Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej alla duktiga sömmerskor!
Jag har ett problem med min Bernina 1031 som min mamma som är väldigt duktig sömmerska vägrar tro på förrän hon har sett det.
Mitt problem är att tvillingnålen inte fäster i symaskinen. Den heter samma som mina andra nålar (130/705), och dem har jag inga problem med. Men det är som om tvillingnålen är för smal, för när jag har skruvat in skruven så långt det går åker den ur. Det är inte det att själva fästet är för kort, det finns utrymme kvar på nålen att trycka upp den lite till, men det går inte, så det tar stopp innan själva fästet för tvillingnålarna börjar :evil:

Någon som har några tips som kanske kan hjälpa mig?
Vet inte med mig att jag haft det problemet någon gång.
Är skruven sliten?
Är det en ny tvillingnål? Det kanske är något fel på den?

Om den nu är smalare än vad de andra nålarna är så skulle jag ta den tillbaka till affären där jag köpt den (om den är ny) annars skulle jag nog testa att vira ett varv tejp runt fästet på den. Inte riktigt något en riktig sömmerska kanske skulle få för sig att göra, men jag gör som jag känner för. ;)
CAKirre skrev:Vet inte med mig att jag haft det problemet någon gång.
Är skruven sliten?
Är det en ny tvillingnål? Det kanske är något fel på den?

Om den nu är smalare än vad de andra nålarna är så skulle jag ta den tillbaka till affären där jag köpt den (om den är ny) annars skulle jag nog testa att vira ett varv tejp runt fästet på den. Inte riktigt något en riktig sömmerska kanske skulle få för sig att göra, men jag gör som jag känner för. ;)
Det är precis så en riktig sömmerska skulle göra, fixa så det funkar med de medel man har :wink: :lol: . Men först hade jag nog gått tillbaka med den till butiken för att se att det inte är något fel på den.
Skruven verkar inte vara sliten.

Jag testade med att köpa ytterligare en tvillingnål - den funkade inte heller.
Ringde till den affär som symaskinen är köpt ifrån. De hävdade att det var nålarna och sa att jag fick testa med en Schmetz-nål. FUnkade inte det så kunde det vara något med maskinen eftersom det inte kunde vara något fel på Schmetz-nålar.
Jag kunde komma dit och testa, men hade ingen lust till det, så beställde en sådan nål från Bibbi, både till stretch och till "vanliga" tyger. Universalnålen fungerade utan problem. Stretchnålen fungerade också till slut, utan tejp.

Testade med tejp på de andra nålarna, det fungerade till ungefär en halv halsringning, sedan gled nålen ur. Den fick nog inte så bra fäste av tejpen.

Men men, nu verkar det ändå vara löst. Schmetz nålar får det bli i framtiden :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?