Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av kattilainen
Nu har jag bestämt mig för att inhandla en sele och jag har nog mest troligt bestämt mig för en sutemi. Jag funderade på en ergo men efter att ha läst här ang. prisskillnaden så tror jag nog sutemin blir bra. (och ja, ni får försöka övertala mig med något annat märke :D )
Men nu är frågan, vilken ska jag ha? Det finns ju en för mindre barn och en som är från 18 månader tror jag det var.
Alva är ju snart 16 månader men hon är inte så stor. Inte så att hon är liten för sin ålder men lite späd. Tänker jag rätt när jag tänker köpa den som är från 18 månader?
Anledningen till att jag tänker köpa en sele är dels för att maken ska kunna bära ( bära vill han men han bänglar med bärstolen ) dels för att jag tycker det är lite krångligt att ta med sjal för att bära korta stunder på ryggen. Plus att jag inbillar mig att det inte blir lika varmt som med sjal, jag är oerhört känslig för värme.
:blahblah: ... hjälp!
Användarens profilbild
Av melon
Du har inte kollat på patapum då? Billigare än ergo och lite mer avskalad men annars väldigt lik just ergo. Sutemi ör ju en lite annan typ av sele, bl.a. för att axelbanden korsas...
Användarens profilbild
Av Plinga
Jag har en patapum toddler, och är supernöjd! Fast jag har aldrig provat en sutemi heller... :roll:
Användarens profilbild
Av kattilainen
Jamen, jag är ju knäpp :duh:
Det är ju patapum jag surrar om... och jag har nog nästan bestämt mig för att ta toddler-varianten. Det kan ju inte vara så stor skillnad, eller?
Användarens profilbild
Av Plinga
kattilainen skrev:Jamen, jag är ju knäpp :duh:
Det är ju patapum jag surrar om... och jag har nog nästan bestämt mig för att ta toddler-varianten. Det kan ju inte vara så stor skillnad, eller?
Skillanden jag upplever (hade vanliga innan) är ju mycket högre ryggstöd. Jag tycker det är jätte bra, för Ellen ville luta sig bakåt hela tiden, vilket blev jobbigt.

Hur lång är hon? Ellen är kring 82cm. och hade hon varit kortare hade hon inte kunnat ta fram armarna, vilket hon vill. Men jag skulle absolut satsat på en toddler! I :heart: Min!!
Användarens profilbild
Av FyraBusar
Jag köpte en Toddler när min grabb var 5 månader. Provade den i butik och både hon i butiken och jag själv ansåg att han satt bäst i den fast han var så liten. Armarna kom inte över dock, men han trivdes bra med att ha dem under axelbanden då.

Det enda negativa jag ser med Toddler när nu när jag bär honom på ryggen. Jag tycker det är jättesvårt, bökigt och svettigt att få in hans fötter/ben på rätt ställe i och med de där extra remmarna som är.

Är man sen lite kraftigt byggd så är de extraremmarna helt enkelt för korta.... Barnens far har inte sucken av en chans att använda den :lol:

Annars trivs jag bra med Toddler, men tack vare att jag är för bekväm för att öva att få upp honom på ryggen UTAN att han ligger på sängen så blir det att jag alltid tar Ergon eftersom den är lättare. Men med övning så skulle det ju fixa sig det också.... Jag är väl lite lat 8)
Användarens profilbild
Av mammahappy
Ett tips är ju att gå på en sjalträff å se om det finns så att du kan få prova både ergo å patapum. å då om det finns både vanlig patapum och toddler. För alla selar sitter ju inte bra på alla människor. Å är det så att patapumen inte sitter så jättebra å ergon sitter bättre. Ja då kanske det är värt att lägga nån hundralapp till på en ergo.
Går ju att försöka få tag på en begagnad.
Användarens profilbild
Av Plinga
FyraBusar skrev:Jag köpte en Toddler när min grabb var 5 månader. Provade den i butik och både hon i butiken och jag själv ansåg att han satt bäst i den fast han var så liten. Armarna kom inte över dock, men han trivdes bra med att ha dem under axelbanden då.

Det enda negativa jag ser med Toddler när nu när jag bär honom på ryggen. Jag tycker det är jättesvårt, bökigt och svettigt att få in hans fötter/ben på rätt ställe i och med de där extra remmarna som är.

Är man sen lite kraftigt byggd så är de extraremmarna helt enkelt för korta.... Barnens far har inte sucken av en chans att använda den :lol:

Annars trivs jag bra med Toddler, men tack vare att jag är för bekväm för att öva att få upp honom på ryggen UTAN att han ligger på sängen så blir det att jag alltid tar Ergon eftersom den är lättare. Men med övning så skulle det ju fixa sig det också.... Jag är väl lite lat 8)
Men den nya toddlern har längre remmar.

