Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sara P. H.
Hej!
Behöver tips på ryggknytningar!
Sonen är två mån, 7,3 kg och håller huvudet rätt bra.
Har bara burit mina stora tjejer på ryggen- men började ryggknyta betydligt senare- när de kunde medverka lite själva.
Men nu känner jag att jag behöver kunna "jobba" i trädgården och köket hemma och jaga tjejerna osv (utan att behöva lägga ner honom eller vänta tills han somnat ordentligt... Det mesta GÅR ju att göra med baby på magen men inte allt!)
Hur får man upp babyn på ryggen förresten?
Användarens profilbild
Av tinaw
Tibetansk ryggsäck brukar vara ett säkert kort tidigt, om man inte brer ut tyget över axlarna har bebis mindre tendens att luta iväg åt sidan. Torsonytningar är bra om man ska böja sig framåt en massa. Annars funkar alla ryggknytningar när barnet håller huvudet någorlunda, jag använder alla möjliga till Noah 2 mån (helt stadig i nacken).
Användarens profilbild
Av Sara P. H.
Hur får du upp minstingen på ryggen?
Didymos-sving-metoden känns knepig med en så liten... och soffmetoden fungerar ju inte än...
Såg en variant på mamatoto (för mycket axel-rörliga mammor... :) ) http://www.mamatoto.org/default.aspx?tabid=116
Är det den du använder??
Av Petra
Vilken bra bildserie.
Användarens profilbild
Av Mia
Ja den var bra! Har de likadana serier på fler knytningar?
Användarens profilbild
Av naimiez
Mia skrev:Ja den var bra! Har de likadana serier på fler knytningar?
Klicka långt upp till vänster......
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag saxar ur ett jättegammalt inlägg som jag skrev när Thilda var 10 månader sådär. I stället för att ta sjalen under armarna på barnet kan man ha den i nacken eller till och med helt runt huvudet på en liten bebis.
Jag tycker personligen att svinga upp funkar bäst. Då är det enklast att få tyget att smita åt ordentligt. Såhär gör jag:

Lägger Thilda på sjalen, drar sjalen under armarna på henne (om hon inte ska sova eller nåt) och ser till att den går ner till knäna. Samlar sjalen i handen så att den blir jämnt "veckad", som en solfjäder eller hur man ska säga, på båda sidor och att den verkligen sitter tajt runt henne överallt. Ser till att kanterna under knäna och armarna är spända lite extra. Ibland sätter jag henne upp på sjalen i stället för att lägga.

Sedan tar jag om båda sjaländarna med vänster hand (jag är högerhänt), den ena änden mellan tummen och pekfingret, och den andra mellan pekfingret o långfingret. Lyfter försiktigt rakt upp, det är nu jag ser att sjalen verkligen ligger an överallt runt henne, för hon ska behålla den ställning hon haft medan jag meckat, inte glida iväg åt nåt håll. Annars är det bara att lägga ner och greja lite till med tyget så att det blir jämnt spänt. När jag lyfter henne ska hon liggga som i en hängmatta utan att fötter eller huvud tippar över, bra balans.

Så lyfter jag runt henne och lägger upp henne på vänster axel. (Svinga låter mycket mer dramatiskt än det jag faktiskt gör... ) Jag för över höger sjalände till höger axel, och sedan fortsätter jag därifrån. Ibland håller jag i hennes vänstra hand med vänsterhanden samtidigt (och vänster sjalände), om hon är lite vild. Enklast är ryggsäck med fjäril (Sprid ut sjal över axlarna, enkel knut ovanför bysten, sjaländar bak under knän o rumpa. Knyt bak med kortare sjal, annars fortsätt fram o knyt fram. Avsluta med att dra lite i "knuten" under halsen, skönare för en själv och barnet blir att sitta bättre.) eller tibetansk rygga (sjaländarna samlade som vanliga ryggsäcksband osv).

Inte är bena lika fint böjda som när hon sitter på magen inte, jag vet inte varför, hon verkar vilja ha det så.

Hoppas det var till nån hjälp. Det gick inge vidare för oss till att börja med, men nu går det nästan automatiskt. Och numera fattar ju hon vad HON ska göra också, dvs inte försöka leka tittut eller "vem kan hoppa mest på mammas rygg"
Användarens profilbild
Av naimiez
MÅSTE slå ett slag för Tibetansk knytning, se bild i fotogalleriet eller under knytinstruktioner.... :-)

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?