Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Miltonia
... hur gör man? :hmm:
Jag har gjort ett par sockor som är för stora till dottern och som jag tror skulle bli bra om de tovade till sig lite. De är nålbundna i ett garn av alpacka/ull-blandning. Skulle det fungera att tova dem eller måste det vara ren fårull? Har googlat men hittar bara hur man gör i tvättmaskin och någon sådan har vi inte så jag behöver göra det för hand.
(Eftersom jag själv är allergisk mot ull har jag inte använt jag ull eller andra djurhår alls förrän senaste halvåret eller så, så det är därför jag inte vet alls hur det funkar.)
Du tar ljummet vatten och lite, bara litegrann till att börja med. Sen så gnuggar du och mosar ihop det. :)

Först kommer det bli lösare, det är fibrerna som liksom gojsar ut sig, men om du fortsätter jobba med det så kommer det börja dra ihop sig sen. Det drar ihop sig i den riktning du gnuggar.

Jag gillar att tova för hand för då får jag kontroll på tovningen, i maskin blir det så tjock och klumpigt men för hand kan man få det tunnare och man kan få det i precis den form man vill ha. Så länge det är blött går det forma och dra i rätt mycket. Sen kan det vara bra att blocka det tills det torkar, så det får rätt form. Formen hålls ganska bra när det är torrt sen :)
Användarens profilbild
Av Fryle
Har ni ingen tvättmaskin? :shock: Jag skulle bryta samman.

Du kan ta varmt vatten och såpa och tova dem för hand, om du tål att bearbeta ull. Gnugga, gnugga, gnugga.
Fryle skrev:Har ni ingen tvättmaskin? :shock: Jag skulle bryta samman.

Du kan ta varmt vatten och såpa och tova dem för hand, om du tål att bearbeta ull. Gnugga, gnugga, gnugga.
Jo, en tvättmaskin har vi egentligen... men den är inte inkopplad. Och ingen idé att göra det förrän de har åtgärdat fuktskadan i köket och badrummet vilket jag verkligen hoppas blir innan bebisen kommer. :roll: Det finns en tvättstuga i huset, men det är över 50 hushåll som delar på den så om man har väldig tur kan man få en tid varannan vecka, men oftast blir det längre mellan gångerna. Så, det mesta tvättas för hand.

Tack för tovningstips! :) :tumup:
Ellasario skrev:Du tar ljummet vatten och lite, bara litegrann till att börja med. Sen så gnuggar du och mosar ihop det. :)

Först kommer det bli lösare, det är fibrerna som liksom gojsar ut sig, men om du fortsätter jobba med det så kommer det börja dra ihop sig sen. Det drar ihop sig i den riktning du gnuggar.

Jag gillar att tova för hand för då får jag kontroll på tovningen, i maskin blir det så tjock och klumpigt men för hand kan man få det tunnare och man kan få det i precis den form man vill ha. Så länge det är blött går det forma och dra i rätt mycket. Sen kan det vara bra att blocka det tills det torkar, så det får rätt form. Formen hålls ganska bra när det är torrt sen :)
Tack! :)
Användarens profilbild
Av Fryle
Miltonia skrev:Nu har jag testat och det gick bra! :)

När jag visade sockorna för A och sa att jag hade tovat dem sa hon "Tovat? Har du stoppat dem i tovaletten?" :loving:
:Hahaa:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?