Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tinker
Jag har precis sytt en gardin till barnens rum och det blev kanonbra, inte så svårt det ju. :)
Nu tänkte jag sy örngott att ha på sängöverkastet och tänkte att jag säkert hade något gammalt örngott av samma storlek som jag kunde härma efter.
Men alla de små örngotten har blixtlås och jag tänkte göra sånt där enkelt omlott-örngott. :? Någon som vet vad jag snackar om? :lol:

Kan en vänlig själ ge en gröngöling på sy-det-självområdet en hjälpande hand? :roll:
Användarens profilbild
Av zmurfan
Enklast är väl att ta ett vanligt stort omlott och sen klippa ner det till den storlek du vil lha och sy ihop.
Eller om du har ett tyg du vill ha så föreslår jag att du iaf kikar på ett vanligt stort hur det ser ut och sitter ihop och syr likadant.
Användarens profilbild
Av Annika80
Hm försöker förklara hur jag brukar göra.

Mät hur stort du vill ha örngottet. Tex 30*55cm
Lägg till 1cm sömsmån på varje långsida och ca 15-20 cm för "fickan" i örngottet. Klipp då ut en bit som är ca 32*130cm
Sy en fåll på båda kortsidor, tex. vik in 1+1cm och sy fast med raksöm.
Lägg sen tyget räta mot rätaså att det blir i rätt "slutstorlek", just nu är det ju lite längre. När det är lagom långt på ena biten tyg så viker du in "fickan" (överskottstyget") på den andra sidan, så att själva fickans tyg ligger aviga mot aviga. Så svårt att förklara i text men så enkelt i verkligheten.
Sen syr man bara ihop långsidorna och ev. sicksackar och vänder.
Användarens profilbild
Av Tinker
Jag kommer säkert få läsa ditt inlägg femton gånger till Annika, men jag tror nog jag ska få till det med hjälp av din beskrivning! :D

Tack!
Av Britt
Även jag tackar Annika! Har just köpt tyg med rymdmotiv och bilar som ungarna ville ha örngott av.
Användarens profilbild
Av Annika80
Varsågod. Enklast är ju egentligen att titta på ett vanligt stort örngott och så göra likadant. Man kan nåla ihop först och sen vända åt rätt håll så man ser att man inte fått fickan knasigt. Första gången var jag helt förvirrad men sen går det av bara vanan.
Användarens profilbild
Av LisaMarie
Annika80 skrev:Hm försöker förklara hur jag brukar göra.

Lägg till 1cm sömsmån på varje långsida och ca 15-20 cm för "fickan" i örngottet. Klipp då ut en bit som är ca 32*130cm
Lägg sen tyget räta mot rätaså att det blir i rätt "slutstorlek", just nu är det ju lite längre. När det är lagom långt på ena biten tyg så viker du in "fickan" (överskottstyget") på den andra sidan, så att själva fickans tyg ligger aviga mot aviga. Så svårt att förklara i text men så enkelt i verkligheten.
Jepp, så gör jag med! Låter urkrångligt men är ganska enkelt.

Tinker: Hur gick det?
Användarens profilbild
Av Sockertopp
LisaMarie skrev:
Annika80 skrev:Hm försöker förklara hur jag brukar göra.

Jepp, så gör jag med! Låter urkrångligt men är ganska enkelt.

Tinker: Hur gick det?
Men....vänta nu här. Visst är det väl så att om man vill ha sömmarna osynliga så lägger man tyget 'i spiral' väl. Hm...hur tusan beskriver man då....
Bild
Såhär...beskriver man :D
Användarens profilbild
Av annalys
Tänka efter en extra gång så man har vikt rätt innan man syr ihop är mitt tips. Jag fållade inte den kanten som skulle vara inåt, men sedan tänkte jag fel när jag sydde ihop, så sicksackkanten kom utåt istället :duh: Det fick vara så, men nästa gång kollade jag noggrannare.
Användarens profilbild
Av LisaMarie
Sockertopp skrev:Men....vänta nu här. Visst är det väl så att om man vill ha sömmarna osynliga så lägger man tyget 'i spiral' väl. Hm...hur tusan beskriver man då....
Bild
:oops: Oj då, jag läste nog lite för snabbt. Det är ju så jag gör, inte fickans tyg aviga mot aviga. Jag som dessutom skrev att det är ganska enkelt, så har jag uppenbarligen inte ens koll på hur jag själv gör! :oops:
Användarens profilbild
Av Sockertopp
LisaMarie skrev:
Sockertopp skrev:Men....vänta nu här. Visst är det väl så att om man vill ha sömmarna osynliga så lägger man tyget 'i spiral' väl. Hm...hur tusan beskriver man då....
Bild
:oops: Oj då, jag läste nog lite för snabbt. Det är ju så jag gör, inte fickans tyg aviga mot aviga. Jag som dessutom skrev att det är ganska enkelt, så har jag uppenbarligen inte ens koll på hur jag själv gör! :oops:
Jomen gissa hur många gånger jag gjort fel då :x Åtskilliga. Nu tror jag att jag lärt mig.... :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?