Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Sussi med Maja
Jag har fått för mig att jag vill ha något snyggt tyg på köksväggen, från golv till tak, ca 70-80 cm brett. Men hur sätter man upp det på enklaste och snyggaste sätt?
Användarens profilbild
Av funshine
Funderade på att nåla fast det först men det funkade inte jättebra. köpte därför såna där fina häftstift som man har när man klär om stolar. Men på homestyling igår använde de en häftapparat och döljde sedan kanterna med list. De hade dessutom vadd under tyget. Tittade inte så noga så jag förstod aldrig vad den skulle vara bra för.
Användarens profilbild
Av Kotten
Jag har sytt små kanaler uppe och nere på mina väggtyg, och sen trätt i pinnar som tyngd, det gör att tyget hänger utan att knasa sig någonstans. Om du inte har pinnar så kan du ju ta gardinstänger, avdankade moppskaft etc.

Vad är det för snyggt tyg du har hittat?
Av Sussi med Maja
Kotten skrev:Jag har sytt små kanaler uppe och nere på mina väggtyg, och sen trätt i pinnar som tyngd, det gör att tyget hänger utan att knasa sig någonstans. Om du inte har pinnar så kan du ju ta gardinstänger, avdankade moppskaft etc.

Vad är det för snyggt tyg du har hittat?
Hur fäster du pinnarna sen då? Jag funderade på om man kan ta typ lite grövre blompinnar eller nåt. Jag har inte hittat något tyg än. Var på Ikea igår men det var inget som jag föll för sådär... Ska leta vidare i morgon, kanske hittar något på loppisen jag ska på :)
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag har en tygfond i vardagsrummet.
Jag trädde en bambupinne genom kanalen, sen har jag skruvat upp små mässingkrokar på väggen som hakat upp pinnen på.
Användarens profilbild
Av Kotten
[quote="Sussi med Maja"]Hur fäster du pinnarna sen då? [quote]

Vi har budit några varv med sytråd runt ändarna på uppe-pinnen, sen har vi hängt varje sytrådsögla i en liten spik/krok.

Man kan ju också låta pinnen vila direkt på en liten spik, det finns ju vita småspikar som inte skulle synas så mycket i ditt kök.

Sen finns ju såklart klassikern att dra ett band genom den övre kanalen, knyta ihop det och hänga det på en krok. Då syns ju upphängningen mer men å andra sidan blir det lite bonad-känsla över det.

De har ett fint grönt tyg med blad på, på IKEA, annars önskar jag dig god loppislycka imorgon!
Av Sussi med Maja
Kotten skrev:De har ett fint grönt tyg med blad på, på IKEA, annars önskar jag dig god loppislycka imorgon!
Åh, det måste jag ha missat, vill helst ha något i grönt! Ska kolla om det finns med på hemsidan!, tack för tipset!
Av Sussi med Maja
Knyttet & K skrev:Jag har en tygfond i vardagsrummet.
Jag trädde en bambupinne genom kanalen, sen har jag skruvat upp små mässingkrokar på väggen som hakat upp pinnen på.
Så kan man ju göra! Fast vi har betongvägg där tyget ska sitta hmmm.... Och ingen borrmaskin.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Lite genomskinlig fiskelina kring pinnändarna och fästa med spikar/krokar i taklisten (fast ni kanske inte har någon sådan heller :? )
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Om man syr ett par öglor nedanför pinnen på baksidan av tyget. Och sen såna där plastkrokar som man spikar fast med 4 nubb i betongen. Tänkte att öglorna skulle sitta så långt ned att krokarna döljs av övre delen av bonaden.
Av Sussi med Maja
Några taklister har vi inte heller... Ditt andra tips var ju smart, frågan är bara om själva pinnen "tippar framåt".
Av Sussi med Maja
Kotten skrev:De har ett fint grönt tyg med blad på, på IKEA, annars önskar jag dig god loppislycka imorgon!
Var det detta tyg du menade? Det här var i alla fall jättesnyggt, och skulle nog passa bra i mitt kök! :) Och en borrmaskin kan vi nog låna av någon kompis!

Bild
Användarens profilbild
Av Kotten
Det var precis det tyget jag menade! Jag har satt det på en ful dörr och det blev jättesnyggt. Kul att du gillade det.
Användarens profilbild
Av Maja & barnen
Sussi med Maja skrev: Bild
Det där tyget, fast rött, tjänstgör som köksgardin hemma hos oss! Hur fint som helst. Och jag är heeeelt opartisk. :floet2:
Av belinda
det där gröna blad tyget har jag uppsatt i vardagsrummet. det är väldans fint faktsikt! :wink:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?