Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Minea
Vi bär än så länge vår lillebror, 3 månader och 60cm lång, 5,5kg, i en trikåsjal. Han är inte så jättetung ännu men vi bär honom ganska mycket både inne och ute och jag känner att det börjar bli dags att köpa till en eller förmodligen två (läs tre,fyra...) vävda sjalar.

När man bär barnet på magen så finns det ju flera olika knytningar man kan använda sig av så jag undrar:

-Skiljer det i avlastning på de olika knytningarna?
-Använder man de olika knytningarna till olika stora, långa, tunga barn?
-Har man olika långa sjalar till olika knytningar?
-Eller använder man olika knytningar vid olika aktiviteter beroende på ute/inne osv?

Eller är det så att man kör in sig på en favorit bara. Jag gissar att den som är liten och smal kanske inte använder en sjal som är 5,2m till ryggsäck, eller?

Jag förstår att det är väldigt individuellt men jag försöker komma fram till om det är några stora skillnader på de olika knytningarna och vilka längder på sjal som man kan satsa på som en bas. Jag är 1,65 lång och 80kg tung efter graviditeten och det är jag som bär mest även om mannen(1,80&80kg) knyter in sig ibland.
Jag har ju förstått att det spelar stor roll hur sjalen är vävd men just nu är det längderna jag funderar på. :blahblah: :blahblah: :blahblah:

Jag känner inte någon som bär i sjal (ännu) så jag hoppas att det finns någon som orkar svara på mina dumma frågor.
Vad tror ni skulle vara bra längdmässigt för oss :?: :?: :?:
Mamasamueli skrev:-
:arrow: Jag gissar att du skulle klara att göra alla knytningar med en sjal på ca 4,5 meter.

:D
Tack för ditt utförliga svar! Jag har varit osäker på längd och inte riktigt vågat köpa någon, trots att jag sett flera godbitar under säljes, på 4,6m. Men nu vågar jag kanske slå till på en sjal i den längden till att börja med.

Någon annan som har en annan åsikt?
Användarens profilbild
Av jag71
Det låter vettigt med en 4,6. Jag som är lite längre än dig och mycket tyngre började med en 5 meters. Min favorit sjal till att knyta på magen är en hoppis på lite över 6 meter. Knyter även ryggsäck med den men får en massa tyg över då. Jag kan knyta en ryggsäck med min korta hoppis (tror den är 2,5 meter) dock kommer knuten under skrutts gump.
Hellre lite för lång sjal än för kort som sagt så kan man kapa en bit och fixa till den perfekta själlängden.
Vill du prova på olika längder så kan du ju gå på en sjalträff eller klippa sönder ett lakan och sen syihop på kortsidorna och mäta hur mycket tyg du använder (det var med en lakanssjal som jag insåg att sjal skulle vi ha - vagnvägraren sov ju i lakanssjalen!)
Användarens profilbild
Av amöba
Instämmer med att 4,6 m säkert är en bra längd att prova med. Vill dock påpeka att längden kan variera en hel del trots att det står att den ska vara t.ex 4,6 m. Min Hoppediz Delhi, som skulle vara 4,6 m var betydligt längre. Jag kontrollmätte aldrig så jag vet dock inte hur mycket. Tror att andra sjalmärken nog är mer exakta i måtten även om de töjer sig vid användning också (och drar ihop sig vid tvätt igen).
Jag snor Mamasamuelis snygga uppdelning och svarar eftersom jag inte har nåt bättre för mig, även om jag inte vet om jag kan tillföra så mycket mer än det som redan sagts.. :wink:

-Skiljer det i avlastning på de olika knytningarna?
:arrow: Jepp! Jag har ett väldigt lätt barn för sin ålder, men sedan hon blev kanske 5-6 månader vill jag ändå alltid bära i omslutna knytningar (rygg eller fram) för att det blir tungt så mycket snabbare annars. Och till de omslutna knytningarna går det ju mer längd..

-Använder man de olika knytningarna till olika stora, långa, tunga barn?
:arrow: Till stora barn använder nog många hellre snabba knytningar såsom ryggsäck t ex, men det skulle jag inte palla, får ont i axlar jättefort av ryggsäck, omslutet på rygg kan jag däremot bära i både korta och långa stunder. Och givetvis bär man större barn rent allmänt hellre på ryggen eftersom de blir långa och ivägen på magen, och för att det är tyngre att bära på magen.

