thanisa skrev:Jag vet inte vad du egentligen menar med exklusiv. När jag tänker på exklusiv så tänker jag på vilken sjal jag skulle välja vid festliga tillfällen. Den mest exklusiva är en sjal jag fått av mina svärföräldrar, den är i 50 % siden och 50 % pashmina. Otroligt mjuk och len. Den 70 cm breda sjalen och 2,5 meter långa väger 118 gram. Den är fint vävs och till fest något jag mycket väl skulle kunna välja. Trots sin tunnhet känns tyget mycket hållbart då varpen är mycket tät och den är vävd i jaquardstil tror jag. Detta är dock inte en sjal jag skulle använda till vardags! Denna är vävd i rött och blå tråd så resultatet blir lilaskimrande.
Åh, den låter fantastisk - har du någon bild på underverket

:
Vad det befräffar "exklusiv sjal" så har ju alla personliga tolkningar och jag tycker att det är roligt att höra allas åsikter.
Jag håller med dig mycket vad jag tycker är exklusivt: välgjord så att den ger en hög komfort, material av hög kvalité ylle, siden Gärna en blandning ull/siden eller linne men ärven fin bommul tänker jag mig. Färgmässigt håller jag med om "neutralt kanske två färger på varp/inslag eller lite mönster i vävningen." Och JA

"de får gärna ha ett skimmer om sig" - men för mig behöver inte det betyda broderat siden utan det kan skimra mer diskret av vackra material av hög kvalité.
En sådan sjal vore drömmen

men jag vet inte vart jag ska hitta den
Själv har jag ju inte kännt på så många sjalar ännu jag har haft en didy Julian och nu har jag en didy Elisa och personligen tyckte jag mycket mer om kvalitén i Julian - skiljer det så mycket mellen olika färger

: