Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Min granne har fått en liten bebis :loving: och jag vill sy ett par muddbyxor till henne. Hittills har det gått så här bra: Tyg till två par byxor förstört, ett uppsprättat pekfinger och en sprätt inkörd i handflatan, en sönderkörd tvillingnål. Jag är sur.

Det är alltså muddarna som jag har problem med. Först sydde jag ihop hela brallan minus mudden, gjorde en ring av mudden och sydde fast. Funkade bra i midjan, men bensluten är ju så otroligt pyttiga så jag fick det inte alls att funka. Pillrigt och svårt att sträcka och när mudden var slut var det massor av velour kvar.

Sen sydde jag på muddarna innan jag sydde ihop brallan. Stickade ner sömmen innan jag sydde ihop och tänkte att jag var jättefiffig, men det var jag ju inte! Man måste ju vika in och sy fast mudden efteråt i alla fall.

Tur i oturen att det går åt så lite tyg i stl 56 :)

Hur gör ni?
Jag hade nog gett upp idén med mudd nertill och sytt upp kanten och satt i resår istället. Men det är jag det :)

Om inte annat så tassar jag så jag får veta hur man gör...
Nu var det evigheter jag sydde i stl 56, om jag ens har gjort det...

Men dels så kan du ju göra som du gjorde sist, sy på mudden innan du syr ihop benen. Men gör så istället att du syr på den dubbelvikt. Då får du visserligen en söm mot kroppen på mudden.

Annars en sak som många inte tänker på är lättare när man syr på mudd är att sy på den med pressarfoten liksom inne i muddrundeln. Så att både mudden och byxbenet är i en ring ovanför pressarfoten. Svårt att beskriva. Men oftast brukar de flesta vilja lägga tyget och mudden runt friarmen på symaskinen när de syr fast midjemudd och andra större saker där det funkar. Och när det inte funkar så lägger de ändå tyget på samma sätt fast ovanpå maskinen. Det är då ett fasligt pillande att sträcka och se till så man inte syr fast tyget på motsatt sida. Lägger du istället tyget ovanför pressarfoten så får du dels hjälp av pressarfoten att hålla fritt och det är enklare att sträcka tillräckligt.

Och sen kan det vara enklare att skippa tvillingnålen och istället sy våffelsöm om du vill sticka ner sömmen. Den är mer elastisk än tvillingsömmen som jag kan tycka har alldeles för lätt för att gå av.

Lycka till!
Jag gör som du, fast skippar att sticka ner sömmen till mudden - om det inte känns ok att ha en söm på insidan av mudden, för då syr jag på den dubbelvikt innan jag syr ihop benet. Men det blir ju snyggare att vika upp och sy efter att den är ihopsydd...
Men jag föredrar helt klart att sy lite större byxor än 50-56.
camsch skrev:Jag hade nog gett upp idén med mudd nertill och sytt upp kanten och satt i resår istället. Men det är jag det :)

Om inte annat så tassar jag så jag får veta hur man gör...
Det känns egentligen som om jag borde ge upp hela idén och inte bara mudd-idén :roll: Resår är absolut ett alternativ, men det är ju så fint och praktiskt med mudd så jag vill försöka liiiite till.
Cockaby skrev:Nu var det evigheter jag sydde i stl 56, om jag ens har gjort det...

Men dels så kan du ju göra som du gjorde sist, sy på mudden innan du syr ihop benen. Men gör så istället att du syr på den dubbelvikt. Då får du visserligen en söm mot kroppen på mudden.

Annars en sak som många inte tänker på är lättare när man syr på mudd är att sy på den med pressarfoten liksom inne i muddrundeln. Så att både mudden och byxbenet är i en ring ovanför pressarfoten. Svårt att beskriva. Men oftast brukar de flesta vilja lägga tyget och mudden runt friarmen på symaskinen när de syr fast midjemudd och andra större saker där det funkar. Och när det inte funkar så lägger de ändå tyget på samma sätt fast ovanpå maskinen. Det är då ett fasligt pillande att sträcka och se till så man inte syr fast tyget på motsatt sida. Lägger du istället tyget ovanför pressarfoten så får du dels hjälp av pressarfoten att hålla fritt och det är enklare att sträcka tillräckligt.

Och sen kan det vara enklare att skippa tvillingnålen och istället sy våffelsöm om du vill sticka ner sömmen. Den är mer elastisk än tvillingsömmen som jag kan tycka har alldeles för lätt för att gå av.

Lycka till!
Dubbelvikt var ju smart! Måste nog byta tråd då bara, för nu har jag svart och mudden är grön. Men hur blir det längst ner, går det att få ett snyggt avslut?

Och när du skriver om friarmen så känner jag :duh: för jag hade inte ens tagit bort sybordet eller vad det heter! Mitt huvud är verkligen inte i form idag. Annars så tror jag att jag gör så som du beskriver, jag är inte helt säker på att jag fattar.

Våffelsöm :notes: Nu har jag inte ens nån tvillingnål så det låter som ett bra alternativ.

SCSI skrev:Jag gör som du, fast skippar att sticka ner sömmen till mudden - om det inte känns ok att ha en söm på insidan av mudden, för då syr jag på den dubbelvikt innan jag syr ihop benet. Men det blir ju snyggare att vika upp och sy efter att den är ihopsydd...
Men jag föredrar helt klart att sy lite större byxor än 50-56.
:iagree:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?