Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av emindy
Jag går och väntar på nya bebisen och har velat fram och tillbaka, skall vi investera i en ny vagn eller fortsätta med den gamla? Förra bebisperioden fick den smeknamnet åbäket eftersom den är av en gammal, pålitlig, robust modell; Brio kombivagn med sits och hårdlift. Genomgående i metall med rejäla luftpumpade gummihjul vilket är bra för våra vägar men i våra nuvarande bilar skulle inte både vagn och hund få plats i bakluckan så vi måste ju välja mellan hund eller vagn...

Valet är enkelt just nu, vi har inte mycket pengar och vi använde inte åbäket särskilt mycket egentligen förra vändan. Så varför spendera tusenlappar på en till vagn?

Men "alla andra" har ju vagn och kanske en modernare, smidigare modell skulle bli mer använd? Å andra sidan så har vi då fortfarande kvar problemet med bagageutrymmet och sen tyckte jag aldrig om att behöva leta efter hiss när vi var på stan...

Vad har ni för funderingar, finns det kanske fler som också velar lite?
Behåll den gamla och se efter om det är ett barn som vill åka vagn och om ni vill köra vagn eller föredrar att bära. Skulle det visa sig att ni vill använda vagnen mycket kan ni ju köpa en smidigare modell då, eller när barnet blir äldre om det vill åka mer vagn då. Jag har nästan uteslutande burit det yngsta barnet, främst för att det var enklare att ta vagnen till det stora och bära det yngsta och sedan var det yngsta inte mycket för att åka vagn inledningsvis. När hon blev äldre har det funkat bättre med vagn och nu åker hon ofta vagn och trivs med det.
Hur brukar ni använda vagnen och hur tänker du att du skulle använda en ev. lite nättare vagn?

Här föll valet på att behålla den stora kombivagnen + sulkyn och inte köpa ngn ny - men så har den stora vagnen mest bara använts som sovvagn hemmavid och på förskolan också. Ska vi iväg måste vi alltid ta bilen, och då har det varit å mycket smidigare att bära bara istället! Har haft med den stora vagnen kke tre gånger totalt under snart två år?

De gånger jag varit iväg själv med tre barn + matsäck/packning har jag hellre burit yngsta barnet och haft med den lilla sulkyn (en sån traditionell Brio sitty) som packvagn och som tillfällig sitt/ligg plats för yngsta de stunder jag inte burit.
Av nano
Vi har en stor åbäkig vagn. Den går in i bilen men då är det fullt. Vagnen används mest hemmavid iaf (eller knappt det), det är väldigt sällan vi tar bilen nånstans och sen där känner att vi måste ha vagn, då bär jag. När skruttet blir större och sitter skaffar vi nog en smidig sittvagn som lättare går in.
Av Sarah79
Skippa vagn köpet. Tills du vet vad ni behöver. Och skippa hur alla andra gör, gör det som känns rätt för er. Skulle du mot all förmodan behöva en ny vagn, köp begagnad och spara tusenlappar. Jag köpte en begagnad för 600:- Ångrar det bittert. Den är använd två ggr. Hade sittvagn kvar från stora tösen som blivit använd kanske en tio ggr? Vi sjalar mest fortfarande , eller så går han (han är snart 20 månader)
Användarens profilbild
Av Carolinah
Jag skulle vänta o se hur barnet är. Jag använde knappt vagn alls de försts sex mån. Har också hund(ar). När de o vagn ska med får vagnen spännas fast i baksätet. Ofta tar jag dock sele då. Skulle det sen visa sig att vagn funkar bra kan ni ju försöka hitta nåt smidigare, kanske beg.
Jag har haft en liten parapkysulky som " last vagn" o att lägga ner i när han somnat osv ( äv. Till syrran när hennes ben " ger upp" tar liten plats i bilen o billig i inköp.
Användarens profilbild
Av Labyrint
Ja, invänta barnet och känn efter vad det är för sort :) Jag fick ett barn som älskade vagn i början och framför allt sitt andra halvår bara kunde sova i vagn dagtid, sjal eller sele funkade bra när hon var vaken, men sova ville hon inte ha kroppskontakt. Så vagnen för oss var väldigt värdefull, tyvärr nästan, för den var ju jobbig att släpa på. Från året cirka har det blivit lättare att lägga henne här och var och hon kan även tänka sig sova i sele, plus att hon började gå själv. Nu är hon två och gillar fortfarande att bli buren men är inte jätteglad i vagnen alltid. Så jag säger att vagn är toppen mellan 6 och 12 månader och annars rätt onödigt :) Men det beror ju heeelt på barnet.

Om ni känner behovet av vagn skulle jag avråda från att köpa en alltför skruttig. Gärna begagnad, men trevlig att köra. Jag hade sönder mina händer rätt rejält i början när jag drog runt på en småkass vagn, men då hade jag ju ett barn som ville köras omkring i vagn ett par timmar om dagen förstås.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?