Jag tyckte det var bökigt de första gångerna med de extra remmarna, men inte nu. Bara man drar ut remmarna på max, då är det lätt att sätta i fötterna rätt. fast allt är ju en vanesak... Jag tycker toddlern slår både ergo och vanliga patapumen! fast, på alla sitter den ju olika... Bäst är ju förståss att testa...
Användarens profilbild
Av kattilainen
Katja77 Postat: tis jun 05, 2007 21:02 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

kattilainen skrev:
Jamen, jag är ju knäpp

Skillanden jag upplever (hade vanliga innan) är ju mycket högre ryggstöd. Jag tycker det är jätte bra, för Ellen ville luta sig bakåt hela tiden, vilket blev jobbigt.

Hur lång är hon? Ellen är kring 82cm. och hade hon varit kortare hade hon inte kunnat ta fram armarna, vilket hon vill. Men jag skulle absolut satsat på en toddler! I Min!!
Hon är nog strax under 80 cm men hon har ganska lång rygg så det går nog bra. Det lät faktistkt bra att det var längre rygg då Alva också tycker om att luta sig bakåt då jag bär henne på ryggen i sjalen.
har inte testat andra men beco beco beco beco, me love
Jo, riktigt fina är dom men lite väl dyra. Jag tänkte jag skulle köpa lite blommor för skatteåterbäringen också 8)

Äsch jag får inte riktigt till citaten men citatet ovan är hämtat ifrån Annelie iallafall.
Användarens profilbild
Av kattilainen
mammahappy skrev:Ett tips är ju att gå på en sjalträff å se om det finns så att du kan få prova både ergo å patapum. å då om det finns både vanlig patapum och toddler. För alla selar sitter ju inte bra på alla människor. Å är det så att patapumen inte sitter så jättebra å ergon sitter bättre. Ja då kanske det är värt att lägga nån hundralapp till på en ergo.
Jo, det hade ju varit det bästa men bor man i Piteå är det inte helt lätt... Nu är jag smal och inte speciellt kraftigt byggd (förutom tuttarna) men sambon är lite kraftig. Absolut inte tjock, mer kort och lite bred... svårt att förklara men han är byggd som en typisk arjeplogsbo. He, he då fattar väl alla hur jag menar eller hur? :lol:

Nej, nu märker jag att jag håller på att bli lite trött, men tack för all hjälp allihopa. Jag tror jag slår till på en patapum och hoppas på det bästa.

*godnattkram*
Användarens profilbild
Av Plinga
kattilainen skrev:
mammahappy skrev:Ett tips är ju att gå på en sjalträff å se om det finns så att du kan få prova både ergo å patapum. å då om det finns både vanlig patapum och toddler. För alla selar sitter ju inte bra på alla människor. Å är det så att patapumen inte sitter så jättebra å ergon sitter bättre. Ja då kanske det är värt att lägga nån hundralapp till på en ergo.
Jo, det hade ju varit det bästa men bor man i Piteå är det inte helt lätt... Nu är jag smal och inte speciellt kraftigt byggd (förutom tuttarna) men sambon är lite kraftig. Absolut inte tjock, mer kort och lite bred... svårt att förklara men han är byggd som en typisk arjeplogsbo. He, he då fattar väl alla hur jag menar eller hur? :lol:

Nej, nu märker jag att jag håller på att bli lite trött, men tack för all hjälp allihopa. Jag tror jag slår till på en patapum och hoppas på det bästa.

*godnattkram*
Tror det blir toppen!
Användarens profilbild
Av kattilainen
En svart patapum är leverad till hemmet och jag är mycket nöjd. Jag har visserligen inte hunnit bära så långa stunder men det känns som att den avlastar jättebra. Dessutom tror jag inte att jag kommer bära några längre stunder heller för den delen. Älvan har mycket spring i benen :heart:
Däremot undrar jag vad det är för knappar längst ner på avbärarbältet. Det är tre stycken som jag inte riktigt förstår vad de är till för. Kan det vara något tillbehör som ska kunna fästas där eller?
Användarens profilbild
Av melon
kattilainen skrev:En svart patapum är leverad till hemmet och jag är mycket nöjd. Jag har visserligen inte hunnit bära så långa stunder men det känns som att den avlastar jättebra. Dessutom tror jag inte att jag kommer bära några längre stunder heller för den delen. Älvan har mycket spring i benen :heart:
Däremot undrar jag vad det är för knappar längst ner på avbärarbältet. Det är tre stycken som jag inte riktigt förstår vad de är till för. Kan det vara något tillbehör som ska kunna fästas där eller?
Kul att höra!!! :D Knapparna är väl till för att fästa en midjeväska tror jag?
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
melon skrev:
kattilainen skrev:En svart patapum är leverad till hemmet och jag är mycket nöjd. Jag har visserligen inte hunnit bära så långa stunder men det känns som att den avlastar jättebra. Dessutom tror jag inte att jag kommer bära några längre stunder heller för den delen. Älvan har mycket spring i benen :heart:
Kul att höra!!! :D Knapparna är väl till för att fästa en midjeväska tror jag?
Nej, jag tror snarare att knapparna är till för att kunna rulla ihop och knäppa fast sittdelen ifall man vill ha midjebältet på sig fastän barnet klivit ur selen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?