Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Någon vet något fiffigt alternativ till tryckknapp på grengrejen, den som sitter mellan barnets ben ... Jag kan inte göra tryckknappar nämligen :hmm:
Senast redigerad av Sara med alla barnen den mån mar 17, 2008 09:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Sy ihop som florin föreslog är ju enkelt, men om man vill kunna ta av klädseln lätt för att tvätta skulle jag testa med något av följande alternativ:

- Vanligt knapphål med en vanlig knapp av modell större, fastsydd med extrastark tråd.

- Gör man flärpen lite bredare just där man fäster kan det kanske funka med en kort dragkedja också.

- Eller kraftigt kardborrband beroende på hur/var man väljer att fästa den. (om man låter grenremmen vara dubbel så att man fäster den under sitsen)
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Delfinen_78 skrev:Sy ihop som florin föreslog är ju enkelt, men om man vill kunna ta av klädseln lätt för att tvätta skulle jag testa med något av följande alternativ:

- Vanligt knapphål med en vanlig knapp av modell större, fastsydd med extrastark tråd.

- Gör man flärpen lite bredare just där man fäster kan det kanske funka med en kort dragkedja också.

- Eller kraftigt kardborrband beroende på hur/var man väljer att fästa den. (om man låter grenremmen vara dubbel så att man fäster den under sitsen)
Kardborrband under sitsen funderade jag också på... Det kanske kan funka. Jag vill inte sy fast det dels eftersom jag redan börjat planera för nästa klädsel till samma sulky :lol: :lol: :lol: och just det, dels vill kunna tvätta :roll:
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Sara med 98+02+05 skrev:
Delfinen_78 skrev:Sy ihop som florin föreslog är ju enkelt, men om man vill kunna ta av klädseln lätt för att tvätta skulle jag testa med något av följande alternativ:

Kardborrband under sitsen funderade jag också på... Det kanske kan funka. Jag vill inte sy fast det dels eftersom jag redan börjat planera för nästa klädsel till samma sulky :lol: :lol: :lol: och just det, dels vill kunna tvätta :roll:
Knäpper man med kardborre under sitsen så skulle nog jag försöka göra en ögla av nylonband på undersidan så att man trär igenom grenbandet och sen "knäpper ihop på tillbakavägen runt öglan" med kardborre. Jag inbillar mig i varje fall att kardborren klarar större belastning på så sätt ifall barnet hasar ner och belastar bandet på så sätt än om man bara fäster det direkt i en "luddbit" på undersidan, då känns det som att det kanske kan börja glida lite efter en stund så att det går upp.
Hoppas du förstår ungefär hur jag menar med mitt svammel :lol: :blahblah:
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
:lol: Nä, det där begrep jag inte alls :lol:
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Ska försöka förtydliga lite hur jag menar (hoppas jag - skyller på sjukdom och att jag är lite allmänt drogad med flera olika mediciner, varav ett par gör att man verkligen ser drogad ut :? , annars om jag fortfarande blir rörig :lol: )

Tänk dig att du sätter ihop två bitar med kardborrband. Om du sen tar tag och drar i dem längs med så att säga (inte som när du delar på dem) så kan det efter en stund bli så att kardborren glider lite. Det är detta som jag tror kanske skulle kunna inträffa om man väljer att fästa med kardborre rakt upp och ner (dvs tex ludd/öglebiten på undersidan av sitsen och hakdelen av kardborrbandet på grenbandet) om man har ett barn som gärna hasar neråt och hänger på grenbandet.

Om man istället fäster båda delarna av kardborren på grenbandet och sen en bit av tex nylonband på undersidan av sitsen som man trär grenbandet runt innan man knäpper ihop kardborren, så bör påfrestningen på kardborren bli mindre så att den håller ihop bättre om man har ett barn som hänger på grenremmen.

Alltså: grenbandet är fastsytt i framkanten på sittdelen och en bit nylonband som är aningens bredare än grenbandet på undersidan av sittdelen. Sen trär man grenbandet upp över bågen, ner under sittdelen, genom nylonbandsöglan och sen knäpper man ihop kardborren (där båda delarna sitter på grenbandet.

Hoppas det blev aningens mer begripligt?
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
aha, nu förstår jag! Nylonbandet blir lite som en hälla... Det kan nog funka! tack :D
Av sjaltokan
Undra om det inte finns någon sjalmamma i Linköping som har knappress annars om du vill ha tryckknappar, skulle chansa på Esarina eller Mumskickan.

Jag vet att det pratats om tryckknappar på fikorna i allafall, men inte så intresserad så jag vet inte vem.. :oops:
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
thowida skrev:Undra om det inte finns någon sjalmamma i Linköping som har knappress annars om du vill ha tryckknappar, skulle chansa på Esarina eller Mumskickan.

Jag vet att det pratats om tryckknappar på fikorna i allafall, men inte så intresserad så jag vet inte vem.. :oops:
Fast de knappressarna & knapparna som bestäldes via zmurfan är alldeles för klena för att funka till sulkyklädsel (vad jag vet så har jag sjäv, Nolina, äpplebus & mumskickan såna), är tveksam till om det skulle gå med vanliga KAM också eftersom det behövs betydlig kraftigare tyg till vagnsklädsel så jag tycker att det känns lite klent med såna också, men i varje fall mumskickan har en press för riktiga KAM-knappar.

Tror metallknappar är bra mycket bättre om man ändå vill ha tryckknappar, och det finns ju möjligheter att köpa såna i olika storlekar som man kan fästa med hjälp av en hammare (eller tex en polygrip) för att trycka ihop delarna.
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
varför kan du inte banka i en tryckknapp?
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Sannasmamma skrev:varför kan du inte banka i en tryckknapp?
:floet2: för att jag bara inte kan (vet hur) :wink: har ett vagt minne av syslöjden och några redskap ... Menar du att det går utan?
Användarens profilbild
Av Vida
Ja, det är jätteenkelt man får med en liten järngrej + instruktion och sedan bankar man lite med en hammare bara! Kakbit! [piece of cake]
Användarens profilbild
Av Fru Björn
Håller med att det är jätte enkelt att banka dit en knapp. Jag köpte ettpaket med stora tryckknappar och det kom med en liten plastmöjäng som man skulle använda för att fästa knapparna med. Jag sydde en hängande förvaringspåse (hämtade inspiration på www.vurm.se) av ett härligt Marimekko vaxtyg och fäste den med två modell större tryckknappar. Hade aldrig använt sådana knappar tidigare men det gick jätte bra. Påsen funkar utmärkt, när det regnar, är allting torrt eftersom det är vaxduk.
Jag kan tänka mig att exakt likadana knappar skulle fungera bra på sulky.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?