Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Hella
Varför ska man inte ha sköljmedel när man tvättar sjal egentligen?
Till didyn och storken vågar jag nog inte prova (eller har någon gjort det och kan säga att man inte förstör sjalen?) fast det är inte de sjalarna jag i första hand tänker på ändå utan mina hoppisar. De är så märkligt hårda och styva efter tvätt att jag faktiskt funderar på att prova med sköljmedel bara för att slippa bära in dom en hel dag eller mer innan de blir "som de ska"
Torktumla dem går ju står det i tvättrådet, men min tanke är att det kanske sliter mer på tyget än om jag tvättar med sköljmedel och hängtorkar.

Använder ni sköljmedel till någon sjal? Vilken? Blir det stor skillnad mot innan? och sist varför "ska" man inte använda det?
Användarens profilbild
Av Mia
Det finns nog massa anledningar till att inte göra det... Och det finns andra här än mig som är kunnigare och bättre kan informera på det området.
Jag använder parfymfritt sköljmedel och tycker det är bra! Bebiskläderna blir mycket gosigare. Även sjalarna får ibland det vid tvätt men de tvättas inte så ofta... Och jag tycker inte det sliter märkbart mer och ingen av oss har problem med huden... Sköljmedel stannar ju kvar i tygerna... Ja vi väntar på bättre svar! :wink: :)
Användarens profilbild
Av Miamamman
Det finns inget sköljmedel som är bra för barn och de flesta gillar ju att tugga på sjalen dessutom. Spelar ingen roll om det är parfymfritt och miljömärkt, det är själva den substansen i medlet som gör tyget mjukt som är onyttingt. Det är även samma substans som är dåligt för miljön eftersom det förstör vattnet.
Även om dom inte tuggar på sjalen så är det inte bra att ha mot huden, eller för nära andningsvägarna, risk för allergi, både hudallergi och "hösnuva". För många räcker det med att åka på samma buss som någon som använt sköljmedel så är hela dagen förstörd. Även om det är parfymfritt.
Har man använt sköljmedel på t ex babykläder så tar det flera tvättar innan det går ur helt.
Vill man göra textilier mjuka så är det ett bättre alternativ att köra dom en liten kort stund i tumlaren när dom nästan är torra. Eller efter att dom torkat tillsammans med t ex liten våt handduk.
Användarens profilbild
Av mallinpallin
Jag har ärvt en del kläder tvättade med sköljmedel och när jag sitter och sorterar och plockar med dem så känner jag efter ett tag hur flottig och äcklig jag blir om fingrarna.
Jag använde inte sköljmedel innan men efter det vet jag att jag ALDRIG vill använda sköljmedel.
Det tyckte jag var jätteläskigt.
Att ha det mot huden på våra små.
Användarens profilbild
Av diddeldi
usch, jag gillar inte heller sköljmedel. det är en av de stora nackdelarna med gemensam tvättstuga, att det ligger kvar sköljmedel i maskinen. särskilt när det är starkt parfymerat :x
Användarens profilbild
Av Hella
då håller jag nog tassarna borta från sköljmedlet när jag tvättar sjal även i fortsättningen.
Sedan vi skaffade torktumlare har jag i princip slutat med sköljmedel helt och hållet för kläderna blir ju mjuka i tumlaren, och så brukar det finnas tygblöjor i varje maskin tvätt vi kör nu för tiden... Men det står faktiskt en flaska sköljmedel någonstans i tvättstugan, men den får stå där den står känner jag efter era inlägg. Blä vad äckligt med flottiga kläder t.ex, och att det var så pass onyttigt hade jag ingen aning om faktiskt :shock:
Man lär så länge man lever...
Användarens profilbild
Av Helena
diddeldi skrev:usch, jag gillar inte heller sköljmedel. det är en av de stora nackdelarna med gemensam tvättstuga, att det ligger kvar sköljmedel i maskinen. särskilt när det är starkt parfymerat :x
Ja, tyvärr känns det inte som om vi heller kan undvika sköljmedel helt och hållet. Det finns nog ibland kvar i facken (som man tyvärr inte kan ta ur och spola ur) och ibland luktar det inte ens sköljmedel, utan någon fruktansvärd stark äcklig parfym, kanske någon äcklig billighetsvariant av sköljmedel.
Blä :twisted:
Användarens profilbild
Av Fiffi75
Finns det någon som har en länk till lite fakta om detta?
Användarens profilbild
Av Jennelii
Åå...jag använder alltid sköljmedel, inte till blöjorna men till allt annat (kanske inte sjalarna heller) men nu när jag läser det här...fy på mig =/
Användarens profilbild
Av Mia
Ja... usch inte visste jag heller... :oops: :(
Användarens profilbild
Av Suskiv
Har reagerar hela familjen mer eller mindre på sköljmedel. Med två exembarn (Torkel har som tur inte lika mycket exem som Tova) så känns det självklart att inte använda sköljmedel. Har under åren fått en hel del begagnade kläder och även köpt en del och sköljmedel är inte kul. Flottiga kläder som luktar skunk. *blä*

Jag till och med använder supersköljning med maskin för att få bort tvättmedelsrester ur kläderna. Önskar jag hade en torktummlare för handdukar och flanelltygblöjor blir så hårda, för att inte tala om jeans.
Användarens profilbild
Av Hella
Suskiv skrev:Önskar jag hade en torktummlare för handdukar och flanelltygblöjor blir så hårda, för att inte tala om jeans.
Menar du att jag hänger mina flanellblöjor i onödan?
Jag tumlar mina rutvävda, men på lappen i imses vikblöjor står att de ska hängtorkas... Synd att flanellblöjorna funkar bättre än de rutvävda brukar jag tänka, för det skulle vara så skönt att kunna slänga dom i torktumlaren bara...

*Hon som följer tvättråden slaviskt undrar om hon ska göra revolt och tumla blöjor*
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?