Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av milimina
jag är inte supervan stickare, men jag har stickat ett gäng sockar och tänker nu ge mig på att sticka min första kofta! har valt ut ett mönster som verkar relativt enkelt, en rätstickad kofta från marks&kattens. men, enligt mönstret ska koftan stickas i fame trend med stickor nr 4. jag vill hellre sticka i ett raggsocksgarn jag har, som har en helt underbar färg! det är ungefär dubbelt så tjockt som fame trend. tänker jag helt fel om jag istället för att ta mindre stickor väljer att ta sticka nr 4 och sticka en storlek mindre istället? dvs, jag är en large men tänkte sticka en medium. eller kommer den bli jättestor då?
Av Frugrön
Jag är ingen stickexpert, men har stickat många koftor och det har hänt att jag har använt både för tunt och för tjockt garn. Tyvärr brukar det inte bli så bra.

Risken är att det blir för hårt/tätt om garnet är tjockare till de stickorna. Det är inte säkert att det blir rätt storlek även om du stickar en mindre storlek, det kan hända att proportionerna på koftan blir fel om garntjockleken inte stämmer.

Kan du inte använda ett annat mönster som är anpassat efter ditt garn?
Av Flygmusen
Om garnet är ungefär lika tjockt som det som det ska vara så kan man göra justeringar med stickor osv men är det dubbelt så tjockt tror jag inte du får till det, i synnerhet om du inte är en van stickare eftersom du då nästan måste skriva ett eget mönster. Försök hitta ett annat mönster eller ett annat garn som passar det mönster du har bättre.
Användarens profilbild
Av milimina
fast det är ju eg inte koftmodellen jag vill ha utan garnet... :| jag vill verkligen sticka en kofta i just detta garn och valde en modell jag tror jag klarar att sticka som första projekt.

om man skulle sticka denna enligt mönster så blir maskorna väldigt luftiga, så jag tänkte att det borde funka även med tjockare garn men då få en tätare kofta...
Användarens profilbild
Av milimina
jag har tittat på den men den är inte så smickrande för storbystade :rodna: därav empiremodellen.
Användarens profilbild
Av milimina
Aborre skrev:Uhuu, inget problem jag drabbats av så inte tänkt på. Kan man inte justera för det måntro :hmm: Skriv i sticktråden istället så får du nog fler svar :tumup:

http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=222515

:lol: det är sällan ett angenämt problem ;) jag har extrem timglasfigur och blir stor som ett hus i raka kläder, så om jag nu ska göra ett plagg till mej själv vill jag gärna att det blir någotsånär smickrande 8)

tack för tipset :tumup: :app:
Användarens profilbild
Av milimina
hmm är det DET man ska leta efter alltså?! :mitvit:

ok, då har fame trend 24m stickfasthet på sticka nr 4, och mitt garn 18. men det är alltså ändå så stor skillnad att jag borde ta ett annat mönster?
Av Frugrön
Ja, så har jag fattat det i alla fall. Man brukar sortera garner efter hur många maskor det blir på 10 cm rätstickning. Det brukar anges på nystanets etikett och på mönstret står det en rekommendation. Sedan kan man variera storleken på stickorna beroende på om man stickar hårt eller löst.

Jag hade inte vågat chansa med att använda ett garn som skiljer mycket från rekommendationen. Risken finns att man får dra upp allt och det förstör motivationen.
Användarens profilbild
Av milimina
ja kanske. jag är å andra sidan en envis jävel :twisted: så jag kanske ger mig på det ändå.

ett alternativt synsätt skulle även kunna vara att jag är korkad ;)
Användarens profilbild
Av HPe
Underbar tröja! :love:
Nästan så jag måste sticka den i julklapp!
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
milimina skrev:hmm är det DET man ska leta efter alltså?! :mitvit:

ok, då har fame trend 24m stickfasthet på sticka nr 4, och mitt garn 18. men det är alltså ändå så stor skillnad att jag borde ta ett annat mönster?
Säg att ett mönster för Fame trend anger antal maskor för att det ska bli ... 60 cm, då blir det 6x24 maskor (tänka, räkna... 144m), medans om du stickar i ett garn som är grövre och följer samma mönster 144m blir alltså 144/18. (Tänka räkna igen - det här var svårare i huvvet!......*fuskade*) 80 cm istället - så det blir är rätt stor skillnad.

(Men du kanske hade tänkt kompensera genom att sticka en storlek mindre? Men det är fortfarande en smula vanskligt, tycker jag nog.)
Användarens profilbild
Av milimina
ja jag hade tänkt det. sen insåg jag att jag skulle behöva sticka hela två storlekar mindre. och sen köpte jag fyra nystan fame trend så nu ska jag först sticka en i rätt garn så jag har en att jämföra med ;) eller så gör jag helt enkelt så att jag stickar en helt annan kofta med mitt fina raggsocksgarn. om jag lyckas tyda den engelska beskrivningen :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?