Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av pip
Har en två månaders kille som vrider huvudet i led snart för att han vill se sig om när han åker sjal. Har hört att man inte kan ha barnet framlänges i Hopediz. Stämmer det?

Om det inte stämmer hur knytér jag? Finns ingen sådan knytning i instruktionsboken som kom med sjalen :(
Användarens profilbild
Av Alven
Det går att knyta dubbelkryss och ha barnet framåt i den knytningen, men det är inte särskillt ergonomiskt försvarbart vare sig för barn eller bärare. Men prova du, en stund skadar inte och barnet säger garanterat till om det blir obekvämt!
Användarens profilbild
Av Tiz
Med en sån liten kan man väl testa Buddhaknytning kanske...
Användarens profilbild
Av Anso
Prova samma knytning men vrid allt lite så att han hamnar på din höft istället. Jag brukar göra det med Hanna och det kan ju gå även med en mindre bebbe. :)
Av Marika
Ang att bära framåt så rekomenderar jag inte det. Om inte barnet sitter i budda ställning, vilket kan vara ok i början när barnet inte väger för mycket. Men det är inte så bra för ett barn som inte kan hålla upp huvudet själv.
Problemet är att barnen inte sitter ergonomiskt riktigt bra om man sätter dem i framåt position med benen utanför samt att det inte avlastar bra för bäraren, vilket blir mycket tyngre när barnet väger mer. Risken är att barnet sedan alltid vill bli buret framåt!! Då får du det ganska jobbigt....
En annan sak är ju också att det är lättare att stödja huvudet när de somnar om de sitter inåtvänd.

Jag rekomenderar att du försöker lägga barnet lite mer åt sidan så den lille er ut åt sidan.
Eftersom han bara är två månader kan du ha benen innanför och liksom han honom upprätt på sidan så han får stöd för nacken. Prova dig fram.
Jag vet att jag någonstans sett en bild på nätet där man knytit upp ett litet barn högt på framsidan av axeln så barnet ser över axeln. Tyvärr hittar jag ej bilden!
(Om någon vet vad jag menar för blid snälla skicka länken!! Jag har letat flera gånger efter den för att kunna visa andra.)

Sen när han är stadig i nacken och kan börja bäras på höften så är det toppen, eftersom barnet kan se både framåt och bakåt.
Lycka till!
Användarens profilbild
Av Helena
Marika skrev: Jag vet att jag någonstans sett en bild på nätet där man knytit upp ett litet barn högt på framsidan av axeln så barnet ser över axeln. Tyvärr hittar jag ej bilden!
(Om någon vet vad jag menar för blid snälla skicka länken!! Jag har letat flera gånger efter den för att kunna visa andra.)

Sen när han är stadig i nacken och kan börja bäras på höften så är det toppen, eftersom barnet kan se både framåt och bakåt.
Lycka till!
Tänker du på den här länken? Den där ett barn sitter högt upp med hjälp av två ringsjalar.
http://www.midwiferytoday.com/articles/ ... tr_2sc.asp

Bild
Av Marika
Tackar, tackar!

Borde funka bra med långsjal också tycker jag. Eller vad tror ni?
Användarens profilbild
Av Kvirre
Är det någon som vet (eller tror) något mer om den här knytningen? Det vore ju toppen för vår lille kille som ibland vägrar vara någon annanstans än på en axel.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Ja, den där knytningen går utmärkt att göra med Kari-Me, den är ju elastisk på ett sätt som gör att det är lätt att få till. Jag brukar visa den för föräldrar som har små barn som gärna vill ligga på axeln. Men det borde i princip fungera med vilken långsjal som helst tycker jag. Man får bara se till att ha lite koll på huvudet, och inte luta sig fram utan att hålla i ordentligt.

Jag ska försöka fixa en bild på hur det kan se ut i långsjal.
Användarens profilbild
Av Mary
Hej!
Ny på sajten!

Jag har burit MYCKET framåt med omslutet kryss och det har fungerat jättebra. Det är viktigt att linda hårt och få upp honom högt upp på kroppen. Nu är Jacob 10 månader och det har blivit lite tungt, men fram till ca 8 månader (10kg!) har han suttit jättebra framåt, och älskat det. Och jag har kunnat gå så i ett par timmar utan några som helst problem.
Folk som jag mött på gatan har skrattat och kommenterat hur glad han ser ut.
När han har somnat har jag antingen gett stöd åt huvudet med ena handen, lagt honom i vagnen eller vänt på honom.

Lycka till!

Maria
Användarens profilbild
Av Alex
Jag bar Carlos framåtvänd i omsluten X med bältet utanpå. Det funkade jättebra, han väger 10 kg. Inte lika skönt och mysigt som när han sitter vänd mot mig, men han ville verkligen inte det igår. Han bara klöste mig i ansiktet och drog mig i håret, och jag bar en påse och höll storebror i handen. Men när jag vände honom blev han helnöjd. Kortare stunder måste det ju gå bra, han sitter ju som i babybjörnen.
Användarens profilbild
Av Panakeia
personligen tycker jag buddaknytningen är jättebra! ergonomiskt för barnet och super mysigt plus att barnet ser bra.
Nackdelarna är väl att det blir lite tyngre och att det är svårt med större barn (joar är 10 ½ mån.) måste ha en vääääldigt5 lång sjal då... :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?