Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av raqven
Hej
Jag har fått låna hem en ringsjal för att testa ( en Nova) och Alva (7 veckor) gillar den för det mesta. Jag vill gärna ha henne mage mot mage med tycker det är lite knöligt. Hon vägrar att sitta med fötterna innanför, det blir ju liksom som om hon sitter på fötterna eller iallafall att de blir ihopknölade. Hur ska benen /fötterna vara? Hon gillar att sitta mage mot mage med fötterna ute, men jag tycker att sjalen måsta skava i knävecken? Jag vill ju inte ha för löst heller så hon åker ut...
Sen till tyget, ett tunt bomullstyg. (Novan)http://www.babyboden.nu/Mias/Websidor/nova.htm
Är det bättre med ett grövre tyg med lite stretch? Typ den här BBsling? Är den lättare att justera, skaver den mindre?
http://www.stellaris.se/webshop/bbsling ... 46a036ec9a

Hoppas ni kan tipsa mig lite!
/Mia
Användarens profilbild
Av tinaw
Hon kan sitta med benen ute om hon trivs med det. Om du viker till tyget lite, göra ett par stora veck över rumpan och låren, skär det inte in i knävecken.
Användarens profilbild
Av Anso
Jag har inte provat någon Novasjal men rent generellt så avlastar ringsjalar bättre ju grövre tyget är och om det finns liiiiite stretch i det (tycker jag i alla fall. :wink:). Storleken på ringarna och materialet i dem spelar också roll. Plastringar tycker jag är lite bökigare att justera jämfört med aluminiumringar. Stora ringar (L) gör att det är lättare att justera men är tyget för tunt så kan det glida lite och man måste justera sjalen till och från.
Även själva vikningen på axlen spelar roll och alla gillar inte samma typ av vikning. Bra om man kan få prova med andra ord. Stellaris ringsjal är ju gjord i samma tyg som långa bärsjalar så jag nog tro att den är skön att bära i.

Ringsjalen kan vara lite bökig ifrån början med nyfödda men blir nästan oumbärlig (i alla fall i vår familj) ju äldre barnet blir och det blir lättare och lättare att hantera den.

När barnet sitter i grodposition med benen utanför sjalen så kommer den största vikten att tas upp på lår rumpa och även genom sjalens tryck mot bebisens rygg, in mot din kropp. Gör sjalen lite tjockare/som en rulle vid knävecken om du tycker att tyget skär in.

Jag har inte själv burit ett litet barn med fötterna inne i sjalen men jag kan ju försöka att beskriva ett sätt i alla fall:
Med fötterna inne i sjalen så ska barnet sitta med knäna uppdragna men inte helt framför sin mage utan lite åt sidan (går det att förstå
:hmm: ) och då kommer insidan av barnets fot att ligga mot din bröstkorg

Se till att ringarna inte är för nära barnet utan att de ligger vid ditt nyckelben annars blir tyget för smalt där barnet sitter. Lättaste sättet att st till detta är att du lägger ringarna lite högre upp ifrån början, spänner tyget rätt hårt över din rygg innan du sätter i barnet helt och hållet.

Annars går det utmärkt att bära små barn i liggande/vagga men då ska man se till att barnet ligger TVÄRS ÖVER tyget och inte längs med det. Barnets fötter närmast ringarna. (Se även Sjalbarn.se och knytinstruktioner på forumets första sida.

Finns det någon som kan visa dig annars? Det brukar vara det bästa sättet att lära sig alla trixen.
Av raqven
Tack för era tips, jag tror jag struntar i att göra Alva arg genom att stoppa in fötterna :-) Jag beställde en sjal från Stellaris nu iallafall, jag tror som du, Anso, att det tyget är bättre. Vaggan har jag använt mest, men när hon är vaken så vill hon komma upp lite, så då vill jag kunna använda mage mot mage.
/Mia
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?