Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Chessie
Ja... det är ju som att fråga en skara barn vilket godis dom gillar mest kanske... alla tycker olika och sen kommer man på att man kanske gillar flera sorter lika mycket...! :wink:

Nej, men som sagt, skulle vilja ha tips på en bra vävd sjal!
Har nu en dotter som är 3 månader och vi har haft lite struligt med sjalandet, jag gav upp efter ett tag för att jag inte kände att jag fick till knutarna ordentligt.

Äger nu 2 st Hugabubs, men fick tips i en annan tråd att sälja den ena och köpa mig en vävd sjal för framtida bruk. Tyckte själv att det lät väldigt smart!
Ska bara bestämma mig för vilken jag vill sälja, och ta reda på hur mkt man brukar sälja som för.

Ska tillägga att jag är av lite bredare modell (behöver då kanske en rätt lång för att kunna knyta lite olika) och att jag gärna vill ha en sval sjal (om det finns såna...) eftersom jag dessutom är rätt så varmblodig av mig.

Har nu beställt mig en Mei Tai, så en sån kommer jag oxå att äga inom några veckor!

Så, min sjalgarderob kommer alltså att innefatta:
1 Hugabub (när jag sålt den ena)
1 Mei Tai
och....? :? Vad tycker du och varför?!
Användarens profilbild
Av marlene
jag gillar amazonas carry sling, den är mjuk, tunn och gosig. Smaken är som baken men jag gillar tunna sjalar. Så högst upp på min lista finns bebina stjäntecken och amazonas carry sling. Och då vinner nog amazonas carry sling då den kostar vad halva bebinan kostar. Men man ska nog tänka på att bebinan är maskinvävd (tror jag) och carry slingen handväv. Generellt sett så är det nog bättre kvalite på bebina...
Användarens profilbild
Av Kotten
Vinter: stork
Sommar: gås
:D
Av Chessie
stork och gås, heter dom så? :)
Kan inte detta alls men har kikat runt lite men aldrig sett några som heter såhär nämligen...

Är gåsen tunnare än storken?
Användarens profilbild
Av Kotten
Chessie skrev:stork och gås, heter dom så? :)
Ja det är lite ornitologvarning över det...

Storken heter egentligen storchenweige (eller ngt sådant). Den är ganska tjock, men skön att ha på vintern, och det är mycket bra kvalitet. Jag tycker om den för att den är så lätt att knyta, gosig och fin.

Gåsen (gauzen) är en tunn sjal, som en blandning av trikå och vävd liksom. Jag tycker den är en kanonbra sommarsjal, och snygg, men om jag ska bära min 13 kilos kille långt (typ 45 min-1 timme), så väljer jag storken. Den avlastar så bra.

Kolla i lite olika fototrådar så hittar du snart en stork eller en gås.
Av Chessie
Haha!
Ja, underliga namn... :-)

Tack, ska kika in och se om jag hittar några bilder!
Bra att få höra lite om vad andra tycker om sjalarna innan man bestämmer sig.
Användarens profilbild
Av marlene
gåsen är väl inte vävd på samma sätt som stork, didymos, easycare, bebina, carrysling och en massa andra och avlastar därför inte lika bra
Användarens profilbild
Av Gullan
Av de jag provat har jag gillat Hoppediz bäst, dock är den ganska tjock så en varm sommardag är nog "gåsen" bättre :) Bäst vore det väl om du hittade en sjalträff och fick klämma lite, de är så olika och vi gillar helt klart olika sjalar allihop :)
Användarens profilbild
Av zandrama
Av de jag har är favvosarna gåsen och storken och vill du ha en sval sjal rekommenderar jag definitivt gåsen! Lättknuten, avlastar bra och funkar även på ryggen. Ella Roon avlastar ungefär lika bra på magen, men funkar inte särskilt bra på ryggen, och så föredrar jag sneda ändar, vilket Ellan saknar. Men den är ju fiiin förstås... :loving:
Användarens profilbild
Av Siena
1 easycare
2 hoppediz (jag gillar tjocka sjalar - de avlastar sååå bra)
3 Amazonas carrysling för sommarbruk. Inte amazonas antigua för den är inte diagonalvävd och den är handvävd (det är inte amazonas carryslingen) så den avlastar inte riktigt lika bra!
Av Chessie
Dessa lite tunnare sjalar som finns, som tex gåsen eller carry sling, kan man inte använda dom på vintern?

Jag vill ju gärna ha en sval sjal eftersom jag lätt blir så varm, nu har jag ju bara Hug-a-buben att jämföra med, och jag vet inte om den klassas som tunn eller tjock trikåsjal.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Om jag får lägga mig i lite här nu angående att du lätt blir varm. För det första så ÄR man varm i bröjan efter att man fött barn, det har ju med hormonerna att göra. Så du kommer inte att vara lika varm om ett par månader :wink: Sen är vävda sjalar inte lika varma som trikåsjal tycker jag, de vävda "andas" mer, man blir inte lika svettig.

När det gäller mina favvosjalar så tycker jag bäst om didymos (Lisa) men även stork och hoppediz :wink:
Av Chessie
Håller med, visst är man varm efter man har fött barn, det märkte jag med!
Dessvärre så är jag alltid varm! :?

Men men, vill ändå gärna höra vad ni andra tycker, kan man ha en av de tunnare sjalarna på vintern också?
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Chessie skrev:Håller med, visst är man varm efter man har fött barn, det märkte jag med!
Dessvärre så är jag alltid varm! :?

Men men, vill ändå gärna höra vad ni andra tycker, kan man ha en av de tunnare sjalarna på vintern också?
Ok :wink:

Visst kan man ha de tunnare sjalarna på vintern med, men fördelen med tjockare sjal är ju för det första att de avlastar betydligt bättre och för det andra blir det ju som ett ytterplagg för barnet. Har man en gås får man nog klä på barnet ytterkläder under :roll: Eller ja.. ha en bärjacka funkar ju också.
Användarens profilbild
Av Isanna
Den bästa vävda sjalen är en sjal som du trivs med i både färg och pris! Så upplever jag det. Alla sjalar jag har provat har varit klart godkända men man gillar vissa mer än andra helt enklelt. Min favorit är Didymos Lisa! Och Easycare Sol!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?