Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Trädstjärna
Här kommer lite funderingar från en total sjal nybörjare..

Nu närmar sej (första) barnets ankomst och jag har blivit än lite mer förvirrad med det här med bärsjal.. Jag har redan införskaffat en trikåsjal (tricot slen) som kändes bra. Men sedan ju mer jag läser så verkar det finnas så mycket att tänka på som jag helt enkelt inte tänkt på :hmm: Sommaren anländer ju ganska snart efter bebis är född (beräknad 1 april). Och det verkar som att (av vad jag läst på nätet) många tycker att den är lite för varm använda på sommaren.

Och om jag ska investera i en ny sjal redan till sommaren, vad ska jag tänka på att välja för sjal då? Går det bra med en vävd sjal redan då? När juni kommer är ju bebis ca 2 månader. Och jag vill gärna ha en som kan fungera bära i så länge som möjligt. Om jag köper en tunn vävd sjal, kan den fungera även till vintern då? Eller måste jag köpa ännu en ny då? Eller kanske återgå till trikåsjalen?
Nu har jag ju sett att det inte verkar särskilt ovanligt med många olika sjalar hos er sjalbärare, och risken är väl att jag trillar dit (om vi är vänner, sjalen bebisen och jag), men om jag ändå ska försöka att inte införskaffa alltför många, vad är det viktigaste jag bör tänka på då?

Sedan vill jag helst att det är en ekologisk (vävd?) sjal, som är tunn nog för sommaren. Finns det tips på någon sådan?
Av Madde O
Grattis till bebis!! :D

Vi fick barn 9 april så jag hoppas kunna komma med några bra tips! Om inte annat så berätta hur vi gjorde. Jag har till och börja med ingen erfarenhet av tricot slen, utan vi hade en annan trikåsjal.

Ett tips är att välja en ljus färg, typ grått, eftersom svart och liknande blir väldigt lätt varmt i solen. Vi hade en trikåsjal från KAM care design, den var ganska tunn och jag har förstått att den är tunn även i jämförelse med andra sjalar. Många andra gillar Wrapsody Bali Stretch (finns på Edenbaby.se) eftersom den är tunn men ändå stadig. Den går att använda längre också eftersom den ger bra stöd. Själv så köpte jag en vävd sjal i juli eftersom lillan blev för tung, sjalen gled ner och hon satt för långt ner på magen, vid typ 6 kg. Jag köpte en Easycare som första sjal men skulle, om jag fick göra om :wink: , köpt en Ellevill Paisley istället. Det pga att den är tunn och i bambu=andas bra och för att den kändes smidigare och lättare att knyta/få till med sina långa avsmalnade ändar. En annan tunn vävd sjal, som många gillar, är ju Calin bleu gauze.

Tipsar även om att ha lite kläder på bebis i sjalen! Det blir varmare än vad man tror. Gärna typ bara blöja. När man går ut i solen sen i sommar så använd långa/höga strumpor för att skydda benen mot solljuset (eller ha benen innanför smokingbältet, men alla bebisar gillar inte det) och en solhatt för att skydda huvudet!
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Grattis till bäbisen! :vågen:

Vävd sjal går att använda redan från dag ett om man vill det, och absolut från två månader! :tumup:

Jag vet inte om jag är udda eller bara småfrusen av mig, men jag har burit i mina vanliga vävda även på sommaren. Den svenska sommaren brukar ju inte vara överdrivet varm trots allt, och sedan burit i bara famnen eller i ringsjal de där riktigt varma dagarna och under dessa dagar i mesta möjliga mån låtit bäbisen sova ngn annan stans än i sjalen för att hålla hen så sval som möjligt.

Ang. vilken sjal man ska ha så röstar jag för en man tycker är fin... 8) :wink:
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Ett jättebra alternativ till sjal som är lite svalare är också Mei Tai. Men då bör nog bebisen ha blivit lite stadigare om nacken.

Jag röstar också för en vävd sjal du tycker är snygg, en vävd sjal kan man använda lääänge och förlorar inte så mycket i andrahandsvärde. Vissa är tunnare och därför svalare. Vet inte vilka som är ekologiska faktist? Neobulle har eller har haft ekologiska också har jag för mig. Elleville har också någon eller några ekologiska sjalar.
Användarens profilbild
Av SCSI
CrazyMagpie skrev:Ang. det ekologiska så kan jag rekommendera att köpa vävda sjalar begagnat. Bra för både plånboken och miljön och du får en sjal som redan mjuk och smidig att knyta med! :tumup:
:iagree:
Jag har en lennylamb med bambu som är sval och gosig. Min första vävda var en amazonas, dem är både stadig och sval.
Ringsjal, sele eller meitai är bra sommaralternativ om det är varmt.
Användarens profilbild
Av fabriksmoln
Vi skaffade en tricot slen inför bebisens ankonst, hon är född 29 juni i värsta värmeböljan. Efter en månad badandes i svett köpte vi oss en gauze och en MT. Tyckte tricot slen var väldigt varm faktiskt. Vi hade en minimundus, den var lite svalare iaf :D
Annars tyckte jag att gauze var en bra nybörjarsjal att ha på sommaren. I början knöt jag den som en trikå, ganska tight. Den är liksom lite stretchig trots att den är vävd :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?