Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jinxan
Tyvärr har jag inget val längre, jag måste laga denna, för det var den enda som fanns i den storleken :(

Aja. Så kan det gå.
Användarens profilbild
Av katha
JinxLinda skrev:Tyvärr har jag inget val längre, jag måste laga denna, för det var den enda som fanns i den storleken :(

Aja. Så kan det gå.
Byt till en längre och sälj den andra halvan! :tumup:
Av Jinxan
katha skrev:
JinxLinda skrev:Tyvärr har jag inget val längre, jag måste laga denna, för det var den enda som fanns i den storleken :(

Aja. Så kan det gå.
Byt till en längre och sälj den andra halvan! :tumup:
men jag har inte pengar till en större :( annars hade jag köpt det från första början.
Användarens profilbild
Av MammaMuckla
Åh nej .. hade du inte redan en sjal med ett hål i?

Fast här ser det ju ut som att en tråd gått av... Men kan du inte sätta en liten fin "lag-lapp" ovanpå? Tror dessvärre inte det blir snyggt om man försöker stoppa igen hålet...
Av Jinxan
he77na skrev:Åh nej .. hade du inte redan en sjal med ett hål i?

Fast här ser det ju ut som att en tråd gått av... Men kan du inte sätta en liten fin "lag-lapp" ovanpå? Tror dessvärre inte det blir snyggt om man försöker stoppa igen hålet...
jo jag har en annan Girasol med hål i också.
Den här har det gått av tre trådar i.
Ja kanske att jag kan ta en bit från den biten jag klipper bort och sy den ovanpå, men vette sjutton ändå.. :?
Användarens profilbild
Av MammaMuckla
JinxLinda skrev:
he77na skrev:Åh nej .. hade du inte redan en sjal med ett hål i?

jo jag har en annan Girasol med hål i också.
Den här har det gått av tre trådar i.
Ja kanske att jag kan ta en bit från den biten jag klipper bort och sy den ovanpå, men vette sjutton ändå.. :?
Annars finns det väl färdiga laglappar som man klistrar på? typ som ser ut som nyckelpigor och annat? Men känns ju inte helt kul när man köper något nytt fräscht :-/
Av Jinxan
Ja kanske man ska köpa sig en sån? :hmm: Jag ska kolla lite hur jag ska göra.. Lite trist känns det ändå
Användarens profilbild
Av anilov
Personligen skulle jag nog inte sätta laglapp, skulle vara rädd att nöta upp nya hål/nöta av nya trådar då. Istället skulle jag försöka laga så som min farmor lagade handdukar, alltså ta tråd av något tunnare tjocklek, i liknande färg :lol: och "väva" tio trådar uppåt och nedåt, i kvadrat. Alltså förstärka de befintliga trådarna runtom, och överlappa de trasiga trådarna så att det finns bärande trådar i hålet igen. Man kan se det på begagnade textilier på loppisar ibland, särskilt kökshanddukar, annars är det väl ingen i "vår" generation som bryr sig om att laga nötta textilier. Sätter du laglapp blir det väl dels stumt just där, vilket kanske påverkar funktionen (om det inte är i änden av sjalen alltså), dels riskerar du att nöta sönder sjalen. Lagning på "det klassiska sättet" tror jag bibehåller funktionen och slitstyrkan hos sjalen, på bekostnad av utseendet.
Av Jinxan
Jag får nog laga på det "riktiga" sättet alltså. Vill inte att den ska gå sönder mera.

Får se hur det kommer gå att laga, troligtvis måste jag köpa lite tråd också... :?
Av Jinxan
Nu har jag provat "en fuling". Jag mailade och frågade, om jag skickar in min 2,6'a skulle inte pengarna jag skulle ha fått tillbaka för frakten jag lade ut gå till att betala en 3,6'a i stället (plus kanske lite till i kostnad).. :hmm:

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?