Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mari_tres
Vi funderar på om vi ska till fjällen i augusti och vandra några dagar, med vår då 1,5 åriga dotter med oss. Hon är van att bäras och jag är van att bära, men med packning så blir det ju så mycket mer som ska med. Vi kommer även i så fall att bo i tält, och hon har aldrig sovit i tält förut...

Tror mig veta att det är någon här som har fjällvandrat med barn tidigare, var det med tältövernattningar och hela köret?

Tips och tankar mottages tacksamt!
Bör vi tillexempel provsova i tält med henne innan vi bestämmer oss eller är barn så flexibla så att de finner sig i vad som hellst bara vi är med? Och ska hon ha en egen sovsäck? :hmm:
Användarens profilbild
Av svas
Försök att få tag i Fru Längtan. Hon har koll. Vi har vandrat med barn men inte bott i tält.
Av suramin
Jag skulle mest oroa mig för mygg och knott.... vi har fasansfullt mycket här uppe i norr i år. Här i norrbottens inland kan vi knappt vara ute på villatomten utan att bli helt uppätna av diverse blodsugare :(
Användarens profilbild
Av aspen
suramin skrev:Jag skulle mest oroa mig för mygg och knott.... vi har fasansfullt mycket här uppe i norr i år. Här i norrbottens inland kan vi knappt vara ute på villatomten utan att bli helt uppätna av diverse blodsugare :(
fast om man håller sig ovanför trädgränsen borde man klara sig va?

om jag skulle upp o vandra (men då har jag ju större barn samt en vandrings o fjälloerfaren man) skulle jag nog bo på tex storulvåns fjällstation och ta dagsutflykter därifrån
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Vi ska åka till Jotunheimen i början av augusti. Bo och äta (och bada) på Spiterstulens hytte http://www.spiterstulen.no/ , ta lite dagsutflykter bland glaciärer och höga toppar. Lite sommarskidåkning på Galhöpiggens sommerskisenter http://home.online.no/~gpss/ också kanske.

Tror det blir en lagom introduktion till sommarfjällen för våra 3 grabbar (14, 12 och 3 år) :wink:
Av suramin
annelie skrev:
suramin skrev:Jag skulle mest oroa mig för mygg och knott.... vi har fasansfullt mycket här uppe i norr i år. Här i norrbottens inland kan vi knappt vara ute på villatomten utan att bli helt uppätna av diverse blodsugare :(
fast om man håller sig ovanför trädgränsen borde man klara sig va?
Ingen aning, fjällvandrar aldrig själv fastän vi har stuga i fjällen :D Vi är mest där på vintern.
Jag ville bara säga att i år är det värre än vanligt här uppe tycker jag. Just nu sitter jag inne i köket och fäktas mot mygg-:evil: och min ettåring vågar jag knappt ha ute.
Användarens profilbild
Av mian
Jag har inte fjällvandrat med barn, däremot fjällvandrat massor innan barnen och tältat massor efter med barnen.

Så utan att ha provat så har jag ändå åsikter :lol:

Att fjällvandra och att flytta med sig tältet tror jag blir tungt. Däremot att ta sig från godtycklig fjällstation tills ni kommer över trädgränsen (=inga mygg) med all packning tror jag är överkomligt. Så kan ni låta tält, sovsäckar och liggunderlag stanna i "baslägret" och bara ta med mat och triangiakök för att göra dagsvadringar utifrån där?

Fast det beror ju såklart på hur mycket ni orkar bära, jag orkar inte så mycket mer än 15 kilo utan att få ont :wink:

Det låter superhärligt och jag tror nog vi skall planera in en vända nästa sommar *saknar*
Användarens profilbild
Av mari_tres
Det är en planerad resa med Friluftsfrämjandet vi funderar på att följa med på, två nätter i tält och två i stuga. Borgafjällen i mitten på augusti.

Jotunheimen har jag varit till tidigare utan barn, men det känns lite långt att åka dit nu. Vet ju att det rimligtvis måste vara enklare att utgå från basläger/övernatta i stuga, men då får vi sticka iväg själva och ta någon lättare tur.
Hellst skulle jag vilja komma iväg och paddla en vecka, men det känns lite krångligt och osäkert med barn :lol: så då är nästa alternativ att vandra.
Användarens profilbild
Av teres
Har bott i tält med 6månaders men inte vandrat dock. Tältboendet inga bekymmer i sig, mamma och pappa är nära och det är nog allt en bebis bryr sig om! Lite meckigt med blöjbyten, men finns det vatten i närheten så löser det sig.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Fjällvandrade förra året när J var 2½ månad och ska göra i år igen. :)
Vi hade stuga och gjorde dagsturer från den på vandringsleder på lite lagom avstånd. Det kändes lagom för oss :)
Tror inte det är några problem med att vandra och sova i tält för barnet, det handla väl mer om hur tung packning ni får.
Användarens profilbild
Av Elflin
VI vandrade längs skåneleden när L var drygt 2,5 år. Jag bar honom och "dagspackningen" (blöjor+mat+dricka) i en haglöfs bärstol med packsäck på. Min man och mina systrar delade resten av packningen mellan sig, vi hade inget tält med oss utan en "vindskyddspresenning". L gick långa sträckor själv och åkte mest när han var trött/sov. Det var rätt skönt för en haglöfsstol är inte det bästa jag vet att bära i precis...

Den här tråden har liksom fallit i gl&o[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?