Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Maja & barnen
Tänkte försöka ge mig på att sy något Mei Tai-aktigt, synd att jag just slängt en mörkrosa stooor bordduk i hellinne, det hade ju kunnat bli hur fint som helst. :hopmad:

Har kikat runt lite och jag vill nog inte ge mig på att sy en med spännen, eftersom jag tänkte leta begagnad Patapum också, utan det blir en enkel helt i textil. Däremot funderar jag på om det är lätt att ändra ett mönster och göra ett avlastningsbälte runt höften istället för bara vanliga tampar?

Det mönster jag föll mest för var det här: http://bradley-etheridge.com/MaeMeiTai.htm Den översta modellen. Signe är ju 13 månader, så mer huvudstöd än så kanske inte behövs?

Men det ser alltid ut som om selen viker sig utåt under rumpan på barnet. Tänkte att om jag ändrar snitt på tamparna och syr dem som ett bälte undertill så kanske de sluter åt mot min kropp bättre? Nån som har erfarenhet? Tacksam för alla tips! :roll:
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Jag har sytt med ett vadderat bälte nedtill (som knyts). Gjorde vadderingen så att den lagom räckte runt mig men inte hamnade i knuten. Vadderade även axelbanden och övre delen av ryggen. På bilden så är "huvudstödet" nedvikt, det är bara en oval högst upp på ryggen.

Bild
Användarens profilbild
Av Maja & barnen
Åh, vilken fin! Ja, det verkar mer funktionellt! Vad är det för mått på ryggplattan som kvadrat sett, sådär med huvudstödet nedvikt?
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Sittdelen är 39 cm bred, och hela 47 cm hög (när den är nervikt). Lite onödigt hög faktiskt, men man kan vika midjebältet 1 ggn så blir den mer lagom :wink:
Användarens profilbild
Av knutis
Jag har sytt en typ mei tai/abc sele. Den har ett tjockt vadderat bidjebälte med ett spänne dock. Men det funkar jätte bra med avlsting och så. Fast det där är nog en smaksak, om man vill knyta eller knäppa midjebältet.
Ska se om jag kan hitta en bild....
Användarens profilbild
Av tinaw
Ja det är lätt! På min sida finns länkar till massa olika selaro mt, det är bara att välja en nederdel att kombinera med en topp om du inte bara vill göra efter eget huvud :D

www.baranara.se
Användarens profilbild
Av Maja & barnen
Tack alla! Nu är den klar! Jag gjorde ryggplattan efter måtten på en Patapum, ca 33x32 cm och det blev bra. Höftbältet stoppade jag med liggunderlag. Jag valde att knyta istället för spännen, för enkelhetens skull. Men fördelen med att sy själv är ju att man lätt kan modifiera. tex. måste jag sy längre tampar om sambon ska kunna bära i den. :D

Och tinaw jag hade enorm hjälp av din sida, men sen blev själva resultatet nåt hopplock, men den var väldigt bra att utgå från. Speciellt för mig som tyckte att alla MT/ABC såg likadana ut fram tills igår! :oops:
Användarens profilbild
Av Maja & barnen
Glömde säga att bild dyker nog upp i galleriet så fort batteriet är laddat. :roll:
Användarens profilbild
Av tinaw
Och tinaw jag hade enorm hjälp av din sida, men sen blev själva resultatet nåt hopplock, men den var väldigt bra att utgå från.
:D Kul! (Och så blir det för mig varje gång. Fortfarande :lol:)
Användarens profilbild
Av Gaya
Maja & barnen skrev:Tänkte försöka ge mig på att sy något Mei Tai-aktigt, synd att jag just slängt en mörkrosa stooor bordduk i hellinne, det hade ju kunnat bli hur fint som helst. :hopmad:
Ajjabajja! ALLT tyg går att återanvända! :this: :nono: :app:
Användarens profilbild
Av Maja & barnen
Gaya skrev:
Maja & barnen skrev:Tänkte försöka ge mig på att sy något Mei Tai-aktigt, synd att jag just slängt en mörkrosa stooor bordduk i hellinne, det hade ju kunnat bli hur fint som helst. :hopmad:
Ajjabajja! ALLT tyg går att återanvända! :this: :nono: :app:
Jag veeeet! :oops: Och jag är en mänsklig hamster, så jag tänkte vara lite duktig :roll: och göra mig av med lite tyg som jag "ändå aldrig kommer göra något av". Varför lär man sig inte?

Det kommer nog baske mig en dag när jag saknar de pastellfärgade nylongardinerna med volang också? :lol:
Användarens profilbild
Av Gaya
:duh: :lol:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?