Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av svas
Sommaren 2007 bär det av en vecka till Dolomiterna i Italienska alperna. Nu undrar jag hur vi bäst bär de två barnen... :?: :?: :?: Vi kommer att göra dagsturer på några timmar, ingen extremvandring alltså (och någon dag stannar vi väl kvar i byn där vi ska bo och äter glass!).

Storebror kommer vara nästan 3 år och väga max 15 kg. Vi brukar bära honom i bärstol men den känns himla otymplig (både att bära i och att frakta på plan etc.). Han kommer att gå korta bitar och så bäras resten av tiden. Kan en Ergo vara något??? Jag har noll erfarenhet av Ergo så ge mig feedback tack.

Lillebror kommer att vara nästan 1 år och väga omkring 8-9 kg kan jag tänka mig. Han kommer behöva bäras hela tiden. Idag bär jag honom i trikåsjal men den lär väl vara ointressant till sommaren. Jag har ingen erfarenhet av vävd sjal. Är det Ergo som blir bäst för lillen också?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Av svas
Jag kanske ska förtydliga att vi nästan "bara" behöver bära barnen. Det behövs knappt någon packning eftersom vi gör dagsturer och äter på refugios efter vägen.
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Till storebror skulle jag köpa en ergo, långsjal känns knepigt till en som inte är van att sjalas och dessutom är så stor. Lillebror kan däremot åka långsjal!
Användarens profilbild
Av Summer
Men det finns ju en sele som man kan rulla ihop också då man har den på sig (Är det senaste patapum tro?). Verkar smidigt om det ska vara mycket upp och ned, gillar själv inte att ha ergon på utan barn i.
Sedan finns det väskor att fästa på selarna, det är praktiskt. Till ergon har jag en ryggsäck som man kan fästa utanpå ryggdelen på selen. Jag bär ju gärna på ryggen och då kan det vara jobbigt att få med sig något alls annars... Vatten, ombyte kläder, blöjor, plånbok mm vad man nu behöver måste man ju göra av någonstans.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Definitivt en bärsele till storebror. Ergo eller Patapum de är en smakfråga :wink:
Summer skrev:Men det finns ju en sele som man kan rulla ihop också då man har den på sig (Är det senaste patapum tro?).
Jajamen det är nyaste modellen Patapum 2.20.
Summer skrev:Sedan finns det väskor att fästa på selarna, det är praktiskt. Till ergon har jag en ryggsäck som man kan fästa utanpå ryggdelen på selen. Jag bär ju gärna på ryggen och då kan det vara jobbigt att få med sig något alls annars... Vatten, ombyte kläder, blöjor, plånbok mm vad man nu behöver måste man ju göra av någonstans.
Har också Ergo ryggsäcken - de är suverän precis som Ergo bärsele. Dessutom passar ryggsäcken även på Patapum, så ryggsäcken kan du använda oavsett vilken bärsele du väljer :wink:

För lillebror skulle jag välja en vävd bärsjal för maximal avlasning och bärkomfort. Är man rädd för att de skulle bli för varmt skulle ett alternativ kunna vara en mei tai 8)
Användarens profilbild
Av svas
Tack för era svar. Jag är himla sugen på en Ergo. Måste försöka få möjlighet att testa en först innan jag köper eftersom det rör sig om en hel del pengar. Särskilt om man ska ha väskan till (vilket verkar perfekt).

