Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av LillaGrodan
Hej!

Jag tillhör de mer eller mindre sy-inkompetenta. Raka gardinlängder är vad jag presterar på ett ungefär. Jag undrar ändå om någon har något tips eller tror att det skulle vara möjligt att fixa ett eget huvudstöd till en bärsele? Jag har en mycket älskad Oh snap som tyvärr inte har huvudstöd. Bära sovande barn på ryggen fungerar därför inget vidare.
Användarens profilbild
Av camsch
Går det att sy längs med överkanten vid barnets huvud? Har googlat och den ser vadderad ut, är den det?
För om det går att sy längs kanten skulle det bara kunna gå att sy på en rektangular bit (dubbel, ihopsydd på 3 sidor och sen vänd ut och in) med snören/snoddar i hörnen som man kan knyta i axelbanden eller i bröstremmen. Lite längre snören är att föredra. Det var så huvudstödet såg ut på min hemmasydda sele.
Hittade en bild på min sele så kanske det blir tydligare hur jag menar...
Bild
Av LillaGrodan
Tack för tips! Nej, det borde rimligtvis inte vara omöjligt. Ja, selen är vadderad upptill. Det gör den väldigt stadig och bra i ryggen för äldre barn, men jag använde den inte så mycket som jag egentligen skulle ha velat med förra barnet.....inte förrän han passerat två år och inte sov middag längre (sov nästan alltid sin dagsvila på ryggen när vi var ute). Funderar på om man skulle kunna sätta dit ett par tryckknappar istället så att man inte alltid måste ha den där och/eller om det är klurigt att sy fast den i vadderingen. Det är ju liksom ingen "bärande" del så behöver ju inte sitta sådär bergfast.....
Användarens profilbild
Av SCSI
Tryckknappar var min första tanke oxå! Är det väldigt tjockt och bängligt går det att ta selen (och huvudstödet såklart) till en sadelmakare eller liknande som har bättre verktyg för att slå i dem. Brukar inte kosta mkt. Då skulle man kunna sätta tryckknappar i remmarna på stödet och axelbanden oxå, om man inte vill ha knyt-anordning?
Själva huvudstödet är ju inte svårt. En fyrkant med lite resår på två sidor och ett par remmar. Häpp!
Användarens profilbild
Av emindy
Jag såg och tog till mig en rätt smart lösning en gång och det är som ett tunt bälte/halsduk med lite vaddering som man har i fickan och när barnet somnat tar man den bakom barnets huvud som ett stöd. Då behöver man inte sy fast något.
Användarens profilbild
Av emindy
Jag såg och tog till mig en rätt smart lösning en gång och det är som ett tunt bälte/halsduk med lite vaddering som man har i fickan och när barnet somnat tar man den bakom barnets huvud som ett stöd. Då behöver man inte sy fast något.
Av LillaGrodan
emindy skrev:Jag såg och tog till mig en rätt smart lösning en gång och det är som ett tunt bälte/halsduk med lite vaddering som man har i fickan och när barnet somnat tar man den bakom barnets huvud som ett stöd. Då behöver man inte sy fast något.
Ja, det var ju lite smart :D . Borde ju fungera när man sjalar också. Knyter man fast ändarna på något sätt då eller räcker det att knyta det runt sin egen hals.....eller får man strypningskänslor då :Hahaa: . Förstår principen, men har lite svårt att se det framför mig mer exakt :hmm: . Du har inte någon bild?
Användarens profilbild
Av Droppen
LillaGrodan skrev:
emindy skrev:Jag såg och tog till mig en rätt smart lösning en gång och det är som ett tunt bälte/halsduk med lite vaddering som man har i fickan och när barnet somnat tar man den bakom barnets huvud som ett stöd. Då behöver man inte sy fast något.
Ja, det var ju lite smart :D . Borde ju fungera när man sjalar också. Knyter man fast ändarna på något sätt då eller räcker det att knyta det runt sin egen hals.....eller får man strypningskänslor då :Hahaa: . Förstår principen, men har lite svårt att se det framför mig mer exakt :hmm: . Du har inte någon bild?
En halsduk eller tunn sjal som du ser till håller huvudet och drar ena änden under ena armen och andra änden över andra axeln.
Användarens profilbild
Av kapdurk
Droppen skrev:En halsduk eller tunn sjal som du ser till håller huvudet och drar ena änden under ena armen och andra änden över andra axeln.
Vilken bra ide. Tack alla som tipsat. :vågen: :app:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?