Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Droppen
I en gammal tråd fick jag tipset att sy på kardborreband på mörkläggningstyg och använda som mörkläggningsgardin. :)
Men var köper jag kardborreband? Kommer ju behöva en hel del...
Och brukar det vara klistrigt på ena sidan så att man kan sätta den delen runt fönstret?
Eller ska man fästa det på annat sätt?
Av Tifflan
Kolla med sybehörsaffären på om de har, här hemma finns det både med klister och utan att få tag på.

Jag brukar ta den som är klistrig, det funkar att sy i den uta problem.
Användarens profilbild
Av Jemmah
Vi har köpt idag faktiskt. I tygsffären hade de på metervara och så att man själv kunde kombinera om man ville ha klister eller sådant man syr fast. Vi tog att sy fast till tyget och med klister till fönsterkarmen.

Våra fönster var 2 st x 1,20 breda. Totalt köpte vi 1m kardborre av varje sort och satte 3 bitar på knappt 1 dm på varje fönster/gardinlängd. Tror att priset för kardborrebandet blev ca 50 kr totalt. Meterpriset låg på ca 25 kr "per del". Det verkar hållas uppe bra (än så länge) även om mörkläggningstyget är ganska tungt.
Användarens profilbild
Av Droppen
Jemmah skrev:Vi har köpt idag faktiskt. I tygsffären hade de på metervara och så att man själv kunde kombinera om man ville ha klister eller sådant man syr fast. Vi tog att sy fast till tyget och med klister till fönsterkarmen.

Våra fönster var 2 st x 1,20 breda. Totalt köpte vi 1m kardborre av varje sort och satte 3 bitar på knappt 1 dm på varje fönster/gardinlängd. Tror att priset för kardborrebandet blev ca 50 kr totalt. Meterpriset låg på ca 25 kr "per del". Det verkar hållas uppe bra (än så länge) även om mörkläggningstyget är ganska tungt.
Vad bra- tack för hjälpen! :P
Användarens profilbild
Av magdape
Här i stan vet jag att de bla säljer på Ohlssons tyger och att de säljer det på metervara så att du själv kan välja vad du vill ha; klistrig eller ej!
Själv har jag också fått hem tyget (mörkläggning) och hängt upp det lite provisoriskt - inte hunnit längre än så :oops: Det fungerar dock superbra... barnen som annars har kvällssol i sitt rum får det verkligen mörkt där inne när det är dags att gå och sova :tumsup:
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Ett litet tips är att inte ta den klistriga varianten på tyget om du ändå har tänk sy fast det.
Dels är det mkt dyrare och dels så blir det alldeles klistrigt på maskinnålen och trögt att sy......

(Hittar du inte i närheten så har jag på jobbet......)
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Claes Ohlsson har kardborreband (vanligt och självhäftande). De är billiga! :)
39kr för 3m av både hakar & öglor. Finns i svart & vitt.

Ha dé! :)

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?