Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av solanna
Jag har precis knutit på mig min nya Easy på 4,7 m för första gången. Jag valde knytningen som heter OmslutetKryss och får knuten bak. Helst skulle jag dock ha velat få den fram och tyget räcker nästan nästan till det. Men nästan gör ju ingen framknut...

Jag är 163 cm lång och inte särskilt omfångsrik så jag trodde att 4,7 m skulle räcka till knut fram. Kan jag hoppas på att sjalen töjer sig lite med användning, blir lättare att dra åt när den bli lite halare eller är det bara att gilla läget? Tids nog vänjer jag mig väl vid knut bak, men när man sitter ned (som nu) så är det ju jobbigt att få knuten i ryggen.

Vad säger ni sjalexperter? Borde jag försöka skaffa mig en 5,2 m sjal istället, eller borde jag byta knytning? Eller har ni andra uppmuntrande ord och tips att ge?

Mvh,
Susanne
Av Aelia
Hmm, konstigt. Du är ju smal :wink: Jag har ju en 4,2 och har knytet på ryggen, men jag ville ha det så, så konsitgt att inte den räcker. Inga tips från mig, tyvärr, men är du säker på att den är 4,7 och inte 4,2?
Användarens profilbild
Av solanna
Ja, det står åtminstone 4,7 m på den lilla lappen som sitter fastsydd på sjalen. Jag kan ju mäta den sen för säkerhets skull så vet jag precis hur lång den är. Men det går nog bra med ryggknyt också, eller så får jag ta det som en morot för att försöka gå ned de där sista 5 kilona efter graviditeten... ;-)

Just nu sover i alla fall Dante som en stock i sjalen, så av honom fick den gott betyg...

Mvh,
Susanne
Användarens profilbild
Av mammahappy
Ett tips annars är att inte börja knyta på mitten av sjalen.
Utan se till så att ena änden är lite längre än den andra.
Då får du knuten i sidan istället för där bak :lol:
Användarens profilbild
Av annalys
Jag är 170 och rätt smal, men jag köpte en 5,2 för att kunna ha knuten fram, och tycker den är alldeles lagom till det. Lite töjer den sig väl, men vill du ha knuten fram tror jag nästan det krävs 5,2m Easy, iallafall jag vill ha lite ändar att knyta med också.

Sedan ska jag säga att lagom till jag kom underfund med detta (jag hade en Didy storlek 6 innan som inte räckte till knuten fram), och köpte min lagom långa Easy, så var David sådär 10 månader, och vi har inte burit jättemycket i omslutet X efter det. Jag har kvar min gose-Easy ändå, det kanske kommer fler sjalbarn såsmåningom, och det händer att vi tar Easyn.

Men till ryggknyt är min förstås jättelång, jag har provat men fick hur mycket sjal över som helst. Kan tänkas att din är en aning lång också. Däremot kan jag tipsa om dubbelt-X (har glömt hur gammal Dante är, kanske inget för riktiga pyttebebisar), den blir ju lite som omslut-X fast bakfram. Väldigt skön tycker jag, och jag har knutit den en hel del i sommar med min 4,1 m Hoppediz som är lagom till ryggknyt och räcker fint till dubbelt X.

En del knyter i sidan också, man får börja lite assymetriskt då, men för mig skulle det inte vara något problem för sjalarna halkar alltid på sned ändå :D
Användarens profilbild
Av Sinomamma
Måste ta upp den här tråden igen eftersom jag tycker att min likadana sjal är för lång! När du sgraslund gör omslutet kryss drar du då runt ändarna en extra gång runt ryggen och fram? Det gjorde jag först eftersom det var så långa ändar och det räckte nästan till att göra dubbelknut. Nu knyter jag istället fram direkt eftersom jag tyckte det blev obehagligt med det extra tyget bak. (förstår man hur jag menar?)
Användarens profilbild
Av solanna
Hm Sinomamma, jag är inte säker på att jag förstår hur du menar. Men jag förklarar hur jag knyter och så får du säga om du får svar på din fråga :-)
Annars får vi ses snart på någon sjalträff och visa varandra i verkligheten!

Jag bär ju alltid fram på magen i den knytning som jag tror heter Omslutet kryss. Jag börjar med att göra ett smokingbälte på magen av sjalen och drar sedan upp ändarna i kors på ryggen och ned över axlarna fram. Sedan stoppar jag in Dante innanför smokingbältet och försöker dra åt tyget så gott det går (svårt att få tillräckligt spänt tycker jag). Sedan drar jag ändarna i ett kryss utanpå smokingbältet med Dante i och ned under hans ben på varje sida. Sedan drar jag ändarna bak och knyter på ryggen och får då ca 20-30 cm långa tåtar. Har jag fått en väldigt bra åtdragning av sjalen kan jag i det läget korsa ändarna bak och dra fram dem igen och knyta en knapp knut fram, men den känns inte så säker och stadig.

Hoppas att du har förstått...

