Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av CAKirre
Jag ska till och sy mig en "petticoat" till en balklänning och funderar på att sy den i tyll i stil med denna
Bild
Hon har använt Krinolin, men det är ingenting jag hittar någonstans, jag funderar på att använda tyll.
Stoff och stil har ju ett par olika typer av tyll och när jag skickade dem en fråga så rekommenderade de deras tyll och inte den mjuka tyllen. Någon som har koll på deras tyll, är den väldigt hård? Blir den obekväm att sitta på? Är den mjuka tyllen för mjuk för att få någon stadga i?

Har även sett att skapamer.se har två sorters tyll, varav den ena går stärkelsen ur vid tvätt. Kan den vara ett alternativ tro? Att om jag tycker den är för hård och river så sköljer jag bara upp den? (och får då naturligtvis stärka om den om den blir för slak.)
Hur skulle ni ha gjort?

Jag funderade även om att göra en underkjol med ringar, men när jag hört mig för så ska underkjolar tyll vara skönare att föra sig i.
Av Sofie
Ett alternativ är att prova en färdigsydd underkjol för att klämma på tyget och känna hur det rivs. Casablanca på N:a smedjegatan säljer Emmy design, de kanske har nån av underkjolarna inne?

Bild
Av Sofie
Annat att tänka på är hur mycket vidd du vill ha och hur tungt tyget i klänningen är.
Av Sofie
Om du vill ha en stor, lite stel, vidd eller har ett väldigt tungt modetyg så behöver du nog den stela tyllen, men då kan du sy en underkjol inuti i ett skönare tyg.

Den mjuka tyllen kan man visst få stor vidd i om man tar en stor mängd, rynkar väldigt mycket. Men den har svårare att hlla upp ett tungt tyg.
Många bra tankar! Tyget jag kommer ha till kjoldelen blir troligast organza, jag kommer nämligen att göra om en klänning jag sytt tidigare, då den blev lite kort. Min tanke är att lyfta den befintliga kjolen ungefär så här
Bild
Kanske inte lyfta så mycket, men ni förstår nog tanken. Eftersom jag inte nog inte får tag i exakt samma tyg/färg och jag bara har några remsor kvar så är jag på jakt efter en organza, eller chiffong som kan matcha. Vidden på klänningen är nog ungefär den samma som på bilden också, men jag har använt den utan underkjol tidigare.
Jag har sökt mycket på hur mycket vidd man kan tänkas räkna med för en tyllunderkjol till balklänning, men de flesta beskrivningar m.m verkar gälla knälånga kjolar som max. Alternativt att göra en med ringar, men det vill jag inte.
Samtidigt så vill jag inte ha så mycket rynkad tyll under klänningen att mina ben inte ryms. ;)
Jag behöver inte vara jättepuffig, utan huvudsaken är att organzan inte bara hänger rakt ner, eftersom den kommer tyngas av att orginaltyget kommer att fästa upp en del i den.
Jag har aldrig jobbat med tyll, så jag känner mig lite vilsen. Jag har i alla fall tänkt sko fållen och sömsmånerna så att jag inte fastnar/sticker mig på dem. Ett alternativ jag funderat på är om jag skulle sy fast tyllen i klänningens befintliga underkjol och därmed slippa funderingar på att göra ytterligare en underkjol under tyllen. Vet dock inte om detta blir för meckigt, eller inte. Samtidigt, gör jag så, så är det kanske enklare att fästa upp orginaltyget på ett snyggt sätt. :hmm:

Som ni kanske förstår så har jag vänt ut och in på detta i ett par dagar. Låser mig vid sådana här funderingar och kan inte släppa det förrän det är klart.

Men, om jag nu förstått er rätt så är den kraftigare tyllen helt okej och den blir lite mjukare efter tvätt?
Ett alternativ jag funderat på är om jag skulle sy fast tyllen i klänningens befintliga underkjol och därmed slippa funderingar på att göra ytterligare en underkjol under tyllen. Vet dock inte om detta blir för meckigt, eller inte. Samtidigt, gör jag så, så är det kanske enklare att fästa upp orginaltyget på ett snyggt sätt. :hmm:
Orginaltyget är polyestertaft och inte så tungt, men inte heller lika lätt som chiffong...
Tror ni att det är ett bättre alternativ att göra som jag funderat på ovan än att göra en enskild tyllkjol/petticoat? Har även, efter lite tjat från sambon kollat runt på nätet efter färdiga underkjolar och hittat ett par som ligger i hyfsad prisklass, frågan är om man ska satsa på en sån, eller hur jag ska göra...
Väntar på ett organzatygprov från AG:s tyger som jag beställt och hoppas kommer imorgon, efter det får jag se om det ens är ett alternativ att sy fast tyll på utsidan av foderkjolen (vill ju inte att den ska synas och sedan vet jag inte om organzan passar i färg.)
:Hahaa: Jag gör det aldrig lätt för mig.
Hade egentligen tänkt sy mig en ny klänningen, men tyget jag bestämt mig för fanns det inte tillräckligt av, så istället för att köra igång med ångesten med att hitta nytt "rätt tyg", så... ;)
Sofie, jag har inte hunnit vara inne på butiken du tipsade om, men ska försöka kolla dem i veckan.
Hmm... Har just hittat vad som verkar vara samma tyg som det jag använt för att sy klänningen, på nätet. Inte samma färgbad, men det gör nog inte så mycket då det är ett skimrande/tvåfärgat tyg. Om inte organzan verkar passa så kommer jag nog att testa att köpa det som likadant ut som orginaltyget.
Men en tyll kjol att ha till är ju inte fel ändå. ;)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?