Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag håller på att kämpa med ryggknytningar.
Xomslutet blir jag galen på, men det finns ändå hopp om att det ska bli acceptabelt till slut. För att få det riktigt bra måste jag nog gå på sjalträff. :mrgreen:

Jag kämpar även med ryggsäck. Det går ganska bra, men jag har ett problem. Jag lyckas inte få smokingbältet att gå hela vägen till knävecken. Övre kanten hamnar vid armhålorna på barnet och det är ju bra. Den nedre kanten når bara precis så långt att det täcker baken. Jag skulle vilja ha kanten i knävecken, tror jag i alla fall. :mitvit: Sjalbredden räcker för det ligger en "korv" av tyg i övre kanten uppe vid armhålorna. Hur ska man göra? :?:

Jag klarar inte av att packa in barnet i ett litet paket och slänga upp hela paketet med spänd sjal på ryggen. Vad jag gör är att jag lägger sjalen över barnets rygg och lyfter barn + sjal enligt denna instruktion. Det är här någonstans det går snett. Jag knyter en knut fram på mitt bröst och sedan har tyget åkt upp från knävecken. Hur ska jag göra för att kanten ska stanna i knävecken? Det är svårt (omöjligt :?: ) att rätta till när jag har knutit en knut fram. Även om jag inte knyter en knut fram så blir det lika tokigt.

Jag antar att jag behöver justera innan jag knyter, men eftersom jag har en krånglig en på ryggen när jag knyter så vet jag inte riktigt hur jag ska bära mig åt. :hmm: Jag har tyvärr inte tre eller fyra armar, vilket skulle behövas.

Snälla experter på SjalBarn, kom med några tips! :help:
Användarens profilbild
Av Totte
Jag bär uteslutande i ryggsäck. Jag fick fundera lite innan jag kom hur jag gör... :oops:

Jag klarar inte av att göra svinget du använder dig av, har för lite rörelseförmåga i mina axlar för att kunna föra upp tyget över ryggen. Eller förstår jag det rätt att du också håller sjalen runt barnet när du svingar? För det gick bara INTE, hittade aldrig rätt ände att dra fram över respektive axel. Sen har jag den senaste tiden kommit fram till att jag gillar tibetanavslut bättre än knut. Här är en liten beskrivning på mina övningsförsök (baserade på diverse knytinfo på nätet och knytinstr. fr. Didymos):

Prövade att sätta Natte på sjalen, på en stol, och själv gå ner på knä framför och ta sjalen över vardera axeln. När jag sedan rest mig och dragit upp honom mot ryggen kniper jag sjalen mellan knäna medan jag noga drar ut tyget i knävecken och 'humpar' ner honom i en "säck". Sen gör jag en vanlig ryggsäck med tibetan avslut. Knipet mellan knäna håller honom någorlunda i schack, samtidigt som det ger utrymmet för justering.

Eftersom stol inte alltid finns tillgängligt har jag så sakteliga lärt mig svinget med sjalen runt honom. Mitt knep där är att göra en variant av svinget som du gör. Jag paketerar honom, och har då sjalen buntad i högra handen framför hans bröstkorg, tar tag i hans vänstra överarm med min vänstra hand (nu börjar det bli invecklat :roll: ) och lyfter en liten bit, lagom för att han ska hamna uppe på min vänstra arm. Den är jag stark i och kan lyfta/skjuta upp honom mot axeln. Byter hand som håller sjalen, och drar honom till rätta på ryggen med hjälp av taget om sjalen och min fria högerhand. Sedan för jag ena sjaländan över huvudet=en över varje axel, kniper sjalen mellan knäna och gör justeringen av smokingbältet.

Gick detta alls att förstå?! :hide: eller blir det mest en sån här reaktion efter en genomläsning...:rofl:
/Totte
Användarens profilbild
Av Anso
Jag justerar tyget i knävecket och drar upp tyget över hennes rygg innan jag knyter knuten fram på bröstet. Sedan när jag har knutit så kan man kontrollera lite till.
En del barn gillar inte om man står för mycket framåtböjd eller har ryggen rundad, de spjärnar emot med händerna. Prova att hålla ryggen så platt/rak som möjligt och att inte luta för mycket framåt.
Användarens profilbild
Av Alven
Jag tycker faktiskt att det är väldigt svårt att få till en bra ryggsäck med det sättet att få upp barnet... Jag svingar när jag ska knyta ryggsäck och gör på ditt sätt när jag ska knyta omslutet... (Utom med Ida, henne svingar jag alltid).
Av FiaLisa
Bra med lite nya tips. Tack! :vågen: Jag ska kämpa vidare. Det måste ju gå till slut.
Användarens profilbild
Av annalys
I början när jag knöt rygg satte jag barnet på en säng eller så, så det kan vara något att testa.

Numera lägger jag sjalen på barnets axlar, så den hänger ner. Sedan svingar jag barn och sjal och allt (men jag gör alltså ingen "påse"). För mig åker då sjalen ner lite grann från barnets axlar, men blir kvar under rumpan. Jag knyter ryggsäck, det blir då lagom löst kring Davids rygg (han vill absolut inte ha armarna innanför).

Däremot får jag inte till omslutet ryggX, då åker "smokingbältet" ner och hamnar kring barnets midja. Och jag är inte vig nog och barnet har inte tålamod nog för att jag ska kunna rätta till det. Försökte med stora killen igårkväll, han satt rätt bra men kom långt ner. (Han däremot vill ha armarna "i skalet" som han säger :D )
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Nu har jag ett (oftast) väldigt samarbetsvilligt barn, så det här är hur jag gör (Jag har PRECIS börjat få till ryggsäck. Jag är skitstolt!):

Jag lägger sjalen långt ner på min rygg. Svingar upp Karin på ryggen, och tar sedan och drar upp sjalen över hennes rygg. Sen ser jag till att dra ner tyget ordentligt under hennes rumpa, och så att jag känner att det går in mellan oss. Så att påsen är fixad liksom. Sen är det dags att dra tyget över axlarna och se till att kanterna och sjalen blir lagom spänd.
Jag tycker det är en jättestor hjälp att bebinan har en rät och en avig sida, för då är det plättlätt att hålla ordning på kanterna.
Av FiaLisa
Jag ska öva vidare och ta lite hjälp. Jag måste nog gå på sjalträff...

Jag tittade i Didymos knyt-häfte och deras knytning ser faktiskt inte mycket bättre ut än min... vilket inte betyder jag tänker nöja mig. Jag ska rota fram DVDn också och se hur det ser ut på den.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?