Mvh,
Susanne

P.S. Jag vet att det är kutym att kalla varandra för sina nick på den här sajten, men eftersom jag är rätt missnöjd med mitt nick (men inte kan ändra) så får du gärna säga Susanne istället. D.S.
Användarens profilbild
Av diddeldi
sgraslund skrev: P.S. Jag vet att det är kutym att kalla varandra för sina nick på den här sajten, men eftersom jag är rätt missnöjd med mitt nick (men inte kan ändra) så får du gärna säga Susanne istället. D.S.
pm:a april så fixar hon namnbyte åt dig 8)
Användarens profilbild
Av mian
Susanne - har du mätt sjalen? Jag har inte sett dig i verkligheten, men du ser rätt smal ut på bild :D Min Björn är en 4,2:a, dock runt 4,5 meter i verkligheten och jag kan knyta omslutet X med knuten fram, visserligen med ändarna, men ändå. Det låter nästan som att din sjal är lite för kort?
Användarens profilbild
Av Måsen
mian skrev:Susanne - har du mätt sjalen? Jag har inte sett dig i verkligheten, men du ser rätt smal ut på bild :D Min Björn är en 4,2:a, dock runt 4,5 meter i verkligheten och jag kan knyta omslutet X med knuten fram, visserligen med ändarna, men ändå. Det låter nästan som att din sjal är lite för kort?
Easyn har ju inte snedskurna ändar, så det kanske är svårare att knyta om man har knappt med tyg? :roll:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag är likadan! Trots att jag inte är så stor (161 cm lång, stl 36) är 4,7 precis på gränsen till för kort för att få knuten på magen. Jag kunde knyta en enkelknut men sen var jag tvungen att knyta på hörnen för att få den dubbel. Min sjal var dessutom längre än den skulle, närmare 5 m...
Vissa drar mer sjal än andra av någon outgrunderlig anledning :hmm:

Hur som helst. Jag sålde 4,7:an och köpte en 5,2:a och jag är mycket nöjd. Eller eg är den för lång eftersom jag mest bär på ryggen :D
Användarens profilbild
Av Sinomamma
Susanne: Jag förstår precis hur du menar! Det jag beskrev var omslutet kryss på ryggen så jag förstår att det inte var lätt för dig att veta hur jag menade. Hur blir det för dig (och alla andra) när du gör ryggknyt då?
Användarens profilbild
Av Buscilla
Jag tycker att det låter lustigt att du inte lyckas få knuten fram på en 4,7 sjal :hmm:. Jag är väl ungefär lika stor/liten (?) som du i omfång och längd och min Easy 4,7 räcker perfa till att få knuten fram. Min spontana tanke är, om sjalen verkligen är 4,7 efter mätning, att du kanske inte drar åt sjalen tillräckligt och att Dante hänger lite för mycket.

Mitt tips är att du:
1. viker sjalen på mitten på längden. Då blir sjalen, enligt mitt tycke, lättare att manövrera.
2. sätt på dig den dubbelvikta sjalen som "vanligt".
3. när du ska sätta ner Dante i smokingbältet så särar du på tyget precis där. Dvs smokingbältet skall vikas upp och bli sin fulla bredd. Resten av sjalen är fortfarande vikt.
4. korsa ändarna fram på magen över smokingbältet precis som vanligt, fortfarande vikt.
5. dra åt tyget hårt. Börja med ena änden och dra med små, korta men bestämda ryck. Sedan tar du den andra änden och gör likadant. Nu ska Dante sitta tight och hårt.
5. på ryggen gör du en "halv" knut och drar sedan ändarna fram och gör antingen en "halv" knut, en hel knut eller så stoppar du in ändarna under rumpan/sjalen. Att stoppa in ändarna under rumpan håller, jag lovar och så slipper man de hängande ändarna eller den klumpiga knuten. Easyn är inte så glatt i tyget och glider inte ut. Smidigt och lätt! Det var Looma-Marika som lärde mig denna knytning och jag är henne evigt tacksam. Sedan denna dag går omslutandet som på räls :-D

Åhhhh...om jag ändå inte var tvungen att sitta här på jobbet. Annars hade jag rusat till din undsättning, som en riddare på vit häst eller en Bild, och demonstrerat i verkligheten.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av solanna
diddeldi skrev:pm:a april så fixar hon namnbyte åt dig 8)
Tack, då ska jag göra det. Återkommer under annat namn senare... :-)

Mvh,
Susanne
Användarens profilbild
Av solanna
mian skrev:Susanne - har du mätt sjalen? Jag har inte sett dig i verkligheten, men du ser rätt smal ut på bild :D Min Björn är en 4,2:a, dock runt 4,5 meter i verkligheten och jag kan knyta omslutet X med knuten fram, visserligen med ändarna, men ändå. Det låter nästan som att din sjal är lite för kort?
Ja, jag mätte den förut och den är faktiskt närmare 4,9 m i verkligheten. Men jag tror att det är de raka ändarna som gör att det är svårt att knyta om man inte har rätt mycket över, plus att jag nog inte lyckas dra åt tillräckligt hårt.

Sedan är jag väl inte jätteliten, förvisso bara 164 cm lång och vanligtvis 38 i kläder, men nu när jag helammar drar jag ju lätt en D-kupa och det spelar säkert in också. Men tack för ditt inlägg!

Mvh,
Susanne
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?