Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av solkatten
Har funderingar på att slå till och köpa en overlock men är helt nybörjare på området. Vad ska jag tänka på när jag kollar runt? Eftersom jag ska prova tänkte jag slå till på en begagnad, något jag ska akta mig för eller kika mer efter??? Tips tips tips! :)
Användarens profilbild
Av semla
Jag tycker att man inte ska fokusera på hur många olika sömmar maskinen kan sy. Huvudsaken är att den syr 4-trådig overlocksöm, det är den man använder först och främst. Jag har haft min OL i drygt 1 år och igår provade jag rullfåll för första gången, det var första gången jag provade något annat än 4-trådig overlocksöm. Och jag syr MYCKET.

Sen hade det nog varit smidigt om den hade lossat på trådspänningen automatiskt när man lyfte pressarfoten, det finns som finess även på enklare OL men inte på min (Pfaff Hobbylock 2.0).

Ska fundera på om jag kommer på några fler tips, återkommer i så fall :tumup:
Tack, fyrtrådig OL-söm *check* :tumup: Ja jag behöver all input jag kan få, är helt novis på detta område. Har ju läst en del men mycket bättre att få höra andras ris och ros.
En fråga, kan man sy mittsömmar på din modell (vet inte vad det heter men typ dekorsöm) eller bara kanter? :oops:
Användarens profilbild
Av semla
solkatten skrev:Tack, fyrtrådig OL-söm *check* :tumup: Ja jag behöver all input jag kan få, är helt novis på detta område. Har ju läst en del men mycket bättre att få höra andras ris och ros.
En fråga, kan man sy mittsömmar på din modell (vet inte vad det heter men typ dekorsöm) eller bara kanter? :oops:
Bara kanter! Eller, det finns flatlocksöm som jag inte har provat. Med den viker man tyget och syr, och så drar man ut sömmen sen, så hamnar den ju där man vikt, dvs t ex mitt på tyget. Men om du vill sy dekorsömmar behöver du en coverlock! En sån är jag på gång att köpa just nu :app: Det finns kombinerade overlock och coverlock, dvs OL som även kan sy coversömmar, men de flesta verkar föredra att ha en av varje.
Användarens profilbild
Av Fryle
Köp inte billigaste billiga (Yamata o liknande), det kan bli dyrt i längden. Hellre en begagnad om en ny är för dyr. Jag köpte en begagnad Pfaff för några år sedan, den är säkert tjugo år gammal men regelbundet servad så jag tänker mig att den ska vara med ett bra tag till.
Fryle skrev:Köp inte billigaste billiga (Yamata o liknande), det kan bli dyrt i längden. Hellre en begagnad om en ny är för dyr. Jag köpte en begagnad Pfaff för några år sedan, den är säkert tjugo år gammal men regelbundet servad så jag tänker mig att den ska vara med ett bra tag till.
Ja det där är ju saken när man kollar begagnat, vilka som är kvalitet och då värt att köpa trots att de har några år på nacken. :hmm: Pfaff verkar vara populärt. Funkar de för gröngölingar? :)
Användarens profilbild
Av glis
Jag har haft en pfaff hobbylock 2.0 och bytt bort den för att jag tyckte att den var lite svag när det gällde tjocka lager tyg men jag är glad att jag köpte den först, det är en bra maskin, mycket prisvärd. Enklare än så skall man nog inte köpa tror jag. Den jag har nu är lite stakare och har den där finessen med lossad trådspänning men den är också dubbelt så dyr, innan man vet hur mycket man använder den är det dumma pengar! (det är en Bernina 700D)
Användarens profilbild
Av glis
Solkatten: det är en specialmaskin för fållar och täcksömmar kan man säga. Det finns kombinationsmaskiner med cover/ overlock också. Jag tycker overlock är viktigast och är skeptisk till kombinationer, det verkar vara några moment när man byter och när jag syr tröjor växlar jag flera gånger mellan maskinerna.

Silens angel: bra pris tror jag men vet inget om maskinen? Det finns en Husky som är samma som "min" pfaff, är det den r det prisvärt tror jag.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?