-Har man olika långa sjalar till olika knytningar?
:arrow: Jag är för snål för att köpa en kort sjal bara till ryggknytningar, men då har vi ju ett lillasyskon på G redan, så det kanske inte blir så aktuellt ändå på ett tag. Om jag vore som ni skulle jag känna efter hur mycket jag tycker det stör/om det stör alls med lite längre svansar med t ex en 4,6m sjal (fast tänk på att t ex Hoppediz har sjalar som är betydligt längre än det som anges, jag har själv köpt fel längd påsjal för att jag inte mätat hur långa de är i verkligheten).

-Eller använder man olika knytningar vid olika aktiviteter beroende på ute/inne osv?
:arrow: Det gör inte vi. Eller när hon var mindre bar man bara på ryggen inomhus, eftersom det kändes osäkert utomhus, men annars har det varit samma.

Eller är det så att man kör in sig på en favorit bara.
:arrow: En favorit på mage och en på ryggen, skulle jag tro.. :)

Jag förstår att det är väldigt individuellt men jag försöker komma fram till om det är några stora skillnader på de olika knytningarna och vilka längder på sjal som man kan satsa på som en bas. Jag är 1,65 lång och 80kg tung efter graviditeten och det är jag som bär mest även om mannen(1,80&80kg) knyter in sig ibland.
:arrow: Omslutna knytningar kräver som sagt mer längd, men det skadar ju oftast inte att ha en "för lång" sjal för andra knytningar.

Vad tror ni skulle vara bra längdmässigt för oss :?: :?: :?:
:arrow: Svårt att säga, folk i min storlek "ska" ju klara sig med en 4,6-4,7m lång sjal, men det gör jag inte till omslutet på magen,vet också flera som är supersmå (typ 1,60-1,65 och strl XS-S) som knappt får ihop det med knuten på magen med en så lång sjal, medan andra som är betydligt större får det. Det beror nog väldigt mycket på hur lång rygg man har osv. Det bästa är förstås om du har möjlighet att testa en sjal i det märket eller i samma reella längd som den du funderar på att köpa.. Bärsjalsträff? :D
boosten skrev: Vad tror ni skulle vara bra längdmässigt för oss :?: :?: :?:
:arrow: Svårt att säga, folk i min storlek "ska" ju klara sig med en 4,6-4,7m lång sjal, men det gör jag inte till omslutet på magen,vet också flera som är supersmå (typ 1,60-1,65 och strl XS-S) som knappt får ihop det med knuten på magen med en så lång sjal, medan andra som är betydligt större får det. Det beror nog väldigt mycket på hur lång rygg man har osv. Det bästa är förstås om du har möjlighet att testa en sjal i det märket eller i samma reella längd som den du funderar på att köpa.. Bärsjalsträff? :D
Jag ska inte svara på alla frågor, för jag håller med om det som redan sagts, men ska också bara tillägga att det finns folk som är som jag också - jag är rätt liten som icke-gravid och KAN få till ett magomslut med min 4,0 m easy och har då heller inga problem alls att knyta så med en 4,6/4,7-m-sjal men föredrar helt enkelt att göra det med min 5,2 m-easy istället. :wink: Jag har använt den en massa till ryggomslut också (vilket jag annars köpte min 4-meters till), för jag gillar helt enkelt att ha långa svansar över och något extravarv runt magen. :roll: Så, har du möjlighet att prova så rekommenderar jag det! Annars tror jag också att en sjal kring 4,6 m säkert skulle funka bra för er.
Av Minea
Oj, tack för alla goá svar :heart:
Här slänger man bara in en massa "dumma" frågor, stänger av datorn och pysslar om de sjuka barnen, och sedan är det så många som orkar läsa det jag skrivit (och svara dessutom).

Toppen!!! :loving:
Nu känner jag att jag vågar "go for it" om det dyker upp något spännande under säljes.

Vi ska på knytkurs till Ingrid (Babydesign, Västerås) på onsdag, och då får vi nog kläm på det sista...men man är ju lite ivrig liksom!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?