Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Elliperelli
Hej.
Jag är helt ny på detta och behöver massa råd! Det är akuut.. Mina önskemål är antagligen ouppnårliga men frågan är vilken sjal/sele som i alla fall kommer närmst

Jag har en 7-månaders bebis på ca 8kg. Bär henne väldigt mycket! Hon somnar bara i famnen och tar gärna många timmar på sig. Själv är jag 162cm och väger ca 53kg.

-Jag har skolios så behöver något som avlastar bra, gärna breda axelband.
-billig, hade tänkt köpa begagnat och kan inte lägga mer än 600kr...!
-inte för krånglig då det både gäller att bära längre stunder men också kortisar (då hon bara vill upp o ner).
-Vill kunna bära mage mot mage (sova), framåtvänd på mage (nyfiken) och på ryggen (så jag kan laga mat etc.)
-Är ensam så måste kunna få upp henne på ryggen själv.
-Hon kastar sig ofta bak så bra stöd, gillar därför inte kort sjal på höften (enda jag testat).

Det jag i nuläget funderar på är en Patapum eller någon Mei Tai. Har även funderat på lång vävd sjal då jag ofta bär länge men det verkar ta lite lång tid att knyta för kortisar... Vad säger ni som kan detta? :)
Av mammatillE
Mei tai med utbredbara band tror jag hade passat. Sjal avlastar allra bäst men barn som slänger sig bakåt passar det inte optimalt tycker jag. Jag tänker också att ryggknyt med långsjal inte är det lättaste i början heller.. Mei tai är lätt att använda på rygg o mage och funkar även på höft.
Eller om du Kan hitta en billig beg mei tai o en beg vävd sjal, eller sele och vävd. Ska du bara ha ett bärdon tycker jag mei tai/hybrid.
Av mammatillE
Elliperelli skrev:Ååh, tack för svar!
Är det några speciella modeller ni tkr är bra?
Det jag gillar med mei tais är om de har breda band (som på en sjal) och att banden är ca 2 m långa. Bra huvudstöd är viktigt också. Jag har bara använt bb-tai, hybrid från sytt o gjort och mly-sydd mt . Bb-tai var toppen men hade lite för korta axelband och för litet huvudstöd när E blev större. De andra två är uppsydda enl mina önskemål.
Användarens profilbild
Av moggleif
Modeller är så personligt. Man får prova sig fram och se vad man gillar. Bästa är om man bor nära SB-träffar. Då kan man få prova många olika. Köper man en som inte funkar. Sälj den vidare. Och köp en annan. Föreslog den för att den är "billig" och något att prova och se om du gillar MT idén. Fast den här har ett spännbälte, kallas därför hybrid.
Hybrider är mix mellan sele och mei tai eller sjal och mei tai. Sele tar man höftbältet från och från sjalen tar man utbredbara axelband.
Av mammatillE
Elliperelli skrev:Kan inget om det här, vad är en mly-sydd?
Mly är en Medlem här på sjalbarn :)

En annan sak att tänka på är vilka mått på sittdelen som är lagom nu och ett tag framöver. Tex kan du kanske ha något ut av att titta på storlekstabellen på wearababy.com under "full buckle carriers" . Finns säkert på fler ställen. Så att du får ett hum om hur bred och hög som är lagom till ditt barn.
Av Elliperelli
Jaha, oj :) När jag läser om sjalar etc så känner jag att man behöver en ordlista.. så fort jag tror att jag vet vad jag behöver och ska köpa dyker något nytt upp, och hjälp va många förkortningar blir helt virrig hah:)

Då ska jag titta där, hur länge brukar man kunna ha den?
Användarens profilbild
Av moggleif
Som med barnvagnar.
Helknasigt att de stora kedjorna i princip enbart skyltar babybjörns selar. Tänk om de bara skyltat brios barnvagnar liksom.

Kolla in butikerna på nätet som du kan se.från sjalbarns hemsida. Så ser du att utbudet är stoooort.

När det gäller vävda sjalar och mt så brukar begagnar vara goare, inkörda liksom, gör tyget mjukare.
Av mammatillE
Elliperelli skrev:Jaha, oj :) När jag läser om sjalar etc så känner jag att man behöver en ordlista.. så fort jag tror att jag vet vad jag behöver och ska köpa dyker något nytt upp, och hjälp va många förkortningar blir helt virrig hah:)

Då ska jag titta där, hur länge brukar man kunna ha den?
Hihi jag förstår det. Men läs på lite, köp nåt begagnat o prova o så får du jobba vidare utifrån det. Sjalträff är toppen!

Vet inte om jag förstår frågan rätt om hur länge man kan ha dem.. Men man behöver en sele eller Mt till typ första året och från 1-1,5 år är det bättre med större selar/mei tais i toddlerstorlek. Ju längre de blir desto större sittdel behövs för att de ska sitta bra och du bära bekvämt.
Bor du förresten nära sthlm eller Göteborg kan du ju prova bärdon i butik.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?