Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag funderar på en Mei Tai, men har dålig kunskap om dom. Ska få prova en här i stan men vill passa på att fråga här lite också.. Jag är (tror jag) intresserad av en sån där med band som på en sjal. Heter det Sjal-MT? Finns det olika märken eller försäljare av sådana? Vilka? Vad är rimligt pris för en begagnad? I vilka situationer väljer ni MT istället för sele eller sjal?
Jag gillar sjal bättre än sele generellt (men det är för varmt ibland, bland annat..). Det är därför jag tror att MT med breda långa band är nåt för mig..Tänker jag rätt då? Passar de långa/korta/smala/tjocka bäst?
Har läst nånstans att sittdelen är olika bred och att det passar olika åldrar på barn? Innebär det att man får köpa ny allteftersom? Vad behöver jag? Min dotter är 5 månader nu.
Finns det sjal-MT (heter den det?) med huvudstöd (som på becon)?

Upplys mig :D :vågen:
Jag tar MT istället för sjal när jag vill bära på ryggen, för sonen ålar och stretar emot så jag får aldrig till en OK ryggknytning med honom. Annars gillar jag sjal bättre.

Jag väljer också MT om vi ska iväg och bara ska ha med en bärpryl, och misstänker att det ska knytas och knytas upp en massa gånger. Fast iofs var det nog så tidigare, numera är jag tillräckligt snabb med sjal så jag tar nog sjal ändå.

Jag väljer nästan alltid MT framför sele, för jag gillar breda axelband, och jag har inte stött på en sele med sådana.
Av sjaltokan
sjal-MT är en MT sydd av en sjal men det finns MT med utbredbara band som är sydda av andra tyger också.

Fördelen med MT är att den precis som en sjal passar alla oavsett kroppsform och längd.

Kan du sy är väl enklast att sy en precis som du vill ha den :lol:
Vi har två stycken.

Den ena köpte jag på tradera av en som kallar sig KeLiMaLu. Om du söker på denna användare lär du hitta dem i olika varianter. Den använder vi inte särskilt ofta längre eftersom den inte avlastar lika bra som vår andra. Den andra är en Melkaj MT som är otroligt skön och som maken älskar att använda lika mycket som jag. Den har förresten huvudstöd.
http://melkaj.blogspot.com

Jag använder MT när det är väldigt varmt eller om man skall göra något där barnet skall ur och i flera gånger. Jag knyter förvisso upp honom snabbt i en sjal men är kanske inte så sugen på att flänga runt flera meter tyg på somliga ställen. Dessutom föredrar jag att använda en MT när jag bär honom på ryggen eftersom han brukar tramsa så mycket där bak innan jag har fått fast honom.

KeLiMaLu MT
Bild

Melkaj MT
Bild
Vi har två MT:s, dels en Kozy som har smalare, lätt vadderade axelband och dels en med utbredbara axelband sydd av Knyttet & K.

Fördelen med Kozyn är att den är lite högre i ryggen så att själva panelen funkar som huvudstöd. Övre kanten på panelen går att vika ner ifall bebis vill se ut mer. Höjden gör också att den passar ett längre barn. Nackdelen är att den inte avlastar så bra pga de smala axelbanden. Jag använder den om jag ska bära på ryggen då jag tycker axelbanden ligger bättre, det blir som en bra ryggsäck helt enkelt. Dessutom somnar S nästan alltid på ryggen och då slipper man mecka med att dra upp huvudstöd och greja. Min man använder i stort sett bara Kozyn, avlastningen räcker för honom och han tycker den är enklast att knyta.

Fördelen med Knyttet&K-mt:n är att de utbredbara axelbanden ger helt fantastisk avlastning. Den här MT:n är mitt förstahandsval för magbärande, om jag ska ut på stan eller ska resa bort. Nackdelen med den är att den är lägre i ryggen, så om S somnar måste man fästa och vika upp det löstagbara huvudstödet (som jag nästan aldrig har fastsatt eftersom jag tycker det är i vägen när det inte används), och det tycker jag är lite krångligt.

Generella fördelar med MT gentemot sjal tycker jag är:
- Lättare att få upp barnet på ryggen.
- Mindre tygändar som kan släpa i marken och bli blöta när man ska knyta upp barnet ute (t ex på parkeringsplatser)
- Det går snabbare att knyta än sjal.

Den största nackdelen är att de generellt avlastar lite sämre. Dessutom tycker jag de är svåra att förvara och ta med sig på ett bra sätt, det är alltid någon lös ände som hänge roch slänger nånstans (sjalflätor är svårkonkurrerade).
vi har tre melkaj mt. den ena är en wrap conversion (sydd av en nati sjal)
vi använder dem flitigt vid ryggbärning då det inte alltid är så lätt med sjal på ryggen.
mycket skönare en sele tycker både jag o gubben.
tycker melkaj MT är väldigt fina och väldigt välarbetade så vi rekommenderar dem starkt!
Jag var oxå nyfiken på mt, kände ingen dom hade en som jag kunde prova så jag. sydde en! Då kunde jag prova hur mycket jag ville! :) nu har jag sytt fyra stycken...

Tycker de avlastar bättre än min sele pga de utbredbara banden, men sjalen avlastar bättre. Det går kvickt och lätt att knyta och som andra skrivit så är det mindre tyg som släpar i marken. De är även svalare och lättare att knyta upp barnet på någon annan med. (om nån släkting, vän eller så vill prova bära).
Jag tycker MT är överlägset när man ska bära utanpå ytterkläder för det är inte lika mycket knöl. När jag tar upp med sjal drar sig jackan åt höger och vänster och när jag är klar brukar den ha knölat runt så det känns helt olidligt obehagligt. MT är mycekt smidigare.

Dessutom tycker jag MT är svalare än sjal eftersom det är öppet på sidorna så det kan fläkta lite där.

Vi har en hemmasydd med utbredbara axelband. Är du lite hemma vid symaskinen är det ganska lätt att sy själv. :tumup:
TACK :vågen: nu känner jag att jag har lite bättre koll! :D

Perfekt med bilder och användningsområden. Det verkar kanon med MT. Jag är helt inkompetent vid symaskinen så att sy själv går bort. :roll:

Jag har nu provat fröken Gs BB-tai :heart: och den var skön och lillskrutt somnade på tre minuter :tumup: . Så jag vill alltså ha nån med breda band. Det var skönt!

Hur är det här med olika storlekar då? E är nästan 6 månader.. Vad är lagom då? BB-taien passade fint men hur länge kan hon ha en sån?
Mandragora skrev:Vi har två stycken.
Den andra är en Melkaj MT som är otroligt skön och som maken älskar att använda lika mycket som jag. Den har förresten huvudstöd.
Shit va snygg :siishah: Vad kostar dem? Hittar inga priser på sidan.
FrokenG skrev:
Den andra är en Melkaj MT som är otroligt skön och som maken älskar att använda lika mycket som jag. Den har förresten huvudstöd.
Här har du en försäljare i Sverige: http://www.hamaca.se/hangmattor/shop_on ... mattor.php
Majaå skrev:
FrokenG skrev:
Här har du en försäljare i Sverige: http://www.hamaca.se/hangmattor/shop_on ... mattor.php
Men gud! Måste nog sälja av några sjalar och byta upp mig :love:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?