Angående vävd långsjal. Jag är orolig för att det ska vara alltför mycket tyg. Jag har idag EN sjal, en Cuddly wrap trikåsjal som är 5,7 m och själv är jag bara 160 cm lång och måste vira sjalen flera varv runt mig. Det funkar ändå hyfsat eftersom sjalen har avsmalnande ändar. Dock kan jag tänka mig att det blir rätt plufsigt med en lång, vävd sjal. Finns det kortare långsjalar, d.v.s. vilken är den kortaste långsjalen? (nu börjar det låta som den gången jag beställde "en liten stor stark" :hellu: ...)
Användarens profilbild
Av svas
[För lillebror skulle jag välja en vävd bärsjal för maximal avlasning och bärkomfort. Är man rädd för att de skulle bli för varmt skulle ett alternativ kunna vara en mei tai 8)
Angående vävd bärsjal. Vilka märken är tunna (och kortare...)? En ettåring bär man bäst på ryggen eller?
Användarens profilbild
Av Scharlott
svas skrev:Jag är himla sugen på en Ergo. Måste försöka få möjlighet att testa en först innan jag köper eftersom det rör sig om en hel del pengar. Särskilt om man ska ha väskan till (vilket verkar perfekt).
Ja, Ergo är verkligen suverän! Rekommenderar den varmt.
svas skrev:Finns det kortare långsjalar, d.v.s. vilken är den kortaste långsjalen? (nu börjar det låta som den gången jag beställde "en liten stor stark" :hellu: ...)
Jajamensan, det finns kortare vävda sjalar - EasyCare, Storchenwiege, Didymos, Hoppediz finns i längder typ 3,6 m och 4,2 m (lite olika längder beroende på tillverkare).
Användarens profilbild
Av sus
Lottie skrev:
svas skrev:Jag är himla sugen på en Ergo. Måste försöka få möjlighet att testa en först innan jag köper eftersom det rör sig om en hel del pengar. Särskilt om man ska ha väskan till (vilket verkar perfekt).
Ja, Ergo är verkligen suverän! Rekommenderar den varmt.
svas skrev:Finns det kortare långsjalar, d.v.s. vilken är den kortaste långsjalen? (nu börjar det låta som den gången jag beställde "en liten stor stark" :hellu: ...)
Jajamensan, det finns kortare vävda sjalar - EasyCare, Storchenwiege, Didymos, Hoppediz finns i längder typ 3,6 m och 4,2 m (lite olika längder beroende på tillverkare).
Ergo till stora killen helt klart (om den passar på dig och din man...). Ergom kan funka till lillkillen också, eller långsjal på magen eller ryggen. När Majken var knappt ett år så bar jag henne på alla dom sätten så det är mest en smaksak. Men funderar du på att bära med långsjal på ryggen så är det nog dags att börja öva ryggknyt snart, för det är inget man bara gör sådär utan övning...
Jag tycker du ska köpa en Ergo och en kortare långsjal och testa, kanske fasnar ni mer för Ergon och vill ha med er 2 sånna på resan. Då kan ni hyra en från hyrsjal.se (finns annons i marginalen här bredvid) så ni slipper köpa 2 st.

Angående att testa så är det bara att komma på en sjalträff och be att någon tar med en Ergo. Kolla under rubriken "bärträffar" finns det ingen där som passar så utlys en själv. Jag tror att de flestas kalendrar börjar bli fulla nu sähår innan jul, men efter nyår någon gång så kan jag tänka mig en träff :wink:
Användarens profilbild
Av svas
Tack för ert engagemang! Jag ska se till att testa en Ergo och verkar den ok så blir det till att trycka på "Köp".

Hur tål Ergon lite regn? Hur skyddar man sig själv + barnet vid rikligt regn? Någon form av regnponcho?

Hur kommer det sig att denim är större än övriga?

Jag tänkte själv tanken att köpa en Ergo och testa på båda killarna. Passar den fint så hyr vi även en till själva fjällveckan.

Är det någon som har erfarenhet av fjällvandring med bärstol respektive Ergo och kan ge mig lite feedback på fördelar/nackdelar just när man jämför dessa två bäralternativ.
Men funderar du på att bära med långsjal på ryggen så är det nog dags att börja öva ryggknyt snart, för det är inget man bara gör sådär utan övning...
Tar det ett halvår att lära sig?? Uj, uj...

Jag förstår att en vävd sjal är skönast att bära ettåringen i, både för mig och för honom. Men jag undrar hur det passar egentligen vid en svettig fjällvandring. Blir det inte alltför varmt? Jag brukar svettas rätt ymnigt i ett craft-underställ, och så sjal ovanpå den... Hm. Det lutar nog åt Ergon även för lillebror. Dock ska jag nog fundera allvarligt på att hitta mig en (kort) vävd långsjal under våren och testa att använda till vardags när trikåsjalen börjar spela ut sin roll. Får försöka vara med på en sjalträff och klämma och känna lite.

Tack igen för alla tips! :urule:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?