Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av solanna
Jag skulle också vilja rekommendera att pröva något med höftbälte. Själv bär jag sgs uteslutande i min hemsydda MT numera och jag tycker att den avlastar mycket bättre än alla mina vävda sjalar. Sjalarna fördelar ju vikten väl, men bara över ryggen och det räcker inte för mig nu när jag bär Dante som iofs väger en bit över 15 kg numera.

Min MT har breda utvikbara band så den ger en bra sjalkänsla. Rekommenderar därför MT framför olika selar med vadderade band som i mitt tycke avlastar sämre.
Användarens profilbild
Av Silverälva
PrettyUgly skrev:Jag är nog dålig på att få honom i rätt höjd, det kan variera rätt mycket. :oops: Är det hur hårt man spänner den som avgör hur högt upp bebisen hamnar? Och vad menas egentligen med pusshöjd?

Jag får väl kanske ta och kolla på vävda sjalar då. Någon som har tips på vilka som finns som är hyfsat billiga? Och vilka som finns i rosa?
Jag har en billig rosa vävd ute på säljes ;)
Användarens profilbild
Av hcvc
Åsikt från en kinkig en, som tyckte att trikå avlastade alldeles för dåligt redan vid 5 kilo, och lätt får ont i nack- och bröstrygg:
Skaffa dig en (gärna begagnad för då är den ingosad = lättare att knyta och dessutom billigare) rejäl korskypertvävd sjal som bas, typ randig Didymos eller Storchenwiege, vanliga Hoppediz, Easycare m fl. OK de är varmare, men så mycket mer förlåtande att knyta när man inte är så van, eftersom de är mer stretchiga och avlastar bättre än många av de lite tunnare sjalarna (och det är ju inte högsommarvärme så länge till). Så kan man experimentera sig fram i sjal- och seledjungeln sedan, men har den att falla tillbaka på.

Som sagt, min åsikt och lite generaliseringar. Hoppas du hittar något som passar just er bra :D.
Användarens profilbild
Av Elfsborgslinda
Jag funderar på om det kan vara dina skor som gör att du får ont i ryggen när du är ute och promenerar...
du belastar ju knän och rygg mer när du är ute o går än vad du gör hemma när du kan sätta dej med jämna mellanrum och inte går på hård asfallt...

En tanke bara...
Användarens profilbild
Av mjukdjur
Är absolut ingen expert på området men vill ändå säga att jag känner igen mig. Fram till att min dotter var 6 månader fick jag RIKTIGT ont i ryggen så fort jag bar henne, oavsett om det var i armarna eller sjal. Hon gick upp snabbt och mycket i vikt om jag tror ärligt talat att min rygg inte hängde med i svängarna. Nu är hon 8 månader och väger 10 kg och jag kan bära på henne hur länge som helst i sele och sjal. Vet inte riktigt vart jag vill komma med inlägget mer än att jag hoppas att du får tränat upp ryggen allt eftersom du bär på ditt barn och att du hittar något bärdon som passar er! För bära är ju bara det mysigaste man kan göra :heart:
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
Elfsborgslinda skrev:Jag funderar på om det kan vara dina skor som gör att du får ont i ryggen när du är ute och promenerar...
du belastar ju knän och rygg mer när du är ute o går än vad du gör hemma när du kan sätta dej med jämna mellanrum och inte går på hård asfallt...

En tanke bara...
Ja det kan ju vara mycket möjligt att det bidrar då jag bara använder mina converseskor som är helt platta och stumma (men fina är dem :D )
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
Apelsin skrev:vävd sjal, vävdsjal, vävdsjal är botemedlet. antagligen tajtar du lite dåligt också
Men om jag spänner åt hårt så hamnar han ju för högt upp. Eftersom jag fortfarande inte förstår pusshöjd så hur högt är det meningen att han ska sitta? Skulle någon kunna förklara helt övertydligt så det inte går att missförstås? :roll: :lol:
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
Skönt förresten att höra att det finns fler som tyckte att det var tungt att bära runt sex kg och att det blev bättre med tiden. Jag får helt enkelt ta och bara bära hemma tills jag har sparat ihop till en vävd sjal tror jag. Under tiden så kan jag ju faktiskt använda vagnen när jag är ute :lol:

Jag har ju förresten också en mam eco som jag lånat av en vän som jag kan prova under tiden och se om den känns bättre när jag går ute. Den ska ju ändå vara stadig för att vara en trikåsjal.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Det kan vara rätt stor skillnad mellan olika sjalar - även trikå till trikå. Jag bytte från Sino till Marimekko när dottern var några månader för jag fick ont med Sinon. Marimekkon använde jag sen till hon var runt 7 månader då jag bytte till en Bali Baby Stretch som användes ganska flitigt till hon var ung. 10 månader. Sen började jag jobba och hon gå så då blev det ganska mycket mindre buret...... Hennes vikt vid olika åldrar minns jag inte.

Tycker du skall testa den andra sjal du har hemma och se om det gör skillnad.

Pusshöjd är väl så att du med en lätt framåtlutning av ditt huvud kan pussa på hennes hjässa.

Förresten....använder du nån väska när du är ute och går? Isåfall kan det vara den som gör skillnaden också.
Användarens profilbild
Av dagdrömmare
Ang problemet med rätt höjd. Kolla på sjaländarna när du knytit klart. Kyt sen så att de blir längre, kortare tills nästa gång om barnet hamnade förhögt eller längre om det satt för lågt.
Av ronja72
Har själv ingen sjal utan ska köpa. Letar omkring. Om du får ont i ryggen och då främst korsryggen så vittnar det om dåliga magmuskler. Det är inte alltid musklerna i ryggen som är dåliga...
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
Nu ska jag så fort Joar vaknar ta en promenad till biblioteket i mam econ istället för marimekkon, vara noga med att få Joar i rätt höjd och se till att spänna ordentligt och se om det känns bättre för min stackars rygg.
Av Aelia
naimiez skrev:
PrettyUgly skrev:Jag är nog dålig på att få honom i rätt höjd, det kan variera rätt mycket. :oops: Är det hur hårt man spänner den som avgör hur högt upp bebisen hamnar? Och vad menas egentligen med pusshöjd?

Jag får väl kanske ta och kolla på vävda sjalar då. Någon som har tips på vilka som finns som är hyfsat billiga? Och vilka som finns i rosa?
Pusshöjd = Kunna pussa på pannan när barnet sitter i sjalen ;-)

Rosa --> Kolla med Aelia ;-) Hon har nog stenkoll på dem ;-)

:Hahaa: Alltså jag skulle rekommendera en gouze eller hur den nu stavas, vi har den råsa som jag bara älskar. Elle om du vill bära i trikå så funkar det fortfarande med min dotter som blir 1 år snart och väger ca 10 kg, så inga problem för er alltså med en Baly Brezze Strech, vi har en Kamava och den är råååååsa :twisted:
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag bytte till vävd när Dante vägde strax över 6 kg. Men då var min trikåsjal en välanvänd och ganska uttänjd sak som varit med om minst två-tre barn innan mitt.

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?