Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av stampe
jag letar efter en ny symaskin, men vad är fördelarna med en overlock maskin jämfört med en "vanlig"? :roll:

Jag hade mest tänkt sy kläder och lite tillbehör till vagnen. Sen är det kanske kul att kunna brodera men det är inte prio ett.
Användarens profilbild
Av Kaja
Om du inte har någon maskin alls så behöver du köpa en vanlig maskin i första hand. Overlocken klarar inte vanlig raksöm, vilket gör att man till exempel inte kan lägga upp byxor med den, eller sy gardiner.... Däremot så blir sömmarna finare med overlocken, eftersom den syr, klipper och kantar i ett. Och att få riktigt bra sömmar för ett trikåplagg är lite bökigare med en vanlig maskin än en overlock.

Men, köper du bara EN maskin, så är det en vanlig maskin du behvöer.

//Kaja
Användarens profilbild
Av aha
Precis som Kaja säger behöver man en vanlig maskin i första hand.

Jag har en riktigt bra vanlig som även broderar upp till 10x10 cm men i mitt fall har jag kommit fram till att jag hellre skulle ha en enklare vanlig + en overlock. Det skulle jag ha mer glädje av än den enda gång om året jag kanske broderar något :roll:
Användarens profilbild
Av stampe
Nu har jag varit och lämnat in min gamla Husqvarna på service. Han som jobbade där tyckte det var bättre att laga den än att köpa en ny för att det var en så pass bra maskin (kul att höra :) )
Men jag är fortfarande lite sugen på en overlocks maskin. Har ni tips på någon bra och som inte kostar alltför mycket?
Användarens profilbild
Av Asia
Lånar tråden lite, Jag vill köpa en begagnad maskin, men jag kan ju knapt trä en symaskin! Men jag vill lära mej sy! Nåt förslag på nån bra enkel nybörjarmaskin?
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Asia skrev:Lånar tråden lite, Jag vill köpa en begagnad maskin, men jag kan ju knapt trä en symaskin! Men jag vill lära mej sy! Nåt förslag på nån bra enkel nybörjarmaskin?
Jag skulle nog rekomendera en begagnad maskin av erkänt märke, t ex en Husqvarna 2000 som denna http://www.blocket.se/vi/14490602.htm?ca=11_s. Finns tydligen i lite olika färger (vit, beige är väl den vanligaste). Denna modell var vanlig som skolsymaskin för 15-20 år sedan, men den håller än idag. Mekanisk - enkel & billig att serva, håller hög kvalitet och är stark. Samtidigt får du många olika sömmar för olika ändamål, så trots att den är enkel är den ändå hyfsat avancerad så att när du börjar lära dig lite inte känner att maskinen begränsar dig för att den är för enkel (som du kanske skulle kunna uppleva om du satsar på en ännu äldre & billigare maskin som bara har raksöm & zickzack).
Eftersom den är mekanisk kan det vara lite mer trixande att ställa in sömval genom att man behöver vrida på olika rattar till skillnad mot en elektronisk där du bara trycker på en knapp. Men 2000-maskinen tycker jag är rätt användarvänlig på så sätt att det är bra markeringar på rattarna. Jag har själv sytt mycket på den genom åren och kan utifrån egen erfarenhet rekomendera den.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?