Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kristina
Ja, som rubriken anger alltså. Jag har fått en fråga av en tjej som har en släkting som är duktig på att väva (hur komplicerat blev inte det då? ;)) hur dom vävda sjalarna är tillverkade, så hennes släkting kan prova på att väva en sjal till tjejen.
Storkisar o.dyl. är väl vävda i tuskaft har jag för mig? Någon som vet vad som är lämpligast att väva med? Jag har noll koll om vävning så skratta inte åt mig.
Någon som vet exakt hur det går till eller i alla fall någorlunda som kan ge mig en beskrivning som jag kan vidarebefordra till tjejen?
Hoppas nån vet!
Av gocka
Nej de är vävda i kypert.

Vilken grovlek på garn vet jag tyvärr inte, men antingen lin eller bomull är nog att föredra iaf.
Användarens profilbild
Av Helena
Jenny på Ägirs hus, tror du inte att hon vet lite om sådant där? Visst väver hon en del tyger och så?
Användarens profilbild
Av Ingrid
Kristina skrev: Storkisar o.dyl. är väl vävda i tuskaft har jag för mig? Någon som vet vad som är lämpligast att väva med? Jag har noll koll om vävning
Hej Kristina!
Jag har också noll koll på vävning, men har fått klart för mig att Storchenwiege är vävt i något som kallas korskypert om jag inte tar fel. Det är visst det som gör den så extra smidig och följsam. Det är väl kypert på båda ledderna så att säga, om jag har fattat saken rätt. (Jag har fått för mig att kypert är det här att trådarna liksom går i omlott, vilket gör att det blir lite mer töjbart.)
De enfärgade Storchenwiege har ett mönster som lär kallas "gåsöga", kanske är det någon specialvariant på korskypert?
Kul att väva en egen sjal! Det skulle vara häftigt tycker jag! Du får berätta hur det går sedan!

Hälsningar
Ingrid
www.babydesign.se
Användarens profilbild
Av tinaw
Både kypert och korskypert kan man hitta i vanliga vävböcker, låna tex på biblioteket. Båda används till sjalar. Tuskaft är det i tex ellaroo etc, men då är den ganska glest vävd, vet inte om man kan göra det själv.

Jag kan det i teorin *skratt* men har suttit vid en vävstol max 3 timmar i mitt liv...
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Kristina: vet du om det blev nån sjal?
Användarens profilbild
Av Kristina
Sockertopp skrev:Kristina: vet du om det blev nån sjal?
Oj, bra fråga... Jag mindes inte ens den här tråden..
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?