Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jembe
Egentligen borde jag väl ställa frågan på något syforum men allvetande sjalbarn brukar funka :wink:

Jag vill ha en ny symaskin och kan tänka mig lägga några tusenlappar (kanske ca. 5000 beroende på vad man får för det också, ska få pengar som bidrag för symaskin). Jag behöver såklart det vanliga + bra elastiska sömmar. Tänker att det kanske bättre att satsa på kvalité än tusen olika sömmar man ändå inte använder och den måste hålla på sikt för jag lär inte ha råd med en ny snart igen. Jag vill kunna sy smidigt i jerseytyg och andra elastiska tyger och det går inte alls med min vanliga jag har nu.

Jag har också funderat på en overlock men vad kan man egentligen sy med overlock? De verkar rätt dyra i inköp och tråd blir dyrt om man vill ha olika färger.

Har ni några tips?
Av Mery
Och jag undrar också ungefär samma sak :)

Jag var inne lite på overlock först, det verkar jättebra för att sy i elastiska tyger, men som jag förstår det kan man mest använda den till att sy ihop saker och inte till att fålla och sy kantband, utan då behöver man någon annan maskin ändå. Så då vill jag hellre satsa på en bra maskin som kan både sy vanlig raksöm och elastiska sömmar och fålla osv.

Det kändes verkligen som en djungel först men nu har jag kanske hittat en jag vill ha. Jag läste på någon syblogg om någon som hade köpt en Pfaff Select 3.0, och då kommenterade en annan sybloggare (vars blogg jag brukar följa) att hon hade en likadan och var jättenöjd. Så då kollade jag lite recensioner (på sysidan.se och patternreview.com) och de allra flesta verkar väldigt nöjda med den maskinen. Den verkar vara ungefär som du skriver; har både vanliga och elastiska sömmar men inte tusen olika, och verkar hålla bra i längden. En stor fördel jämfört med min nuvarande, ganska enkla, maskin är att den tydligen också ska klara av att sy genom ganska många tyglager eller tjocka tyger. Priset är säkert olika på olika ställen; jag har bl.a. kikat på symaskinsexperten.se och där kostar version 3.2 (vet inte vad som skiljer från 3.0) 5665 kr, så kanske lite över din budget men det finns ett par lägre versioner också som förmodligen är ganska lika och som är lite billigare.

Jag har inte bestämt mig helt än dock, så jag läser gärna fler åsikter om denna eller andra maskiner! :)
Användarens profilbild
Av Anna
Har du en maskin som klarar bacis sömnad gärna syr hyggligt med tvillingnål så tycker jag overlocken för elastiskt är ett jättebra komplement. Jag älskar min overlock, men jag syr nästan bara trikåtiger. Men man måste ha en annan också för att fålla och sy kantband och så.
Användarens profilbild
Av jembe
Nä min maskin syr inte som jag vill och den är 10 år gammal. Har försökt mig på tvillingnål men hur jag än försöker justera trådspänningen blir det inte bra. Så köper jag overloci behöver jag vanlig oxå. Funderar på att eventuellt satsa på bra vanlig maskin och så kan jag eventuellt komplettera med overlock senare. Vissa maskiner verkar ju ha program specifikt för tvillingnål. Klara flera tyglager är det måste och som sagt elastiska tyger.
Användarens profilbild
Av Thymus
Du kanske borde satsa på en bra begagnad. Jag köpte en ny i den prisklassen (husqvaran emerald 118) för några år sedan och jag är inte särskilt imponerad av vad jag fick. De elastiska sömmarna är kassa tyvärr, och att sy med tvillingnål blir inte heller bra, de sömmarna spricker på en gång. Men den syr iofs bra i vävda tyger. Skulle jag fått välja om hade jag lagt pengarna på en äldre kvalitetsmaskin, och satsat på en overlock för de elastiska sömmarna.
Användarens profilbild
Av jembe
Ja begagnad kanske hade varit något fast jag tycker symaskiner begagnat känns lite läskigt med hur den funkar, möjlighet att klaga, garantier etc fast jag kanske får tänka om :hmm:
Av majo0322
Jag köpte en Janome Easy Jeans på syfestivalen förra året. Den kan ungefär det du beskriver. Den är inte allra bäst på att sy i trikå, men den _kan_ sy i trikå (och då slipper jag släpa fram overlocken). Den hanterar också tunna tyger alldeles utmärkt. Jag tror att jag betalade knappt 4000.
Användarens profilbild
Av mimpen
Du hade kunnat få köpa min overlock eftersom jag slutat sy (eller nej, inte riktigt, men det jag syr är mer lappteknik och då behövs ju ingen OL liksom...). Den är i nyskick, om än köpt för ett par år sedan. Jag har bara bytt tråd en gång :Hahaa: Men frakten kanske blir för bökig att det inte är lönt.
Användarens profilbild
Av Fryle
jembe skrev:Ja begagnad kanske hade varit något fast jag tycker symaskiner begagnat känns lite läskigt med hur den funkar, möjlighet att klaga, garantier etc fast jag kanske får tänka om :hmm:
Många symaskinsaffärer säljer nyservade begagnade maskiner med viss garanti.
Användarens profilbild
Av kronärtskocka
jembe skrev:Ja begagnad kanske hade varit något fast jag tycker symaskiner begagnat känns lite läskigt med hur den funkar, möjlighet att klaga, garantier etc fast jag kanske får tänka om :hmm:
Jag har köpt en begagnad maskin i somras hos symaskinsagenturen i Gbg http://www.symaskinsagenturen.se/ de har 1 års garanti vid köp av begagnat och du får byta in den för samma summa inom ett år om du ångrar ditt köp och hellre vill köpa en annan modell ny eller beg. ( Jag köpte en begagnad vanlig Bernina, men då har jag en OL hemma redan. Hade jag letat ny verkar Janome Easy Jeans vara en som många är nöjda med.)
Användarens profilbild
Av jembe
Kilar vidare till symaskinsagenturen...

Mimpen - vad är det för OL du har och vad hade du tänkt för den? Har hittat en OL som säljs i Sverige men är billigare om man beställer från England och som många verkar nöjda med. Jag behöver dock en vanlig också och då blir det lätt för mycket pengar.
Användarens profilbild
Av Thymus
Många är nöjda med de ganska gamla symaskinerna t.ex. gamla Husqvarna. Det kan ju hända att de behöver servas, men sedan har man en maskin som går och går. HUsqvarna 2000 är en äldre maskin som brukar få gott omdömde. På sysidan.se finns recensioner av maskiner.
Användarens profilbild
Av SCSI
Husqvarna2000 är toppen - nu minns jag inte årsmodell men de äldre är att föredra då fler delar är i plast på de nyare... Janome är maskiner som brukar få goda omdömen. Själv har jag en emerald 1800 vars automatiska nålträdare är det enda jag verkligen kan säga nåt positivt om... :roll:
Användarens profilbild
Av Thymus
SCSI skrev:Husqvarna2000 är toppen - nu minns jag inte årsmodell men de äldre är att föredra då fler delar är i plast på de nyare... Janome är maskiner som brukar få goda omdömen. Själv har jag en emerald 1800 vars automatiska nålträdare är det enda jag verkligen kan säga nåt positivt om... :roll:
Och nålträdaren på min emerald har gått sönder, så där försvann den finessen liksom... :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?