Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag tänkte lära mig sticka, egentligen tror jag att jag kan det, det var bara 15-20 år sen jag gjorde det sist. :shock: Småprojekt är inte min grej, det ska vara nåt rejält så att man hinner tröttna många gånger innan man är klar, så nu ska jag sticka en kofta till nåt av barnen, men den måste vara enkel, typ såna där vanliga maskor, inget fancy. :lol: Kanske nån med bara två tre knappar längst upp (så att jag slipper sticka så många knapphål för det har jag aldrig gjort). Är det nån som har ett superenkelt mönster? Jag har ett par stickor i stl 5 (tror jag) och ett garn som är mest akryl och lite upp, 85-15 kanske det var.
Det där med provlapp låter jättetråkigt, måste man verkligen göra det? :lol: Jag brukar bara göra saker på en höft men det kanske är dåligt när man stickar?

Om man skulle vilja göra din tröja med knäppning fram, hur gör man då? Maska av? Raka ärmar lät inte riktigt som min grej, jag hatar fladdrande ärmar så då gör mina barn också det. :Hahaa: Rund halsringning lät snyggare än fyrkantig om det ska vara knäppning, men innan jag har kommit så långt har jag nog hunnit till mamma, då kan hon hjälpa mig. Fast jag hade tänkt börja sticka ikväll. ;)
Dorotea skrev:
Mary_Cherry skrev:Det där med provlapp låter jättetråkigt, måste man verkligen göra det? :lol: Jag brukar bara göra saker på en höft men det kanske är dåligt när man stickar?

Om man skulle vilja göra din tröja med knäppning fram, hur gör man då? Maska av? Raka ärmar lät inte riktigt som min grej, jag hatar fladdrande ärmar så då gör mina barn också det. :Hahaa: Rund halsringning lät snyggare än fyrkantig om det ska vara knäppning, men innan jag har kommit så långt har jag nog hunnit till mamma, då kan hon hjälpa mig. Fast jag hade tänkt börja sticka ikväll. ;)
Provlapp är värdelöst tråkigt. Höfta ungefär hur många maskor du ska ha till ena mag-stycket, sätt igång och sticka och mät på den helt enkelt :tumup: Blir det helt uppåt väggarna så kallar du den för provlapp och repar upp.

Om du ska göra kofta så gör du två halva framstycken, lätt som en plätt. Om du vill göra ett par knappar uppe i halsen så stickar du rakt ända upp till där slitsen ska börja, coh sen stickar du varje sida för sig, en i taget. Ett enkelt sätt att fixa knapphål är att virka öglor. :tumsup:
Det där låter perfekt, höfta är min grej. ;) Men virka? Det kan jag verkligen inte. :lol:
Dorotea skrev:
Mary_Cherry skrev:
Dorotea skrev:
Mary_Cherry skrev:Det där med provlapp låter jättetråkigt, måste man verkligen göra det? :lol: Jag brukar bara göra saker på en höft men det kanske är dåligt när man stickar?

Provlapp är värdelöst tråkigt. Höfta ungefär hur många maskor du ska ha till ena mag-stycket, sätt igång och sticka och mät på den helt enkelt :tumup: Blir det helt uppåt väggarna så kallar du den för provlapp och repar upp.

Om du ska göra kofta så gör du två halva framstycken, lätt som en plätt. Om du vill göra ett par knappar uppe i halsen så stickar du rakt ända upp till där slitsen ska börja, coh sen stickar du varje sida för sig, en i taget. Ett enkelt sätt att fixa knapphål är att virka öglor. :tumsup:
Det där låter perfekt, höfta är min grej. ;) Men virka? Det kan jag verkligen inte. :lol:
Virka är ju till och med enklare än att sticka juhe. Men okej, bara gör en ögla av garn och sy fast.

Annars är det ju väldigt enkelt, rent praktiskt, att göra ett överlapp och göra hål. 2 m tills, i omsl, sticka på som vanligt på nästa varv. Men man måste räkna lite på hur många extra maskor man behöver till överlappet, särskilt om man vill ha knapparna centrerade.
Jag tror inte jag hinner till knapphålen på en vecka, för att vara säker kan jag ju börja med bakstycket. Ska bara leta upp nån you tube-film som visar hur man lägger upp maskor för det har jag aldrig lyckats lära mig.

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?