vagnen hela vägen?

Lou-e: Jamen visst känns det knasigt, här är ju värdens grej, få snusa på sin bäbis hela tiden och så är det ingen som fattar. Men det är som inte lönt att säga nått, tids nog så blir en del av dem nyfikna iaf och börjar fråga massa, man får prata om det då. :tumup:

Välkommer till SB förresten! :heart:
fast det motsvarar mer att skriva typ "åh vad många man ser som bär nuförtiden, det ser så tungt och jobbigt ut. själv hade jag min lilla i vagnen och hon sov så sött." då hade nog sjalföräldrarna reagerat :wink:
Tror du? Jag hade varit övertygad om att hen hade pratat om babybjörn, och det är ju tungt :mrgreen:
J hade också kolik och bars mycket. De andra i föräldragruppen trodde vi var galna ("svepa in ungen i tyg?!"). Jag höll en liten sjalmissionerande föreläsning för dem och -voilá- någon vecka senare kom en av mammorna med sin dotter i en vävd långsjal. Mina ögon höll på att ploppa ur. :mrgreen:

Fast visst vore det mysigt om alla fattade vilka fördelar sjalandet har.
ne, har inte varit inne på familjeliv... det var den lokala mamma-maffians utlåtande...

hm, verkar ju som om de på allvar uppfattade det som kritik mot deras föräldraskap.... hade ingen aning om att det jag sa uppfattades på det sättet! tråkigt..ska väl dämpa min bär-entusiasm lite kanske...
Lou-e skrev:ne, har inte varit inne på familjeliv... det var den lokala mamma-maffians utlåtande...

hm, verkar ju som om de på allvar uppfattade det som kritik mot deras föräldraskap.... hade ingen aning om att det jag sa uppfattades på det sättet! tråkigt..ska väl dämpa min bär-entusiasm lite kanske...
Nej då, det tycker jag inte att du ska göra, inte om det nu är så att du och ditt barn trivs med det! :D

Att hylla bärandet för bärandets skull tycker jag absolut att man kan göra. Likaså att vara glad för alla fördelar med en vagn. Att en sak är bra betyder ju inte per automatik att allt annat är dåligt och det ena behöver ju inte nödvändigtvis utesluta det andra, eller?! :D
Av Clee
CrazyMagpie skrev:
Lou-e skrev:ne, har inte varit inne på familjeliv... det var den lokala mamma-maffians utlåtande...

Nej då, det tycker jag inte att du ska göra, inte om det nu är så att du och ditt barn trivs med det! :D

Att hylla bärandet för bärandets skull tycker jag absolut att man kan göra. Likaså att vara glad för alla fördelar med en vagn. Att en sak är bra betyder ju inte per automatik att allt annat är dåligt och det ena behöver ju inte nödvändigtvis utesluta det andra, eller?! :D
:iagree: Det går absolut att missionera sjalandets evangelium ;-) utan att för den sakens skull framhålla det som "som det var tänkt" - till skillnad från hur andra gör. Om jag just fått höra att jag gjorde på fel sätt hade jag bara blivit ännu mer provocerad om det kommit en smiley efteråt, som om det går att brasklappa sig iväg från att just ha diskvalificerat andras föräldraskap. Jag tror det är lättare att vinna nya sjalsjälar genom att helt enkelt umgås och visa hur praktiskt/mysigt/socialt (med barnet) det är, än att ge folk dåligt samvete. Sedan går det ju för all del att komma in på föräldraskapsfilosofier och diskutera "evolutionärt" föräldraskap och säga att man själv har övertygelsen att vi är biologiskt avsedda att ha våra spädbarn nära så mycket som möjligt osv.
Användarens profilbild
Av UWO
Kan bara säga att jag mött liknande när det gäller tygisar. Och då utan att jag ens sagt något så har man kört på hur jobbigt det är. Jag har då bara svarat med att jag tycker det fungerar utan problem varpå jag fått höra ännu en gång hur jobbigt det är.

Ibland vet jag inte om vissa företeelser liksom får folk att öppna sig i ett behov att prata av sig. Och ibland kan det vara något annat än man först tror.
Som när jag sist på öf fick frågan "Jaha, och när ska du sluta amma då?!" (ammade min 1½ åring) tänkte att här påpekas det att man ammar länge minsann.
Och det visade sig istället, efter att jag svarat lite neutralt på frågan, att mamman som frågade egentligen mest var intresserad av att få prata amning av rent personliga skäl.

:)
Här bär jag min 15månaders ganska mycket och tycker det är jätte mysigt och praktiskt :wink:
Men det jag tycker är jobbigt är folks blickar,de som liksom tittar så att det ser ut som att ögonen ska trilla ut..
Hur bemöter jag det liksom? :hmm: Jag blir lite illa till mods och undrar ju vad de tänker. Om de bara kunnat säga nåt,men vissa stirrar så det ser ut som att de aldrig sett nåt hemskare i hela sitt liv...
Oftast går jag bara förbi utan att kolla så mycket efter folks reaktioner men vissa människor går inte att undvika..

Andra som frågar frågar oftast om det inte är tungt och säger jag att: Nä det är inte tungt,så säger de att: Men det ser tungt ut,liiite tungt måste det ju vara? och tjatar om hur jobbigt det måste vara för min rygg osv osv.. :? :roll: :x
EN busschauför som vi brukar åka med sa för ett tag sen att: Snart får du hitta nåt annat och bära han i,jag bara: Vad menar du? ja men det blir väl tungt sa han som om han visste vad han snacka om :roll:

Fast en bibliotekare som väntar smått frågade lite försiktigt när vi låna bok i hennes disk om det var svårt att lära sig knyta? för det såg väldigt praktiskt ut osv :D Jag vart så glad så jag visste inte vart jag skulle börja :oops: :D Men vet att jag avsluta med att tipsa om SB :lol: :oops:
Storebror älskade sin vagn och sov som en prins i den. Lillebror vill vara NÄRA och absolut inte åka i varesig vagn eller bilstol. Jag har honom för det mesta i en trikåsjal. Jag vet inte om det är han eller jag som tycker att det är mysigast. Det är många som kommenterar sjalen och än så länge (han är bara 5 veckor) har alla varit väldigt positiva.
De två vanligaste är nog:
-Oj låg det en bäbis där inne?!
- Vilka käcka nymodigheter det finns nu för tiden!

Bästa kompisens treåring undrade dock om bäbisen verkligen hade kommit ut ur magen då lillebror sov i sjalen under hela deras besök.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?