Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Anna
Jag brukar alltid tvätta tyger innan jag syr, men nu skall jag sy en väska i ett fint almedalstyg och jag tycker ofta de är liiite finare innan man tvättar. Jag tvättar ju inte direkt väskor ofta, och har dem inte direkt mot kroppen i timmar. Dessutom vill jag starta NU. Vågar jag? Vill ju inte att den skall bli förstörd om man skulle behöva tvätta den senare.

Skall jag tvätta eller inte? :help:
Användarens profilbild
Av smurfis
Det som kan hända med tyger som sys innan tvätt är ju att OM du sen tvättar kan den dra sig snett (säger min väninna sömmarskan).
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Jag skulle nog sytt nu, och sen tvättat väskan för hand eller så när den behöver tvättas! :tumup:

(vilket ju inte är så ofta så länge man inte har för vana att glömma frukt kvar i sina väskor... :oops: )
Användarens profilbild
Av CAKirre
Är det ett stadigare/kraftigare tyg, så skulle jag sy utan att tvätta (säger jag som möbeltapetserare).
Jag har sytt mycket i bomullstyg tänkt till soffkuddar m.m, gjort väskor/kjolar och dylikt och har inte haft problem när jag sedan behövt tvätta det. En tapetserare tvättar väldigt sällan (aldrig, mig veteligen) tyger till gardiner m.m innan de syr. Det viktiga är att du klipper trådrakt och inte använder stadkanten som fållning, för då kan det dra sig hur som helst!
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
CAKirre skrev:Är det ett stadigare/kraftigare tyg, så skulle jag sy utan att tvätta (säger jag som möbeltapetserare).
Jag har sytt mycket i bomullstyg tänkt till soffkuddar m.m, gjort väskor/kjolar och dylikt och har inte haft problem när jag sedan behövt tvätta det. En tapetserare tvättar väldigt sällan (aldrig, mig veteligen) tyger till gardiner m.m innan de syr. Det viktiga är att du klipper trådrakt och inte använder stadkanten som fållning, för då kan det dra sig hur som helst!
Den var ny för mig! Tack för den varningen/tipset! :tumup:
Användarens profilbild
Av Anna
Jag valde tillslut att tvätta ändå, och med tips av Florin tog jag med låg centrifugering så det inte blev några hårda veck som är omöjliga att stryka bort. Jag var ändå tvungen att tvätta innertyget och yttertyget har vita partier så det skulle vara synd om de blev missfärgade om jag behöver tvätta väskan någon gång. Jag har ändå en bebis och tänker att jag visst kan glömma en frukt eller så.

Det här är det
http://www.almedahls.se/images/Productimages/84180.jpg
Av gurkan
Det har jag precis satt upp i barnets rum, gamla gardiner från min barndom. :D Superfint! Bild på väskan sen? ;)
Användarens profilbild
Av melon
Min textilärare säger att det där med att tvätta tyger är förr. :lol: Nu krymper tygerna sällan mer än 2-3% och om det krymper mer än 5% är de skyldiga att upplysa om det när du köper tyget. Tillklippning är mycket lättare innan tvätt så det är ofta inte värt det. Hennes råd har förenklat min tillvaro mycket.
Av puh
melon skrev:Min textilärare säger att det där med att tvätta tyger är förr. :lol: Nu krymper tygerna sällan mer än 2-3% och om det krymper mer än 5% är de skyldiga att upplysa om det när du köper tyget. Tillklippning är mycket lättare innan tvätt så det är ofta inte värt det. Hennes råd har förenklat min tillvaro mycket.
:notes: :vågen:
Användarens profilbild
Av Humle
melon skrev:Min textilärare säger att det där med att tvätta tyger är förr. :lol: Nu krymper tygerna sällan mer än 2-3% och om det krymper mer än 5% är de skyldiga att upplysa om det när du köper tyget. Tillklippning är mycket lättare innan tvätt så det är ofta inte värt det. Hennes råd har förenklat min tillvaro mycket.
Vissa tyger är ju till och med behandlade för att vara lättare att sy i innan tvätt. Det har min mormor berättat hon är sömmerska bla.
Användarens profilbild
Av melon
Humle skrev:
Vissa tyger är ju till och med behandlade för att vara lättare att sy i innan tvätt. Det har min mormor berättat hon är sömmerska bla.
Menar hon appreturen? Ja det är ju galet att skrynkla till ett helt slätt tyg :whut:
Användarens profilbild
Av Humle
melon skrev:
Humle skrev:
Menar hon appreturen? Ja det är ju galet att skrynkla till ett helt slätt tyg :whut:
Ja det menar hon. Jag kom inte riktigt ihåg vad det hette.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Humle skrev:
melon skrev:
Humle skrev:
Jag tvättar ju både för att det inte ska krympa och för att det inte ska färga för mkt om man använder olika tyg och framförallt för att få bort lite onödiga kemikalier i tyget. Jag tycker helt klart att det är värt att tvätta innan och har aldrig upplevt det som jobbigare att klippa och hantera tvättat tyg, snarare tvärtom...
Användarens profilbild
Av melon
Trulsamin skrev:
Humle skrev:
melon skrev:
Humle skrev:
Jag tvättar ju både för att det inte ska krympa och för att det inte ska färga för mkt om man använder olika tyg och framförallt för att få bort lite onödiga kemikalier i tyget. Jag tycker helt klart att det är värt att tvätta innan och har aldrig upplevt det som jobbigare att klippa och hantera tvättat tyg, snarare tvärtom...
Syr du mest i stickat eller vävt tyg? Det jag skrev gäller främst vävda tyger.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?