Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mexanemma
Jag bar min 2-åring i långrebozo sedan hon var nyfödd, men då i knytningen "TryggVagga", och det gick bra. Rebozon mätte 3,5m. Ringsjals/ringrebozo-ägare blev jag först då hon var flera månader gammal, men jag har förstått och läst att ringsjal går att använda från början och är smidigt att amma i, så det ska jag ju prova nu.
Men när det gäller långsjal... vilken knytning har ni föredragit med nyfödd och varför? Nackdelen med just "TryggVagga" (se instruktioner på www.stjarnbarn.se bl a) är att avlastningen blir på ena axeln, men jag gillade att hon kunde ligga när hon var nyfödd och sedan halvsitta däri när hon blev lite större. Efter den gick jag över till "Dubbelt Omslutet Kryss" och den var så mycket bekvämare, och den ska väl t ex gå att använda från nyfödd-ålder?
Ett annat velande jag har är vilken sjal jag ska välja när vi går ut, om nu ringsjal är så lätt att amma i och inte långsjal. Man vill ju kunna amma smidigt utan att slippa bära på bebisen, och samtidigt täcker man över sig så bra med en ringsjal...samtidigt är långsjalen mycket skönare att bära länge i, så hur gör ni? Man kanske kan ta på sig ringsjalen över långsjalen när det är dags att amma :roll:

/Emma i Mexiko
Användarens profilbild
Av Aurian
Jag bar Vilja nästan uteslutande i kortsjal/ringasjal den första tiden (första månaden)
Hon vägde ju så lite, så någon snedbelastning kände jag aldrig av trots att jag aldrig bytte axel.
När jag sedan började bära henne i långsjal var det alltid dubbelt omslutet X som gällde. I den knytningen kan du ju själv välja om barnet ska sitta upprätt eller tex ligga i vagga

Efter några månader vågade jag mig på att testa även andra knytningar...
Just dubbelt omslutet X är väldigt bekvämt då man knyter sjalen färdigt innan man tar upp barnet i sjalen (annars är ju omslutet X också skönt, men svårt att knyta med en så liten)

Jag föredrar knytningar som man gör klart innan barnet stoppas i sjalen så länge h*n inte aktivt kan samarbeta (hålla i sig) under tiden man knyter. Då är det nog ringsjal/kortsjal över en axel eller just dubbelt omslutet X som gäller...

Angående val av sjal skulle jag börja med en mysig trikåsjal i någon snygg färg som jag trivs i. Och komplettera med ringsjal (surprised? :hellu: )
En del tycker att det är tom lättare att amma i långsjal, så det där med hur man kan amma i vilken sjal får man nog testa sig fram med...
Användarens profilbild
Av mexanemma
http://www.wearyourbaby.com/Default.aspx?tabid=172

Någon som vet vad den knytningen heter på svenska och har en länk till hur man gör den? Den ser ju bra ut till amning och att bära nyfödd i... Det är väl en annan än Omslutet kryss?

/Emma i Mexiko
Användarens profilbild
Av EmmaMaria
Jag har en vävd långsjal som jag ammade mycket i när min son var mellan ca 1 vecka och 3 månader. Jag använde mest omslutet X, på slutet i bland även dubbelt X. Jag tycker det fungerade bra. :) Först kan man ju bära i "pussa på huvudet"-höjd och sen bara hissa ner barnet (kändes tryggt i omslutet X, i dubbelt X fick jag hålla i honom mer med handen tills han var i rätt position). Jag fick oftast stödja hans huvud med ena handen lite när han åt.
Användarens profilbild
Av Mia
har du ingen trikasjal Emma?
|Har du aldrig burit i det oht?
Användarens profilbild
Av mexanemma
Mia skrev:har du ingen trikasjal Emma?
|Har du aldrig burit i det oht?
Jag köpte nyligen en "The Ultimate Babywrap" som är en trikåsjal från USA som jag hittade billigt begagnat på "thebabywearer.com"-forumet. MEN tyvärr kom paketet inte fram som det skulle fast det ser ut så när man trackar det, så jag och hon jag köpte det ifrån håller på att kolla upp om vi kan spåra det osv. Jag skickade det till mina svärföräldrar i USA men även om det står att det är framme nu så hade de inte fått det, så jag hoppas det löser sig och paketet kommer rätt. Tills vidare använder jag ringrebozo, långrebozo och Bali Baby Breeze Freya, och jag ska sy en bärpåse i bomull också hade jag tänkt. Kanske jag letar efter bra trikåtyg i tygaffären när jag känner mig lite piggare, och gör isåfall en egen trikåsjal. Åtminstone om inte paketet med UBW kommer fram.

/Emma i Mexiko
Användarens profilbild
Av Mia
Eller sa kan du fa lana/byta/kopa min sino.
Skicka din adress i sa fall!
(UBW ar inte saaa bra...) :hide:
Användarens profilbild
Av mexanemma
Mia skrev:Eller sa kan du fa lana/byta/kopa min sino.
Skicka din adress i sa fall!
(UBW ar inte saaa bra...) :hide:
Tack, jag hör av mig!
Och nej, jag har aldrig provat trikåsjal, bara sett hur de ser ut! UBW:n jag köpte var en billig och snabb lösning att få en trikåsjal men vi får se om den kommer fram och om jag gillar den. Jag har mest läst om den på amazon.com och där verkar många gilla den.

/Emma i Mexiko

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?